Opwekkende wijn

  • Peter vdB

    Een wijn hoeft niet altijd groots te zijn om opwekkend te zijn. Vorige week gereserveerde flesjes opgehaald bij Frederic Mabileau in Saint Nicolas de Bourgueil. Ik was zéér onder de indruk van het bedrijf, waar ondanks de oogst we heel vriendelijk werden ontvangen.

    2007 SEZ, Rosé de Loire AC, Frederic Mabileau

    100% cabernet franc van stokken van 15 tot 35 jaar oud

    Dit was de eerste wijn in het glas na de reis, en oef, wat voelt dat goed en is het lekker. Ik vond alle wijnen bij Mabileau zeer de moeite waard. Heb het domein in de Hachette al jaren gevolgd, maar was er niet eerder. Naast het proeflokaal werden de druiven uitgestort op een selectietafel waar een man/vrouw of zes alle trosjes met ongerechtigheden eruit haalden. Mooi hoor, daar zie je dus hoe kwaliteit ontstaat. Ik heb de Sez nu weer in het glas en ik vind het opnieuw een opwekkend glas. Zo'n wijn die helemaal niet uitgesproken is en op (blind)proeverijen met wijnvrienden géén applaus krijgt, zoals zo veel heel lichte en elegante wijnen. De SEZ heeft vooral een mooie balans en is vief. Gisteren speciaal wat gemarineerde gamba's gehaald, die we straks heel kort roosteren bij een rissotto. En daarvoor een pittig heet-zure Chinese soep en wat dim sum. Dat spoelt heerlijk weg met die SEZ, zeker weten.

  • Eelco van Wieringen

    :)

  • sjaak kaptein

    Peter,

    De tekst is mij uit het hart gegrepen.

    Er moeten behalve berichten over grote wijnen veel meer berichten over de lekkergehaltes van wijn.

    Wijn is lekker en wijn is gemaakt om lekker gevonden te worden.

    Sjaak Kaptein

  • Udo

    Hear, hear!

    Er zijn genoeg momenten dat je geen wijn wilt om bij na te denken en gewoon een lekker glas wilt drinken. Die moet niet te zwaar, elegant en opwekkend zijn.

    Op deze regenachtige zondagmiddag zit ik dan wel met een glaas Haut Gléon blanc 2005 dit te typen. Maar bij de pompoensoep met een flinke lepel kerrie zal het straks wel gaan :-)

    Udo

  • Robèrt Koopman

    Mooi en erg herkenbaar verhaal Peter.

    Vooral “lekker” is waar het om draait…. :-)

    Als ik na 14 uur sturen aankwam bij mijn vrienden in Saint-Tropez dan stonden er twee glaasjes rosé, van de plaatstelijke Coöp voor me klaar.

    Eenmaal achter de kiezen dan was ik de reis alweer vergeten en was meteen “thuis”…. :-)

    Heel veel wijnen zullen nooit de status “grootse wijn” bereiken maar dat wil niet zeggen dat deze wijnen niet te drinken zijn!

    M.v.g,

    Robèrt

  • Christian Callec

    “Een wijn hoeft niet altijd groots te zijn om opwekkend te zijn.”

    Amen… ;-)

    Maar daarbij moet er wel worden gezegd dat het om EMOTIES gaat, en dat de ene keer die emoties totaal anders zijn dan bij andere keren, zowel in positieve als in negatieve zin. Ik herinner mij de toen als zeer schokkend ervaren uiting van een beroemde Fransman: "De smaak van wijn zit voor 20% in het glas en de rest in het hoofd'…. Gelijk, helemaal gelijk… En je kunt het ook extrapoleren met een ‘bord’ i.p.v. een ‘glas’.

    Christian

  • John Copier

    Ik heb in het verre verleden van dit PB ooit een verhaaltje geschreven over de uitbundige omschrijvingen waarvan een hoop proevers zich menen te moeten bedienen en dit teruggebracht tot “lekker”. Pek en veren waren mijn deel op dit PB. Nog altijd ben ik de mening toegedaan dat “lekker” met stip op één hoort te staan. Technisch proeven en aan het eind tot de conclusie komen dat het een prachtige wijn is met oneindig potentieel maar ook vaststellen dat de wijn niet lekker is is voor mij einde verhaal van deze wijn. Wijn hoort lekker te zijn en niets anders. Mooi stuk Peter. Ga door met wijn ophalen en laat het ons weten.

    John

  • Peter vdB

    De wijn heet OSEZ. In de O staan de karakteristieke hoofden die onderdeel zijn van de huisstijl van Mabileau. Had ik niet eerder door. Sorry.