Over 'waarde' en 'VinoPedia'

  • ralph

    Voor velen onder ons is VinoPedia functioneel en techisch al niet te behapstukken. Maar de èchte uitdaging zit m volgens mij in het vermarkten van deze dienst.

    Zo was er onlangs een ZA winery die de consument zelf naar de prijs vroeg voor zijn wijnen. Zeer intelligent gezien de pricing discussies, maar of het praktisch slim is, is natuurlijk maar de vraag in een wereld van overproductie vol met mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen ziten (http://springwise.com/weekly/2008-05-22.htm#blankbottle)

    Trek dat eens door naar VinoPedia. Ikzelf heb er zo'n 20-25 euro per jaar voor over. Naarmate de toegevoegde waarde toeneemt, wellicht meer.

    De vraag is: wat zou jij er jaarlijks voor over hebben?

    gr, ralph

  • Hendrik

    Voor Jasper maak ik altijd een fraaie fles wijn open, maar betalen?

    Dacht het niet.

    Gepensioneerden hebben het al zo moeilijk de laatste tijd :+

    Hendrik

  • Robèrt Koopman

    Beste Ralph,

    Je bedoeld wat je over hebt voor zo'n zoekmachine?

    Mensen die voor een dubbletje op de eerste rang willen zitten heb je altijd.

    Er was toch ook ergens een restaurant wat zo werkte, de klant bepaald na afloop wat hij er voor over had?

    Dit was niet eens zo slecht voor de uitbater want men betaalde, over het algemeen, “meer” dan wat het “normaal” zou zijn.

    Betalen voor informatie wat je via het internet kan vinden kan ik me wel goed voorstellen maar er schuilt ook een gevaar in.

    Als iemand er mee begint dan volgen er meer en voor je het weet zit alle informatie achter betaalsites en is de informatiebron “internet” opgedroogd.

    Het inkomen zou via Google-ads moeten kunnen werken, of via zo'n soort systeem dam.

    Wil je van de banners af maak er dan een betaal-versie van, je betaald een jaarlijkse bijdrage en de banners zijn verdwenen.

    De enkele gebruiker doet het niet, de wat meer frequente gebruiker wel.

    Maar je laat wel de vrije keuze bestaan.

    M.v.g,

    Robèrt

  • ralph

    duidelijk hendrik. mijn interesse is gewekt!

    waar ligt het aan dat je niet zou willen betalen? heeft het geen toegevoegde waarde voor je?

    groet, ralph

  • Hendrik

    Ralph, de toegevoegde waarde is voor mij niet dusdanig dat ik ervoor zou betalen.

    Er zijn tal van andere gratis zoekmachines.

    Zelfs Google kan het zich niet permiteren om geld te vragen voor haar dienst!

    je Hendrikus

  • Jasper

    Even voor de duidelijkheid: Ik heb geen plannen om van vinopedia een betaalsite te maken. En het laten schieten van de naam “Free Wine Searcher” heeft een o.a. een juridische en marketing achtergrond, niet omdat ik van “Free” afwil.

    Het is wel zo dat mijn grootste uitdaging zit in het kunnen blijven volhouden van deze dienst aangezien ik er nu full-time aan werk en er ook brood op de plank zal moeten zijn (en wijn in de kelder). Maar dat geldt denk ik voor zeer veel gratis sites op Internet. Ik denk dat verreweg de meeste informatieve sites niet of nauwelijks geld opleveren. Het moge duidelijk zijn dat passie en niet hebzucht de bron is van dit initiatief. Desondanks zijn inkomsten (op welke wijze dan ook) een voorwaarde voor verdere ontwikkeling en het voortbestaan op de langere termijn.

    Jasper

  • ralph

    het probleem is dat de huidige toegevoegde waarde voor consumenten volstrekt haaks op de toegevoegde waarde waarde voor merchants staat. op deze manier krijg je de merchants nooit aan het betalen en moet je de huidige toegevoegde waarde voor de consument juist door hèn laten betalen. Kijk bijvoorbeeld naar Wine-Searcher.

    Met Google is dat heel anders. Daar kan iedere merchant gevonden worden op basis van de zoekcriteria van de zoeker. Bij een prijsvergelijker wordt je als merchant alleen maar gevonden als je de goedkoopste of de enige bent. Nauwelijks toegevoegde waarde voor de merchant dus. M.a.w. die gaat dus ook niet betalen. Meer transparantie is doorgaans niet in het belang van de merchant.

    Het is bijna een soort ‘catch22’ (maar dan anders)

    Echter, als de doorsnee feedback is dat het niet voldoende toegevoegde waarde biedt om ervoor te betalen, dan zegt dat heel veel. Tijd voor meer toegevoegde waarde dus :-). Vandaar ook mijn vraag: hoeveel zou je ervoor willen betalen als consument?

    Of….stel jezelf de vraag: hoe creeer je een dienstverlening waarbij de toegevoegde waarde voor consument niet strijdig is met de belangen van de merchants. Dan krijg je naar mijn verwachting de merchants sneller aan het betalen.

    gr, ralph

  • Ed Starren

    Overigens bestaat in België ook al een site onder de naam Vinopedia.

    www.vinopedia.be, de grootste on-line wijnencyclopedie van het Nederlandse taalgebied, zoals ze zelf zeggen.

    Ed

    weblog: www.wijnerij.web-log.nl

  • John Copier

    Ralph,

    Door de vraagstelling begrijp ik dat ook jij daar mee zit te worstelen. Dit is donders moeilijk omdat beiden tegenstrijdige belangen hebben. Die belangen moeten gelijk komen anders lukt het nooit. De toegevoegde waarde voor de consument staat vaak, zoal niet altijd, haaks op het belang van de merchants. Die belangen kunnen bijelkaar komen wanneer het product gewild is. Ook in het geval wanneer er schaarste is. Voor de hele wijnbranche gaat op dat er te veel is. Ik denk dan ook dat je het niet moet zoeken in het produkt wijn maar in één of meerder wijnen. De naam van een wijn uitventen dus. Voor zo'n produkt zijn de belangen van merchant en consument vaak hetzelfde. Althans het botst minder. Uit eigen ervaring weet ik dat het zo kan werken. Maar dit ligt achter ons en we (ik) leven/leef nu wel met de wetenschap dat het in de '70er jaren kon maar of dit nog in 2008 opgaat weet ik niet. Misschien moeten we dat idee van die ene wijn eens onder het vergrootglas leggen. Intrigerende vraag.

    John

  • ralph

    John, klopt. Ik ben er ook mee aan het worstelen. Het laat me al vele maanden niet los. Met Jasper heb ik het er regelmatig over. Echter deze gedachten oefening scherpt de probleemstelling ineens een stuk beter aan: “de toegevoegde waarde voor de consument is tegenstrijdig met het belang van de merchant” . Dat is voorlopig even het winstpunt in de worsteling naar helderheid en begrip.

    groet, ralph