Zondag wijn........

  • Mathieu Wechseler

    Het is hier al vaker gezegd in het kader van “waar koop jij je wijn en door wie laat je je inspireren”. Nou: “op aanraden van een andere prikker”…is voor mij nog het meest voor de hand liggende de afgelopen jaren.

    Op aanraden van JoostB kocht ik afgelopen week een superwijn. Het klopte exact wat Joost in al zijn enthousiasme erover vertelde.

    Nu in mijn glas:

    Quinta do Crasto 2004 Reserva Old Vines

    Douro - Portugal

    Geproefd 02-11-2008

    Middeldiepe en zeer vitale paarsrode kleur.

    In de neus veel aardse tonen, bosgrond en ook wat bosfruit. Hout mooi geïntegreerd in het geheel. De neus belooft een klassieke, aristocratische wijn, type Bordeaux, Barolo of Chianti Classico.

    Wat de neus belooft, wordt in de mond waargemaakt. Krachtige aanzet van cassisfruit en bosvruchten, gevolgd door een enorme vurigheid die de kracht van de wijn onderstreept. De wijn is niet overgeconcentreerd, maar juist heel mooi in balans. Het luxe hout is prachtig verweven in de wijn (gewoon één van de vele indrukken en dus niet dominant). Er zit nog voldoende strakke tannine in de wijn die hem thans nog wat nerveus maakt. Dus een paar jaar flesrijping is aan de orde. De wijn bezit een mooie frisheid, lange afdronk met aangenaam bittertje op het einde (ook iets van pruimenmoes – komt door de fijne tannines). Op het einde manifesteren zich ineens ook weer de luxe houttonen. Kortom een wijn met veel schakeringen, karakter en diepgang en op geen enkel moment saai.

    Grootse wijn met bewaarpotentieel. Drinken vanaf 2010 houdbaar tot 2020

    Hoewel er uiteraard allemaal autochtone druiven in zitten (33% Touriga Francesca, 33% Tinto Roriz and 34% Touriga Nacional), doet de wijn bij mij het meest denken aan een “seigneur” uit de Bordeaux. De “old vines” zijn overigens 70 jaar en ouder.

    Score: 18/20

  • Patrick Woesthoff

    Hier in huize Woesthoff is het herfst.

    Robijnrode kleur en een zacht/zoete caramel-achtige smaak.

    Traditioneel gemaakt

    6,5% alc

    30cl

    Cat.5

    Vakmanschap is meesterschap. :+

  • JoostB

    Nog geen idee wat er bij in het glas gaat komen vandaag…

    Mathieu, blij dat de wijn je bevalt. Voor mij is deze wijn de ‘ontdekking’ van het jaar voor onder de 20 euro… Volgens verschillende media bestaat deze wijn uit 25-30 verschillende autochtone druivensoorten, Touriga Francesca, Tinto Roriz en Touriga Nacional zullen er dus gegarandeerd in zitten, maar of dat in deze verhouding is?

    Santé,

    Joost

  • Mathieu Wechseler

    Ah, lekker Patrick…Bockbier

  • ralph

    er is bezoek!

    Kistler Chardonnay 1995 (USA)

    Volgens velen moest hij kapot zijn. Nou mooi niet. Prachtwijn. Wat een lekker g.eile Chardonnay! Kakken.d lekker spul!

    92/100

    Barolo 2003 - Bartolo Mascarello (IT)

    Volgens velen is 2003 niet een al te best jaargang. Nou mooi niet! Prachtwijn! Volledig open, zinderende geparfumeerde neus, zoete Nebbiolo, wel straffe tannines. Dus: 24 uur van te voren openen en er lekker klassiek bij eten. Brassato b.v (liefst gestoofd in Sori San Lorenzo 1990…)

    93/100

    Barolo Monfortino 1993 riserva - Giacomo Conterno (IT)

    Volgens velen moest je deze nog laten liggen. En dat klopt! Na 24 uur Slow-O en decanteren, nog vrij gesloten. Teer, balscamico, thijm, gedroogde rozen, chocolade in de neus. Helaas ook een klein mufje. Maar…extreem complex. Zakt weg, komt terug, zakt weg, komt weer anders terug. Monfortino op en top.

    De mond was nog vrij hard, maar wel veel lengte van balsamico en gestoofd donker rood fruit. Laat nog maar 10 jaar liggen. Bij een Brassato en Frittata ai Funghi Porcini, is de wijn super.

    93/100

  • Robèrt Koopman

    Een witte Tricastin van Chapoutier.

    Deze is van 2005 dus ruim voor de radioactieve periode…. :-)

    Ik vind het gewwn een prima wijn voor een prima prijs(je).

    Probeer twee glaasjes te scoren……. :+

    M.v.g,

    Robèrt

  • Udo

    De restjes zijn vrijwel weggewerkt, denk erover om een Argentijnse bubbel te openen.

    Ach waarom ook niet, als compensatie voor het koude weer een frisse belletjeswijn?

    Udo

  • Hendrik

    hier in de karaf: Alice 2005 van Celler de LÀbadia

    Super jong groepje wijnmakers uit Gratallops.

    Onder hard rock muziek wordt daar gewerkt met veel bezieling, en dat proef je!

    18 maanden in F@$^& hout. in de neus deftig hout, cedar en iets kruidigs.

    Wat een spanning in de mond met rood kersen fruit, tactiel mondcontact(:+)

    met licht prikkelende tanninen. Weet niet of ik dit volgens het vinologen genootschap helemaal goed opschrijf. De tanninen trekken niet meer, maar zijn ook nog niet 100% zijdezacht.

    Wat maak ik mij druk, dit is gewoon lekker!

    De kans dat u zo n flesje ooit in handen krijgt is 1 op 7396 :+

    uw Hendrik

  • Peter vdB

    Vandaag op zijn weekends gekookt. Meloen met Ardenner ham. Spaanse tortilla met lekker lang zoet gestoofde uien. Straks Speculaastaartje. Voor- en hoofdgerecht ging samen met een a-typische herfstwijn:

    2002 Schloss Vollrads

    Kabinett halbtrocken Riesling Rheingau

    Toets van jasmijn en peer in de neus, licht mineralig. Levendige smaak waarin de mineralentoets nog veel duidelijker aanwezig is, pietsie zoet op de tong, maar verder frisse zuren. Die halbtrocken zijn perfecte eetwijnen!!!!

  • JoostB

    Tja, ik had het niet voor het kiezen vanavond, want ik was op bezoek en het is geworden:

    - Barbaresco Riserva Pora 1999 Produttori

    - Vacqueyras Cuvee Loby 2005 Les Sang des Cailloux

    - Priorat Val Por 2004 Sangenis i Vaque

    - Gevrey Chambertin Clos des Chezeaux 1999 Berthaut

    Dus het is al met al geen foute zondagmiddag geworden, het was genieten ;-)

    Santé

    Joost