wijntje en treintje

  • John Copier

    Ben in mijn leven twee keer met de trein geweest en wil het daar graag bij laten. Er zijn voor mij twee opties. (Helaas bewandelen we hier in Nederland een middenweg). We maken p.o. het openbaar vervoer a la Zwitserland of we schaffen het af. Het laatste heeft mijn voorkeur. Plotseling verkrijgen/hebben we extra rijkswegen waarop we tol kunnen heffen. Loopt van stadcentrum tot stadcentrum. Kan niet beter. Zo levert de spoorweg nog wat op. Nu kost het geld terwijl we ontevreden zijn en blijven.

    Mijn wens; “Rijkswegen met voldoende en ruime parkeerplaatsen voor het nuttigen van een broodje, kaasje en natuurlijk een stukje worst. Heerlijk glas wijn daarbij en naar de haastende mens kijken.”

    Treinen zijn leuk wanneer er Märklin opstaat.

    John

  • jenny

    De Fransen zeggen, wijn is geen alcohol, maar m.i. verkeer en alcohol ;-(((((((((

    groetjes

    jenny

  • Robèrt Koopman

    Je bent me voor Jennt, wijn en verkeer moet je niet samen in één zin schrijven…:-)

    Trein en wijn hebben toch niets met elkaar te maken?

    Bij trein denk ik aan ongemak en haast en verkeerd.

    Bij wijn aan plezier, rust en goed…..

    Een groter verschil kan ik me haast niet bedenken!

    M.v.g,

    Robèrt

  • sjaak kaptein

    Ik ben blij dat ik naar proeverijen met de trein kan.

    Heb over de hele wereld met treinen gereisd.

    De mooiste treinen waren in Azië

    Trein blijft een fantastische manier van reizen.

    Ben vorig jaar naar een proeverij in Brussel geweest.

    Was blij dat ik na vele uren weer in Nederland aangekomen was.

    Heb toen sterk het besef gekregen dat treinreizen in Nederland niet zo gek is.

    Vind de trein in Nederland redelijk. De prijzen duur. Maar er is veel mogelijk met de trein.

    Sjaak Kaptein

  • ralph

    in Azie? Ooit de nachttrein genomen in een 3e klas coupe in India?

  • sjaak kaptein

    Bij elkaar ongeveer twee maanden in China gereisd

    Ieder treinrijtuig heeft eigen personeel met eigen verantwoordelijkheid.

    Properheid, thee op tijd, maaltijden, fruit, schone toiletten en eigenlijk alles om je geriefelijk te vervoeren.

    Met veel trotse jonge Chinezen gesproken

    Een geweldige ervaring

    Duizenden kilometers tweede klas gereisd.

    Een eerste klas ervaring.

    Indonesië uitstekend treinvervoer.

    Ook veel jonge mensen gesproken.

    Volgens mij ziet de toekomst er helemaal niet gek uit.

    In Zuid Amerika is helaas weinig treinverkeer.

    Eén maal enige duizenden kilometers van west naar oost in Brazilië gereisd.

    Prachtige landschappen, Kolenlocomotief, was 'avonds aan het gezicht van mijn vrouw en mij te zien.

    Sjaak Kaptein

  • Robèrt Koopman

    Helemaal vergeten maar ik heb een (bijna) onvergetelijke ervaring met de trein!

    Jaren geleden na een periode van keihard werken en te weinig rust moest ik naar Zuid-Frankrijk, ik kon amper 30 minuten autorijden zonder in slaap te vallen.

    Dus een ticket gekocht voor de auto-slaaptrein naar Narbonne.

    OK, met een gezin en een auto kost dat een vermogen maar het was wel geweldig!

    Bij aankomst een glas “Champagne” en tijdens het diner 's avonds in onze eigen cabine een heerlijke fles gedronken.

    Heerlijk geslapen en de volgende ochtend een goed ontbijt en ik was ter plaatste.

    Ik wilde dit de latere jaren ook nog doen maar de prijs was me te hoog.

    Eens doe ik het weer een keer.

    Toch een positieve ervaring met de trein…. :-)

    Wat Sjaak meemaakt in de trein in China is vast allemaal prachtig en geweldig maar ik weet niet of dat wel iets voor mij is……

    Het lijkt mij niets om zulke reizen te ondernemen, ik ben niet zo'n held voor het onbekende!

    M.v.g,

    Robèrt

  • Anne-Wies

    Toen ik deze aanhef zag moest ik echt even reageren. Was niet meer met de bus/trein/metro gegaan vanaf mijn 18e ofzo (en ik ben de 20 inmiddels ruimschoots gepasseerd ;-)) maar inmiddels in zeer korte tijd al heel wat mooie ervaringen opgedaan met deze vervoermiddelen. Daarbij geholpen door WvD (om in prikbordtermen te spreken)….Geholpen ook door het feit dat ik enige tijd geleden er ruim 2 uur (!) over deed van Den Haag naar Rotterdam met de auto (ritje van normaal 25 minuten).

    Kortom: ik reis veel met de trein tegenwoordig: lunchen in Antwerpen: 1 uur, fruits de mer bij Terminus in Paris Nord: 2 uur. Dit zijn de decadente reisjes. Maar ook een beurs in Maastricht of inderdaad proeverijen in den lande zijn zeer goed te doen met de trein. Reisadvies idd 1e klas. Geeft vaak wat meer rust en ruimte. Kost ook wat meer. Maar met een kortingskaart… en als je ermee een auto uitspaart…

    Ik heb inmiddels een wijndoos van 6 flessen omgevouwd tot een “treinwijndoos-voor-twee” en, met een paar extra plastic bekertjes voor “noodgevallen” hebben wij al heel wat leuke kennissen gemaakt in de trein. Want zeg nou zelf, altijd leuk toch, als je onderweg naar huis na een dag hard werken onderbroken wordt tijdens het werken op je pc door het aanbod van een mooi glas wijn?

    Mooiste ervaring was op een vrijdagavond toen ik een klein potjes kaviaar had, dat “tegen de UVD aanzat”. Zonde om weg te gooien. Dus mee in de trein. De 2 heren met laptops naast ons boden wij een glas mooie witte wijn aan (Petite Arvine, Zwitserland) maar ze weigerden. Toen de kaviaar tevoorschijn kwam en wij hen daarvan ook iets aanboden hapten ze snel toe en gingen de laptops dicht: “nou, doe dan ook maar dat glas wijn erbij… :-)”.

    Leuk detail ook toen de telefoon van een van ging“Nee schat, ik ben bijna thuis. Je gelooft nooit wat ik nu eet: kaviaar! … ja… kaviaar! …….o nee???? Wacht maar even, dan maak ik een foto!” En met de telefoon werd een foto gemaakt en doorgestuurd naar het thuisfront.

    Nu begrijp ik dat dit wel een bijzondere situatie was. En ik moet toegeven dat ik niet in de gelegenheid ben regelmatig met kaviaar 1e klas te reizen. Maar het was wél leuk, die keer! En met alleen een glas wijn maak je ook leuke dingen mee.

    Ik heb geleerd me niet te ergeren over vertragingen, omleggingen etc. Waarschijnlijk door mijn ervaringen in het autoverkeer. In een file kun je geen kant op. Op een station kun je altijd nog een leuke gelegenheid opzoeken om een mooi glas wijn te drinken. Ben ik nog nooit in teleurgesteld.

    Excuses voor dit lange verhaal, maar trein en wijn………ideaal!!!

  • Robèrt Koopman

    Dat is een mooi verhaal Anne-Wies!!

    Maar je neemt een compleet gourmet-pakket mee de trein in, dan kan ik het ook!

    Wel leuk om zo wild vreemde mensen op lekkernijen te trakteren zeg.

    Kan me de verbaasde gezichten wel voorstellen…. :-)

    M.v.g,

    Robèrt

  • Udo

    mooi verhaal, heerlijk om te lezen.

    Heel wat beter dan de zuurpruimerij van die columnist.

    Udo