Groene flessen

  • Guill

    Uit Idealwine.

    Bouteilles : rien ne se perd, rien ne se crée, tout se recycle(31/10/2008)

    Les Britanniques vont bientôt pouvoir lever leur verre à la santé … de la planète. Simple et écolo, il suffisait d’y penser. La bouteille « verte », pas très tendance jusqu’à présent chez les sujets de sa Majesté, devrait voir sa cote grimper grâce au nouveau procédé développé par QuinnGlass.

    Le principe : un stockage optimisé pour un bilan carbone réduit. Les vins sont importés non pas en bouteilles mais en vrac. On peut ainsi acheminer trois fois plus de volume avec la même quantité de CO2. Les bouteilles sont fabriquées sur place à 85% à partir de verre recyclé. 11 000 tonnes ont ainsi été économisées. Ce procédé ne concerne pas encore les vins destinés à une longue garde car la qualité du verre n’est pas suffisante, mais quand on sait que 80% du marché britannique concerne des vins à moins de 6 €, on peut parier sur ce créneau

    Een Brits idee. Je voert de wijn en vrac in en bottelt hem ter plaatse. De “groene” flessen worden ook al ter plaatse vervaardigd uit gerecycled glas. Dit geldt niet voor de bewaarwijnen daarvoor is gerecycled glas te slecht van kwaliteit. 80 % van de wijn zou dus en vrac vervoerd en in gerecycled glas gebotteld kunnen worden. De winst zit in het transport. Volume en gewicht.

    Vraag. Hoe kan gerecycled glas de wijnkwaliteit beïnvloeden?

    Mvg Guill

  • John Copier

    Niet zo'n moeilijke vraag Guill. Ik verzin het niet want het is al verzonnen. Vorig jaar heeft een Duitse wijnboer “en vrac” uit Oostenrijk laten komen. Lekker goedkoop en voldoet dus aan jouw vraagstelling. Helaas bedacht de wijnboer dat hij deze wijn best als zijn wijn, bovengemiddelde Riesling, op de markt kon brengen terwijl het in de verste verte geen Riesling was. Hij verkreeg zelfs een A.P. nummer hiervoor. Het viel op dat er wel heel veel Riesling van zijn Weingut op de markt in 2007 was gekomen. Oostenrijk heeft gelijk zijn wijnwet dichtgetimmerd. In Duitsland hebben ze meer tijd nodig om dit voor elkaar te krijgen. Geen en vrac wijn meer de Oostenrijksegrens over welke voordelen er ook te behalen zijn. De moraal van dit bericht. Je hebt geen contrôle over je eindprodukt en je vraagt gewoon om handige jongens.

    John

  • Guill

    John,

    Mijn vraag was: “Hoe kan gerecycled glas de wijnkwaliteit beïnvloeden?” en niet wat doen we in die fles.

    Als het waar is dat flessen van gerecycled glas dit kunnen hebben we dan binnenkort naast “kurk” niet ook nog “fles”?

    Vorige maand was ik in Vacqueyras en toevallig kwam het gesprek tijdens een bezoek aan een domein op de vehoging van de prijs van de fles. De kwaliteit van gerycycled glas was volgens de dame zéér achteruitgegaan door het gebruik van onder andere de kunststof zelfklevende etiketten.

    En nog iets voor de drinkers van Spaaanse wijn. De samenstelling van RoundUp was in Frankrijk zo slecht dat ze naar Spanje gingen om daar de “betere” te halen.

    Mvg Guill

  • John Copier

    Ik dacht em toch echt beantwoord te hebben. Ik vraag aan een wijnboer in bijv. Frankrijk een vrachtwagen en vrac voor botteling in eigen land in groene flessen. Dat is vertrouwd en milieuvriendelijk dus ik krijg de vraag voor gelegd één of twee tankauto's? Doe maar één. Dan bedenk ik mij dat ik dit ook anders kan invullen… Dit is de reden dat we hier niet aan moeten beginnen, ik heb het dan over vervoer van “en vrac” en houd mij verder op de vlakte van kennelijke en mogelijke smaakinvloeden. Bij dit laatste zet ik in gedachten wel een klein vraagtekentje. Om glas te recyclen heb je een temperatuur nodig waar je u tegen zegt. Of er dan nog iets van lijm, sticker, capsule of andere zaken wordt teruggevonden? Ach, ik weet het niet. Lees hieronder. Het zou mij niets verbazen wanneer er weer op en uit een grote duim wordt gezogen.

    John (Die het verhaal al eerder had gelezen en er toen ook al een vraagteken(tje) bij had gezet).

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Glasafval

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Glas

  • Robèrt Koopman

    Beste John,

    In jouw eerste bijdrage kon ik ook geen antwoord vinden….:-)

    Maar waarom zou dat glas minder zijn voor de wijn?

    Glas wordt tenslotte gemaakt bij 1250 graden of hoger toch?

    Elke vorm van verontreiniging verbrand óf “drijft” bovenop het hete mengsel.

    Ik kan me niet voorstellen dat dit later toch in het glas zou zitten en uiteindelijk in de wijn kan komen.

    En dan nog eens, bestaat “nieuw” glas ook niet uit zoveel procent “oud” glas?

    Ik ben ook bang dat het een verzonnen verhaal is.

    M.v.g,

    Robèrt

  • John Copier

    Het staat er toch echt. Kijk ik weet natuurlijk niet of gerecycled glas een smaakje afgeeft. Wat ik wel weet is dat gefraudeerde wijn een vies smaakje heeft en het ligt zo voor de hand dat dit “groene glas” de weg daarvoor vrijmaakt dat het wat mij betreft inderdaad “smaakt”.

    John

  • Guill

    John,

    Er wordt in Nederland regelmatig wijn en vrac ingevoerd, verder opgevoed en later gebotteld, maar dat deze wijn een vies smaakje heeft gaat mij te ver. Om te frauderen zijn geen groene flessen nodig maar fraudeurs en die vind je overal waar geld te verdienen is. Ook met niet en vrac maar in flessen vervoerde wijn kan gefraudeerd worden.

    Mvg Guill

  • Robèrt Koopman

    Guill schreef:

    >

    > Om te frauderen zijn geen

    > groene flessen nodig maar fraudeurs en die vind je overal

    > waar geld te verdienen is.

    Dat is helemaal waar!

    Geen speld tussen te krijgen!

    Straks is elke wijn in een groen fles gefraudeerd zeg, ik moet er niet aan denken!

    M.v.g,

    Robèrt

  • John Copier

    Guill,

    Natuurlijk heb je gelijk. Ik kleun een beetje door. De aktie van Oostenrijk om “en vrac” de nek om te draaien en op dit punt fraude onmogelijk te maken is ook begrijpelijk. Ooit een keer wereldwijd aan de schandpaal is denkelijk genoeg. Groene flessen of geen groene flessen ten spijt. Fraude is van alle dag maar je moet de slimme jongens en meisjes natuurlijk niet in het zadel helpen. Ik lees trouwens vorige week een artikeltje, ik dacht in de Rhein Main, dat Duitsland in navolging van Amerika ook water uit zijn exportwijn gaat halen. Of denken er aan om dit te (gaan) doen. Ook hier is de reden de alsdan lagere transportkosten. Zoals we (denken te) weten heeft water ook een smaakje. Krijg je dan geen andere wijn wanneer je hier in Europa of Amerika de wijn weer gaat aanpassen aan 100%? Ook nu ligt fraude op de loer. Hiermee brengen we mensen weer in verleiding welke financiële voordelen er ook te behalen zijn maar eigenlijk moet je dit afwijzen.

    Sorry dat ik van het onderwerp afdwaal.

    John

  • Christian Callec

    Bulkhandel is ALTIJD een opendeur voor mogelijke fraude geweest, en zal het altijd blijven. De controle op gebottelde wijn zijn al heel erg moeilijk en de kwaliteit en oorspronkelijkheid van gebottelde is ook vaak niet eens waterdicht te garanderen. Laat staan bij de bulkhandel. Niet voor niets hebben de grands crus uit Bordeaux de bulkhandel voor hun wijnen verboden, wat men in NL, B, GB etc. zelf in de fles deed was lang niet altijd wat op het etiket stond. En daarbij was de kwaliteit van het eindproduct vaak niet te vergelijken met die van de wijnen die op het domein waren gebotteld. Niet elke ‘keldermeester’ wist goed om te gaan met de wijnen. Zelfde verhaal voor Port en Sherry, gelukkig nu ook verlost van de bulkhandel en dus ‘beter’ te controleren. Maar ja, bij sommige grensgebieden zie je helaas wel dat ook een verbod op bulkvervoer en een verplichting tot botteling in de productieregio ook geen waterdichte garantie biedt. Zeker niet als het gaat om een groot bedrijf dat ‘soorgelijke’ wijnen makkelijk aan de andere kant van de grens kan inkopen. Gekruiste slangen in de kelders leiden vaak een heel eigen leven, en sommige ‘swingende’ tankwagens voor bulkwijnen doen graag aan partnerruil op de parkeerplaatsen… Ach, wijn is ook business, en waar big business is, zul je altijd excessen hebben… ‘creatieve’ wijnpraktijken noemen ze dat…

    M.vr.gr.

    Xian