wijngidsen

  • Udo

    Vandaag ligt de ‘koopgids Topwijn’ in de boekhandel voor €14,95: “Met daarin de 189 lekkerste, beste, leukste, vurrukkullijkste wijnen tussen de 7 en 15 euro.” Geschreven door Noële Ruitenberg en Magda van de Rijst.

    En vrijdag is het de beurt aan Cuno van het Hof:

    '250 lekkere wijnen van 5 tot 10 euro'

    Cuno 2009 is een frisse, overzichtelijke, bruikbare en complete aankoopgids in handzaam formaat met hilarische avonturen uit de wijnwereld. Er staan maar liefst 250 van de spannendste, lekkerste en beste wijnen in, variërend in prijs van 5 tot 10 euro en verkrijgbaar van supermarkt tot wijnspeciaalzaak. In de gids staat bij iedere wijn een unieke sms-code die het aankoopadres in jouw directe omgeving prijsgeeft!

    Is er markt voor? Gaan mensen het daadwerkelijk gebruiken om hun keuze te bepalen? In de supermarkt schijnt het wel degelijk te werken met al die koopgidsen.

    Udo

  • Christian Callec

    Beste Udo,

    Niet alleen in de supermarkt. Kijk naar de jou wel bekende G&G winkelformule, ze adverteren nu met de ‘Omfietswijnen’® van Nicolaas Klei, zowel in de winkel als in de folder en Geniet… Blijkbaar werkt het dus wel. :+

    Als je de verkoopcijfers hoort van de gidsen van HD/hh => HH/hd => HH of NK, dan weet je dat het zeer zeker werkt. ;-)

    De media hebben wel een groot invloed in NL, meer dan men het wil toegeven. Ik herinner mij hoe, lang geleden, een artikeltje in een dagblad voor paniek zorgde. Men had toen 2,5 grieperige garnalen gevonden in een partij van enkele tonnen. Ineens wisselde heel NL gedurende 2 weken van trottoir bij het passeren van de etalage van een visboer met garnalen (tevergeefs) in de aanbieding.

    Kijk naar het vernietigende effect van de AD rapportage over oliebollen, koffie of haring voor wie een slechte score krijgt… Kijk naar de soms rampzalige gevolgen van een slechte notering bij een gerenommeerde culigids… er zijn zelfs koks geweest die na een verlies van een ster zelfmoord pleegden, anderen die de druk niet meer aan konden en er mee zijn gestopt…

    Het ‘volk’ (m/v, $$$$$/–) is makkelijk beïnvloedbaar, gidsen zijn slechts de reflexie van een of enkele individuën, ongeacht of ze Parker, JvD, JvL, RdG, HH of NK heten. Men heeft deze macht, en ik zou het verstandig vinden als iedereen die zo'n gids schrijft, daar meer verantwoordelijkheidgevoel voor zou hebben…

    Persoonlijk vind ik beide dames van Ruit & Rijst altijd heel keurig omgaan met hun verantwoordelijkheid. Hun boeken zijn altijd ‘positief’ ingesteld. Dat spreekt mij zeker aan.

    M.vr.gr.

    Xian

  • Robèrt Koopman

    Moet tegenwoordig elke wijnschrijver zo'n gidsje uitbrengen?

    Nog even en er komt een gidsje van een bekende wijnschrijver die dan schrijft welk gidsje je moet raadplegen…. :-)

    Wijn is een booming business en daar zitten vele in te vissen blijkt wel weer.

    En met je nu ook al weer sms-en met dit soort dingen?

    Op TV wordt je er al gek van, nog even en het journaal gaat er gebruik van maken…:-)

    Maar ja, dat sms-en blijkt een ware goudmijn te zijn, het geld komt op die manier met bakken tegelijk naar binnen en dat is altijd prettig.

    Voordeel van zoveel wijngidsen is wel dat alle wijnen wel ergens instaan… :+

    M.v.g,

    Robèrt

  • Robèrt Koopman

    Christian Callec schreef:

    >

    > Kijk naar het vernietigende effect van de AD rapportage over

    > oliebollen, koffie of haring voor wie een slechte score

    > krijgt… Kijk naar de soms rampzalige gevolgen van een

    > slechte notering bij een gerenommeerde culigids… er zijn

    > zelfs koks geweest die na een verlies van een ster zelfmoord

    > pleegden, anderen die de druk niet meer aan konden en er mee

    > zijn gestopt…

    OK, die kok even buiten beschouwing laten….

    Maar is dat wel zo, is Nederland dat van die oliebollen en haringen na een paar dagen al niet meer vergeten dan?

    Iedereen die zijn spullen koopt bij de verkoper die een nul scoorde begrijpen er niets van want juist daar is de oliebol/haring juist zo lekker.

    Ik geloof niet dat de zaak daarna gesloten werd, gaat gewoon verder.

    Maken misschien nog wat stampij om wat meer naamsbekendheid te genereren…

    M.v.g,

    Robèrt

  • Christian Callec

    Maar, beste Robert, twee/drie dagen lage omzet in de drukste periode van het jaar is vernietigend… en of het terecht is of niet, doet er helaas verder weinig aan toe. De ‘vaste’ kern zal misschien blijven komen, maar dat is slechts een deel van de omzet op die dagen.

    Zou jij expres naar die ene voor jou onbekende oliebollentent gaan die een ‘0’ scoort, alleen om te weten of dat terecht is of niet? Zou jij het risico nemen om daar oliebollen te kopen voor je gezin?

    Daar gaat het mij om…

    M.vr.gr.

    Christian

  • Robèrt Koopman

    Christian Callec schreef:

    > Zou jij expres naar die ene voor jou onbekende oliebollentent

    > gaan die een ‘0’ scoort, alleen om te weten of dat terecht is

    > of niet? Zou jij het risico nemen om daar oliebollen te kopen

    > voor je gezin?

    Als er een drukte voor die tent staat wel hoor…. :-)

    Ik kom niet meer buiten maar een oliebollen-tent moet het niet meer van een paar dagen hebben, bij tuincentra's staan ze er 6 maanden van het jaar lijkt mij.

    Maar goed, oliebollententen en wijngidsjes liggen veruit een.

    Ik koop eigenlijk nog maar één wijngids en dat is die van Hugh Johnson.

    OK, zal echt niet dé wijngids van de wereld zijn maar ik spaar deze.

    De laatste 2-e jaargangen heb ik niet eens meer opengeslagen denk ik.

    De supermarkt wijngidsen laat ik aan mij voorbij gaan, die wijnen zie je vanzelf in de lokale reclamekrantjes aangeprezen worden.

    M.v.g,

    Robèrt

  • Mathieu Wechseler

    Christian schreef:

    “Men heeft deze macht, en ik zou het verstandig vinden als iedereen die zo'n gids schrijft, daar meer verantwoordelijkheidgevoel voor zou hebben…”

    Halloooo Christian, het gaat hier om een fles wijn van gemiddeld 8 euro,…wat nou verantwoordelijkheid? Je hoeft er geen lening voor af te sluiten!

    Amitiés,

    Mathieu

  • Christian Callec

    Euh, beste Mathieu…

    Ten eerste begon ik de lijst met Parker… daar gaat het niet om flessen van gemiddeld 8 euros… :+

    Ten tweede, mij ging het niet zo zeer om de verantwoordelijkheid jegens de consument, eerder om de verantwoordelijkheid jegens de producent.

    Als professioneel jurlylid weet ik bijvoorbeeld dat het verschil tussen ‘goud’ en geen medaille wel eens enorm kan zijn voor een producent. Daar moet je bewust en verantwoord mee omgaan. Iemand die bijv. wijn van Domaine X aan de hand van één proeffles volledig de grond inboort, met als gevolg dat de supermarkt de partij snel in de uitverkoop gooit tegen dumpprijzen moet wel bewust omgaan met het feit dat hij/zij daarmee een markt volledig kan verpesten voor een relatief kleinere producent.

    Voor de consument blijft de schade inderdaad beperkt, maar voor de producent en de invoerder is dat minder leuk. Grotere wijncooperaties die bewust goedkope slobberwijntjes op de markt brengen hebben daar s-c-h-ij-t aan, maar Pietje met de alpino pet die voor het eerst een grote order kreeg bij Gruyter de Groot kan het verder wel schudden…

    De macht van zo'n gids wordt m.i. te vaak onderschat…

    M.vr.gr.

    Xian

  • Mathieu Wechseler

    Gidsen die een wijn “volledig de grond inboren”, ken ik er niet zoveel. Wel veel gidsen die een wijn “de hemel in prijzen”!

  • Robèrt Koopman

    Christian Callec schreef:

    >

    > Iemand die bijv. wijn van Domaine X aan de hand

    > van één proeffles volledig de grond inboort, met als gevolg

    > dat de supermarkt de partij snel in de uitverkoop gooit tegen

    > dumpprijzen moet wel bewust omgaan met het feit dat hij/zij

    > daarmee een markt volledig kan verpesten voor een relatief

    > kleinere producent.

    Als de wijn in de supermarkt staat de producent toch wel al betaald neem ik aan?

    Of in ieder geval krijgt hij de afgesproken prijs?

    OK, een vervolg order zal er niet meer komen…..:+

    Maar denken wij niet te mooi over wijn in de handel?

    Het is voor de liefhebber een prachtig product maar voor de makers/verkopers gewoon handelswaar.

    En inderdaad, een wijn wordt zelden of nooit de grond in getrapt in een gidsje.

    Dan staat de wijn er niet in mag ik hopen.

    Een eerlijke schrijver zou het eigenlijk wel moeten doen……

    M.v.g,

    Robèrt