Column René van Heusden

  • Robèrt Koopman

    Vandaag de nieuwe Perswijn gekregen en ik lees meestal als eerste de columns van de diverse wijnschrijvers, toch even weten wie of wat er weer van langs krijgt.

    Vandaag moest ik wel een beetje lachen om die van René van Heusden.

    Het ging er om dat tegenwoordig alle landelijke kranten een wijnwinkel hebben en hij vindt dat eigenlijk maar niks.

    Als Perswijn opeens in stoute lingerie zou gaan dan fronsen de lezers hun wenkbrauwen….:+

    Kortom, blijf bij de core business.

    Is hij misschien vergeten dat zijn hoofdredacteur en eigenaar van Perswijn zelf verbonden is aan de wijnclub van de Telegraaf?….. :-)

    Ik wist even niet bij welke krant dus heb alle grote dagbladen even bekeken, en inderdaad zeg, geen krant zonder wijnclub.

    M.v.g,

    Robèrt

  • John Bindels

    Hoi Robert,

    Ja, daar heb ik ook al een en ander over geschreven. En vooral gewezen op de ‘ ’onafhankelijke' structuur van de communicerende vaten Telegraaf-Perswijn,

    Niemand anders dan het landelijk ochtendblad besteedt paginagroot aandacht aan het Perswijn-bubbelfestijn van binnenkort. Een gratis advertentie, die anders aardig in de papieren zou lopen. En dat RvH wel vaker in columns kritiseert wat z' n eigen blad ook doet, weten we toch al lang?

  • Pierre

    René van Heusden heeft helemaal gelijk met zijn verhaal over de zogenaamde kwaliteitskrant die wijn verkoopt. Maar ik mis de essentie, namelijk dat - laten wij man en paard noemen - NRC Handelsblad ons via de advertentie afdeling laat weten hoe fantastisch de prijs/kwaliteit verhouding in bijvoorbeeld Zuid Frankrijk kan zijn of over de ‘Spaanse Wijn Revolutie’ in ‘Het Nieuwe Spanje’. Maar nog nooit heeft de redactionele afdeling van het NRC de moeite genomen om La Pauline (Wijnbeurs) minnend Nederland eens uitgebreid en professioneel voor te lichten wat er in bijvoorbeeld Zuid Frankrijk of Spanje gaande is. Wat de advertentie afdeling al lang weet moet de (hoofd) redactie nog (h)erkennen. En als er dan een stukje over wijn in staat dan is het slordig pats poem flans het maar in elkaar. Sinds kort mag Gert Crum enkele regels wijden aan ons favoriete druivensap. Maar Crum heb ik nog nooit op boute uitspraken kunnen betrappen. Een beetje te veel ‘in Spanje komen tegenwoordig ook best wel aardige wijnen vandaan’. Eigenlijk zou de wijnbijlage van het NRC het vakblad Perswijn overbodig moeten maken. Misschien een schone taak voor René van Heusden? Met aan het eind van elke redactionele bijdrage een kleine ‘offer you can’t refuse' van de advertentie afdeling, namens een wisselende selectie leveranciers van kwaliteitswijnen. Ter introductie nu éénmalig…

  • ralph

    waarom zou een krant geen wijn moeten verkopen? wat een onzin, wat een ouderwetse benadering. ze mogen toch zelf weten hoe ze hun bereik uitventen?

    AH verkoopt telefoonabonnementen, Shell verkoopt levensmiddelen, Edeth maat schuurpapier, Amazon gaat wijn verkopen, etc,etc.

    En dat een wijnschrijver zich voor het commerciele karretje laat spannen is ook allemaal prima. Maar de wijnschrijver moet dan niet gek staan te kijken als zijn schrijfsels in andere media dan niet meer als onafhankelijk informatief worden beschouwd. ben bang, dat m dat een zorg zal zijn…

  • theo

    Zo is het Ralph,

    heb overigens begrepen dat RvH voorstelde om lingerie te gaan verkopen bij wijnwinkels. Kijk nu uit naar je volgende mailing :-) :-) :-)

    TG

  • romke van dijk

    Goed verhaal Pierre!

    Een kwaliteitskrant mag van mij echt een serieuze benadering van wijn hebben. Het is zo een complex, boeiend en cultuurrijk product dat er onder de lezers van het NRC echt heel wat liefhebbers te vinden zijn.

    Groet,

    romke

    Die het eens is met Ralph zolang het maar duidelijk is dat het om gewoon een commerciële actie gaat.

  • Peter vdB

    Columnist is een eenzaam bestaan, hoor. Je moet het gek maken, om reacties te krijgen. Het gros van de lezers trekt een rimpel omhoog, glimlacht, leest misschien iets voor aan de partner, doet een plas, en alles blijft zoals het was.

    Complimenten aan Rene van Heusden!

  • Udo

    Je moet het gek maken, om reacties te krijgen.

    Valt mee hoor, je verzint gewoon een paar namen, doet net alsof die gereageerd hebben en plaatst die teksten op je eigen website :-(

    Udo

  • Anne-Wies

    Ook ik vind een gezonde concurrentie belangrijk. Maar… een krant heeft toch altijd een imago van een nieuwsblad. Een blad waarbij je je thuis voelt. Voor de een is dat het AD, voor de ander de Telegraaf en voor een ander weer het NRC of de Volkskrant. Doet die laatste overigens ook als in wijnen…….?

    Een echte serieuze benadering van wijnen, zoals jij, Romke dat schetst vind ik in geen elke krant terug die “zijn eigen wijnclub” heeft. Het is puur reclame en een verkooptactiek. En erg eenzijdig. Als je spreekt van een serieuze benadering van wijnen voor een bepaald publiek zou ik meer denken aan een aantal wijnen van diverse producenten en leveranciers die vergeleken c.q. besproken worden. En dat is met al die wijnclubjes geenszins het geval.

    Kortom, prima wat mij betreft, die wijnclubs bij de dagbladen. Win-win voor beide partijen. Maar noem het gewoon verkopen en adverteren. En doe er verder niet moeilijk over.

    Hoewel ik overweeg mijn abonnement bij het NRC na jaren toch op te zeggen ;-)…..