moeilijke wijn

  • Peter vdB

    Iedere liefhebber met een kelder heeft wel een moeilijke wijn, denk ik. Ik hou er wel van, moeilijke wijn. Zo'n wijn die zich niet gemakkelijk geeft. Die altijd verrassend is, soms in het positieve en soms teleurstellend. Die zich goed behandeld wel laat versieren, en dan álles geeft….

    Mijn moeilijke wijn is Montlouis uit de Loire, witte wijn van chenin blanc. Wat sowieso al lastig is, is dat de wijn droog, demi-sec en moelleux kan zijn.

    Montlouis 1995 Moeulleux

    Yves Chidaine, Husseaux, Nederlandse botteling Wim Berger Roermond

    Van deze wijn heb ik verschillende jaargangen in de kelder, met 1986 als oudste. Van die 1986 werd iedere fles die ik opende mooier. Gek, hè. Ik koester mijn resterende flesjes 1986. Die chenin blanc kan echt bijzonder ouderen. Deze 1995-er heeft een nauwelijks geevolueerde kleur, hangt vettig in het glas. Mooie neus met peer, hooi en een honingtoets. 1995 is geen meesterlijk jaar. Gewoon goed zou ik zeggen. De smaak verrast met een ongekend hoge zuurgraad. Volstrekt harmonieus. Een ‘moeilijke’ wijn voor wie zoet verwacht, maar o o o wat mooi in balans. Ook wat florale tonen, viooltjes in de neus. Deze wijn geeft zich pas bij heel zorgvuldig uitgekozen combinaties, die de wijn accentueren. Een gepofte appel is zo'n combinatie. Wij drinken de wijn nu met een appelbroodje uit de Trentino Alto Aldige (Recepten van Italiaanse Osteria's, 550 slow food gerechten uit de regionale keuken): een ongelofelijk simpel recept, dat véél smaak krijgt door stukjes vijgen die een dag in de grappa staan. Het taartje is lauwwarm het lekkerst. Deze wijn is daarbij een combinatie die hemels is.

  • Mathieu Wechseler

    Montlouis, idd een moeilijke wijn. Mijn broer, een fervent aanhanger van Loire wijnen en met name Montlouis, heeft me jarenlang bestookt met diverse Montlouis. En telkens was dit niet mijn wijn, althans in de beginperiode. Totadat je die wijn ineens gaat begrijpen en vooral als je er iets bij gaat eten, resp. er een passend gerecht bij wordt geserveerd. Dan gaat er toch een nieuwe wereld voor je open. Inmiddels reken ik Montlouis tot mijn favorieten. Op en top Chenin blanc en idd Peter, zoals je al schreef, in vele hoedanigheden.

    Een wijn voor gevorderden!

    Amitiés,

    Mathieu

  • Peter vdB

    Leuk verhaal. Knap dat jouw broer bleef aandringen, Mathieu! Chenin Blanc is een wijnliefde voor het leven, maar net als in de ‘gewone’ liefde ervaar je naast hoogtepunten ook hobbels en valkuilen, verdorie.

  • JoostB

    Toevallig gisteren in het glas: Montlouis Les Tuffeaux 2005 van Francois Chidaine… Nou ja, toevallig. Inmiddels maak ik er een gewoonte van ieder weekend over verschillende dagen een flesje Chenin te nuttigen, meestal demi-sec of sec tendre… Of een wat oudere moelleux.

    Moeilijke wijn? Wijnen die tussen ‘droog’ en ‘zoet’ zitten, zijn erg onbekend en dit maakt onbemind.

    Santé,

    Joost

  • sjaak kaptein

    Bij Chenin Blanc wijnen uit Loire gebieden als Montlouis, Vouvray, Savennières, Coteaux du Layon zou ik eerder van boeiende als van moeilijke wijnen willen spreken.

    Chenin blanc is door zijn vele smaakverschijningsvormen, zijn verbazingwekkend

    grote en harmonische ouderingsmogelijkheden behalve boeiend, bijna altijd verrassend en smakelijk.

    Sjaak Kaptein

  • JoostB

    Helemaal eens, Sjaak…

    Kleine toevoeging aan het lijstje Chenin AOC's: Jasnieres (en Coteaux du Loir)…

    Santé,

    Joost

  • Peter vdB

    Ha Joost, van jou verwachtte ik natuurlijk een reactie. Zoon Francois maakt nog mooiere wijn dan pa, die wijnen van vader hebben een meer boers karakter. Dat de wijnen minder bemind zijn, vind ik niet zo gek. Een droge wijn uit een rijk jaar als 1990 is vergelijkbaar met een demi-sec uit een ander jaar. En een demi-sec uit een rijk jaar is vaak weer méér moelleux dan die van een gemiddeld jaar. Als ik wat meer flessen in de kelder heb, leer je zo'n wijn wel kennen. Maar ik koop natuurlijk ook wel eens bijzondere Jasnieres, Vouvray e.d. en soms weet je dan écht niet wat te verwachten. Of je moet een enorme boekhouding daarvoor starten waarbij je allerlei gegevens uit gidsen en internet verwerkt. Da's toch moeilijk!

    Hartelijke Loire-groet, P.

  • Peter vdB

    HEAR, HEAR !! :-+

  • sjaak kaptein

    Peter

    Vind je het erg als ik je niet helemaal begrijp?

    Verklaar je nader.

    Sjaak Kaptein

  • Peter vdB

    Beste Sjaak,

    Hear, hear, betekent dat ik het hélemaal met jouw mening eens ben. Beluister maar eens een debat in het Engelse House of Commons. Behalve “HEAR, HEAR” kloppen ze daar ook nog instemmend op de bankjes.

    Ik klop voor jou op een wijnkistje, glimlach! Peter

    (controlegetal fopze !)