Knallende Champagne

  • theo

    Gisterenmiddag, zomaar zin een een glas champagne.

    Ik ben ondertussen redelijk bedreven in het openen van bubbels, en het gaat altijd prima, echter deze keer ging er iets niet helemaal goed. Na het verwijderen van de muselet schoot de kurk er meteen uit met een giga knal, de champagne spoot. Ik had de kurk nog niet aangeraakt, ook de fles niet geschud.

    Heb ik toch wat fout gedaan? Komt dit vaker voor? Miss Douvaine was niet heel erg happy, met de champagne op de vloer, ik ook niet trouwens, had 'm liever in het glas.

    TG

  • Robèrt Koopman

    Beste Theo,

    Ik denk niet dat je iets fout gedaan hebt, het komt mi wel vaker voor.

    Blijkbaar is er “iets” in de fles waardoor dit fenomeen voorkomt.

    Ook bij flessen die al maanden stil liggen te wachten…

    Misschien een “krasje” aan de binnenzijde van de fles waar de CO2 al uit de vloeistof kan ontsnappen voordat de druk er af gaat?

    De keer dat een kurk als een mortiergranaat vlak langs mijn hoofd schoot en een deuk in het, houten, plafond achterliet is voor mij de reden geweest dat ik nu nagenoeg altijd een doek over de fles heb bij het openen.

    Staat niet zo mooi maar het helpt wel om dit soort spontane gebeurtenissen de voorkomen.

    Champagne over de vloer is altijd zonde!

    M.v.g,

    Robèrt

  • Udo

    Gebeurd vaker, ik zie mensen soms de musselet los halen en de kurk niet vasthouden: levensgevaarlijk! Nou ja, mss niet levensgevaarlijk maar wel gevaar voor je ogen. Dus altijd met de ene hand musselet loshalen en met de andere de kurk tegenhouden.

    Udo