Waarom is dit PB zo saai geworden ?

  • Peter V

    Beste prikkers en meelezenden,

    Na 10 jaar dit PB actief bezocht te hebben ( laatste jaren wat minder door omstandigheden…) krijg ik het gevoel dat het PB een stille dood is gestorven.

    Whatsupp ?

    Het kan toch niet zo zijn dat wijn en communiceren over wijn ineens niet meer interessant is !

    Iemand een zinnige verklaring hiervoor ???

    Zij we uitgeput ?? ;)

    Saluut.

    Peter V

  • Hendrik de vierde

    Ben nog zeker niet uitgeput Peter, maar kan het zijn dat men zich tegenwoordig bedient van mobiele flauwe kul?

    Hyves,skype, appen, etc???:D

    Hendrik

  • JanB

    Sinds de controverse op dit PB geweerd werd, was het snel gedaan. Met de controverse verdween ook de diepgang. Door wat onhandige ingrepen van de moderatoren (wie zijn dat tegenwoordig?) zijn de jus en de ziel eruit gesneden en in dat vacuum stapten een paar mensen die er eerder ook wel waren, maar nu volop en zonder tegengas met hun zielloze gezanik over peperdure wijnen konden komen. En tja, als je dat geouwehoer onverdund over je heen krijgt, dat houdt geen mens vol, dat je begrijp je.

    Dit PB is inderdaad dood. Nee, niet ingehaald door andere media - kom, kijk om je heen, fora zijn booming! - maar is met chirurgische precisie ontdaan van alles wat het ooit boeiend maakte.

  • Rob

    Beste prikkers en anderen,

    Het PB dood noemen vind ik lichtelijk overdreven. Ik lees met plezier de tastings van o.a. Juan en anderen. Wel kan ik mij goed in de kritiek plaatsen op de discussies die gevoerd worden.

    Vaak gaat het inderdaad om aardige geprijsde wijnen waar het merendeel van de mens niet snel van zal genieten. In dat opzicht vond ik het ook goed om te lezen dat er wel eens een joetenproeverij wordt georganiseerd.

    Ikzelf drink graag een glas wijn ( prijsklasse 10,- t/m 25,-) maar voel soms bezwaard om hier iets over te melden aangezien ik het idee heb dat de gemiddelde prikbordbezoeker het in een duurder segment zoekt.

    Wellicht zouden discussies over restaurants en wijnwinkels aanslaan waardoor er meer mensen reageren op topics, etc.

    Al met al ben ik blij met het prikbord, maar helaas merk ook ik dat het aantal interessante topics terugloopt.

    Groet,

    Rob

  • JKo

    Ik check het PB nog dagelijks, maar prik vrijwel nooit meer.

    Catfights, azijnpisserij en het gebrek aan verdraagzaamheid en interessante onderwerpen zorgden ervoor dat ik nauwelijks nog actieve bijdragen lever en dus het contact met de PN-community verloor.

    Het feit dat er, buiten het PB om, nog een enorme schat aan wijnige activiteiten te beleven zijn, heeft ervoor gezorgd dat ik nog niet de drang heb gevoeld om weer te gaan prikken.

    Cheers, Jeroen

  • EdterBak

    Denk dat JanB en Rob beide de spijker op de kop slaan

  • ChrisW

    Ik denk dat er meerdere mogelijke oorzaken zijn voor het teruglopende verkeer op dit PB, naast hetgeen hierboven al is genoemd:

    1) Wijn is een niet erg ‘dynamisch’ onderwerp. Het is niet eenvoudig om elke dag weer iets nieuws te verzinnen om over te schrijven. Zoveel verandert er niet in het wijngebeuren van jaar-op-jaar; laat staan van dag-op-dag. Er zijn de laatste tijd ook geen interessante trends of gebeurtenissen die nog wat leven in de stille wijnwereld zouden kunnen brengen. Enige jaren geleden hadden we nog de waardestijging van met name Bordeauxwijnen, wat een soort van goudzoekersgevoel bij mensen kon oproepen en verzamelaarswoede aan kon wakkeren. Daardoor nam de interesse om deze wijnen te volgen toe en leek dit deel van de wijnwereld wat meer in beweging. We hebben ook nog even een minitopic gehad met CdP 2007 die met een voor toen ongekend aantal 100-punters door Parker de lucht in werd geschreven en voor diverse mensen aanleiding was om zich eens goed in CdP te verdiepen. Daarna hebben ook 100-punters van Parker hun nieuwswaarde verloren. Wat speelt er de laatste jaren voor nieuws in de wijnwereld???? Dat is heel anders dan bij bijvoorbeeld auto-forums of Formule 1 forums waar ik ook wel eens kom. Daar is elke keer weer echt iets nieuws om over te schrijven en is het nog minimaal net zo druk als jaren geleden.

    2) Een beetje in lijn met het voorgaande: ‘topwijn’ is steeds meer een commodity. Veel minder interessant om over te schrijven dan 10-15 jaar geleden. Ter illustratie: er zijn nu ongeveer 10x zoveel wijnen die 95 of meer punten krijgen van Parker (Wine Advocate) dan rond het jaar 2000. ‘Vroeger’ was het opentrekken van zo'n goede fles dus veel meer nieuwswaardig dan nu. Ik vraag me de laatste jaren ook af of de poeha rondom wijn niet nog veel verder gaat verdwijnen. Het blijft uiteindelijk maar vergist geperst druivensap dat op niet al te complexe wijze wordt gemaakt. Er zal steeds meer goede wijn komen; ten minste zolang mensen meer dan EUR 10 per fles willen betalen. Wordt wijn zoiets als ossenhaas? Kan ook ontzettend lekker zijn met grote mogelijke kwaliteitsverschillen, maar er is zoveel goede ossenhaas te koop dat je er niet 10 tot 100x zoveel voor gaat betalen als voor de basiskwaliteit en je gaat er ook niet snel over schrijven op het internet. Het lijkt me overigens moeilijker om een topkoe voor topossenhaas te maken, dan om topwijn te maken maar ik zal niet verder afdwalen :)

    3) De prikborden op internet zijn zo'n 10-15 jaar geleden opgekomen. Inmiddels zijn alle standaardonderwerpen wel meerdere keren de revue gepasseerd. Die waren in het begin nog leuk om over te schrijven; nu niet meer.

    4) Er zal zeker wat concurrentie zijn van bijvoorbeeld Facebook. Het was al niet een hele grote gemeenschap hier. Als die zich in tweeën of drieën splitst zal het totaal van alle geschreven tekst waarschijnlijk minder zijn dan het totaal daarvoor in ongesplitste vorm was; er zullen namelijk steeds minder ‘replies’ komen op geplaatste berichten waardoor draadjes korter worden.

    5) Veel prikkers die in het verleden actiever op dit PB waren, zullen mede door dit prikbord een groepje andere wijnfanaten hebben ontmoet en daarmee op andere wijze dan via dit prikbord communiceren; of zelfs een communicatie die zich beperkt tot een af en toe buiten dit PB om georganiseerde proeverij voldoende vinden.

    6) Door de komst van Cellartracker is de ‘nieuwswaarde’ van een enkele proefnotitie m.i. enorm afgenomen. Die worden in ieder geval veel minder geplaatst dan vroeger.

    7) De voorgaande ontwikkelingen zie je volgens mij ook op andere wijnforums. Het Parkerforum is ook muisstil geworden. Wine Berserkers is nog wel een beetje levendig, maar een heel groot deel van de berichten bestaat uit proefnotities die automatisch vanuit Cellartracker geplaatst kunnen worden.

    Het zij zo. De wereld wordt er niet slechter door.

    Het valt me overigens wel op dat ik vaak mensen tegenkom die het PB wel lezen maar er niet op schrijven. Het aantal lezers is denk ik dan ook een veelvoud van het aantal schrijvers.

    Gegroet,

    ChrisW

  • ChrisW

    Hendrik de vierde Schreef:

    ——————————————————-

    > Ben nog zeker niet uitgeput Peter, maar kan het

    > zijn dat men zich tegenwoordig bedient van mobiele

    > flauwe kul?

    > Hyves,skype, appen, etc???:D

    >

    > Hendrik

    Juist met de mobiel is het gemakkelijker om snel en op vrijwel elk moment iets op het prikbord te plaatsen; bijna iedereen heeft tegenwoordig op die manier altijd internet bij zich.

    Gegroet,

    ChrisW

  • jon-ie

    Ik onderschrijf wat Rob zegt en zal het wat toelichten vanuit mijn zijde. Af en toe stel ik eens een vraag of probeer ik aan een discussie mee te doen. De reacties die daarop volgen, of beter gezegd niet volgen, geven mij de indruk dat het prikbord meer interesse heeft in welke (vaak dure) wijn men nu weer klaar heeft liggen voor de avond of het weekend of dat er sprake moet zijn van 96 of toch 98 Parkerpunten… not my cup of tea.

    Ik vind dat de kenners hier miskennen dat het, in ieder geval voor sommige mensen, puur om het genieten gaat. En dat kan van een fles Champagne van over de 100 Euro net zo goed als van een goedkope Spanjaard of Portugees (oh wat heb ik genoten van een vinho Douro van 10 Euro op een terrasje in Lisboa). Hierdoor voel ik mij vaak niet welkom met als gevolg dat ik wegblijf.

    Geen verwijt of aantijging maar wel zoals het voor mij voelt.

  • Moderatoren

    Wegens doorlopende negatieve berichtgeving wordt deze discussie afgesloten. Zie: http://wijn.startpagina.nl/prikbord/17001512/bericht-van-kennisgeving#msg-17001512

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.