Verschil Clos Mogador en Clos Mogador Manyetes

  • Bas Dollevoet

    Beste dames en heren,

    Mijn naam is Bas Dollevoet. Ik ben 30 jaar oud, woonachtig in Brabant en werkzaam in de openbare accountancy.

    Privé ben ik een enorme wijnliefhebber. Ik probeer graag van alles en ben altijd op zoek naar mooie wijnen.

    Qua smaak rood hou ik van bijvoorbeeld Australische Shiraz, maar ook van Amarone uit Italië. Voor wat betreft wit gaat mijn voorkeur uit naar wijnen uit de Rhone (met name alles waarin Marsanne is verwerkt) en de marsanne wijnen uit de Langedoc. Ook de Chenin Blanc Reserve (2011) van domein Demorgenzon uit Zuid-Afrika is mij goed bevalllen.

    Graag zou ik een keer een rode wijn willen proeven van het huis Clos Mogador. Mijn interesse is gewekt door alle positieve verhalen over deze wijn (ook recentelijk op dit prikbord, maar ook in wijntijdschriften). Op cellartracker zie ik dat er 2 varianten bestaan namelijk de reguliere Clos Mogador en de “Manyetes”.

    Weet iemand van jullie het verschil tussen beide? Welke zouden jullie mij aanraden?

    Alvast hartstikke bedankt voor jullie reacties.

  • Juan

    Hey Bas,

    Welkom op dit dorpsplein van wijnleipen! Brabant…altijd goed! Ik weet niet uit welke hoek van Brabant, maar je bent altijd welkom om een paar flessen te kraken.

    Dick of Hendrik zijn echte Clos Mogador fans en zullen je ongetwijfeld voorzien van een antwoord.

    Hasta luego

    John

  • Bas Dollevoet

    Beste John,

    bedankt voor je reactie.

    Ik kom uit Boxtel, tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven.

    Een keertje een flesje kraken lijkt me hartstikke leuk!

    Gr Bas

  • ChrisW

    Ik ben geen grote Manyetes-kenner, maar kan de Mogador zeker aanraden. Inmiddels al vele jaren geleden ben ik door dit prikbord een keer bij een grote proeverij geweest waar bijna alle jaren van deze wijn aanwezig waren, en sindsdien wordt elk nieuw jaar trouw aan de kelder toegevoegd (naast ook nog wat oudere jaren). De 2001/2004/2005 zijn nu erg goed op dronk voor mijn smaak. Jongere jaren zijn ook goed te drinken maar komen nog krachtiger en wederom voor mijn smaak nog wat minder gebalanceerd over. Via vinopedia.com is clos mogador waarschijnlijk goed te vinden.

    Als je toch op zoek gaat naar Spaanse favorieten van dit prikbord, zou ik ook Aalto niet overslaan. Dat is ook een grote publiekslieveling op dit prikbord met een nog iets aardigere prijs dan de Clos Mogador.

    Gegroet,

    ChrisW

  • Bas Dollevoet

    Beste Chris,

    bedankt voor je reactie.

    Ik zal zeker ook de Aalto gaan proberen. Thnx voor de aanrader.

    Mvg Bas

  • Hendrik de vierde

    Dag Bas,

    Volgens de maker Rene Barbier. wordt de Mogador gemaakt in de wijnkelder, en de Manyetes in de wijngaard .:D

    Het verschil zit em natuurlijk ook wel in de gebruikte druiven. Bij de Manyetes is dat bijna helemaal Carignan.

    Mijn voorkeur gaat lichtelijk uit naar de Clos Mogador, onmiddellijk na binnenkomst van de laatste oogst gaat er wel een kistje (of meer) doorheen. Na een maand of 6: diep wegstoppen in je kelder, en 10 jaar of meer laten liggen.

    Het beste adres in N.L. om te kopen is Merijn, hier af en toe op het prikbord aanwezig.

    Er staat geen Bio op deze flessen, maar ga er maar van uit dat betere bio niet bestaat. Prachtig ruig gebied, veel heel oude stokken, die hun water soms van 20 meter diepte moeten halen. Flessen hebben veel debris want gefilterd wordt er zo weinig mogelijk. Voor de echte info moet je echter bij Dick wezen.

    groetsels

    hendrik

  • Dick Schinkel

    Hallo Bas,

    Hendrik heeft de belangrijkste verschillen reeds benoemdB)-

    De wijnen komen van totaal verschillende wijnbergen!!

    Eigenlijk moet je ze naast elkaar proeven/drinken om de verschillen te ontdekken.

    Voor gedetailleerde verschillen moet je even naar de website gaan daar staat alle relevante informatie, teveel om even hier op te noemen, veel lees en drink plezier!

    Hier de link naar de website:

    http://www.closmogador.com/index.asp?idioma=EN

    Met Smakelijke Groet Dick

  • Bas Dollevoet

    Beste Hendrik en Dick,

    ook jullie hartstikke bedankt voor de reacties.

    Het toeval wil dat ik Merijn ken via het wielerforum. Ik heb hem zojuist dan ook om een prijslijst gevraagd :)

    Hebben jullie misschien tips voor bepaalde jaargangen?

    Nogmaals dank

    Mvg Bas

  • Dick Schinkel

    Hallo Bas,

    Mocht Merijn de 2004 of 2005 nog hebben zou ik die aanraden, die zijn nu al mooi te drinken!

    Met Smakelijke Groet Dick

  • Hendrik de vierde

    Dick Schinkel Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo Bas,

    >

    > Mocht Merijn de 2004 of 2005 nog hebben zou ik die

    > aanraden, die zijn nu al mooi te drinken!

    >

    >

    > Met Smakelijke Groet Dick

    Dick, waar is jouw P.N. van heden morgen gebleven?

    Wilde net gaan bestellen :D