KURK in Putte

  • Juan

    Gisteren was het KURK proeverij in Putte (en niet 1 fles met kurk….).

    Voor calvinisten of personen die fysiek en/of psychisch in onbalans raken van wijnen boven de 92 punten of namen met de Letters P.R.A.R.K.E. erin raad ik aan hier te stoppen met lezen……..

    Ik kijk altijd uit naar de gastheer rol van KURK. Naast dat je alle wijnen en het eten verzorgt is het vooral heerlijk om het thema te bedenken. Tevens vind ik het ook altijd leuk om een wedstrijdelement toe te voegen aan het proeven zodat iedereen scherper bezig is met determineren en de meesten hier enorm plezier uit halen.

    We begonnen met 2 vintage bubbels.

    De vraag was: Is het champagne Ja of Nee en welk jaar drinken we. (voor beide vragen was 1 punt te verdienen)

    Krone Borealis 2 Jonge Gezellen 1997 : Boem wat een binnenkomer! Prachtige bubbel met zeer fijne mousse. Smeltend. Mooie zuurgraad en frisheid. Voor iedereen unaniem bestempeld als Champagne! bravo ZA! (93/100)

    Dom Perignon 1998: Neus ietwat terughoudend maar in de mond een explosie. Zeer complex. Enorm lengte. Wat een topchampagne. Wederom unaniem Champagne. (97/100)

    We vervolgden met 6 flessen wit die allen uit Frankrijk kwamen. Dit werd ook bekend gemaakt bij de proevers.

    Per wijn de volgende vragen: Welke druif (bij een soort van evenwichtige blend werden alle 2 de druiven goedgekeurd) ? Welke Appelatie? Welk jaar? Voor ieder goed antwoord wederom 1 punt.

    Riesling Furstentum Grand Cru Blanck Alsace Mooie rijpe exotische riesling uit de Elzas. Een verademing tegenover de voor mij toch zo vaak teleurstellende Elzas Rieslings. (92/100)

    Sancerre Cotat La Grande Cote 2004 Woooow, wat een verfijning. zeer complex. Vuursteen. Zeer jeugdig nog. Dit durf ik zonder problemen nog 20 jaar te laten rijpen. De Meester in Sancerre? (95/100)

    Hermitage Belle pere 1998 Wederom een wijn die prachtig op dronk is. (93/100)

    Chateuneuf du Pape Barroche 2007 Deze witte variant is volgens mij niet te koop. Julien Barot maakt jaarlijks een klein beetje wit voor eigen consumptie en vrienden. Prachtig geslaagd! (92/100)

    Meursault Monopole Clos de Mazeray J. Prieur 2005 Zeer jonge klasbak uit Bourgogne. Had wel een uur of 3 meer lucht mogen hebben. (93+/100)

    Laville Haut Brion 1993 Deze witte wijn van La Mission Haut brion krijg je niet zo vaak in het glas. Prachtig complex met tonen van butterscotch en honing. Mooi! (94/100)

    Vervolgens de serie rood. Rood werd geproefd in duo's. Per duo moest worden bepaald in welke categorie ze hoorden. Voor een juiste categorie kreeg met 3 punten en als men de categorie juist had kreeg men in die categorie nog 3 bonusvragen voor elk 1 punt.

    Categorie onjuist betekende ook geen recht op bonusvragen.

    Categorie A: Zelfde jaar, zelfde streek, ander domein

    Bonusvragen: Welk jaar, Welke Streek (dus ruimer dan appelatie) en noem minimaal 1 van de 2 domeinen.

    Categorie B: Zelfde wijn/domein maar van een ander jaar

    Bonusvragen: Welke Streek, Welk jaar linkerglas, welk jaar rechterglas.

    Categorie C: Zelfde druif, ander land

    Bonusvragen: Welke druif, Welk land linkerglas, welk land rechterglas.

    Cos D'estournel 1975 (halfje) prachtige wijn. mooi op dronk! perfect in balans. mooie vulling en lengte (94/100)

    Lynch Bages 1975 (halfje) zeer boerse neus. Wint op neus van Cos, maar mist lengte en ietwat vulling waardoor Cos hem klopt. Verder niets mis mee. (92/100)

    Burlenberg Marcel Deiss 1997 dit soort proeverijen zorgen ervoor dat ik perfect van mijn pinot noirs af kom. Wat blijft het voor mij toch een nietszeggende vreselijke druif. (geen score want ik heb helemaal niets met deze druif)

    Vosne-Romanee La Colombiere Domaine Vigot Frabrice 1996 Alle typiciteiten van bourgogne zaten er in…..vreselijk wijn voor mij dus….(volgens mij werd niemand door deze pinot noirs geraakt ondanks dat ze beiden prima presteerden) (geen score want ik heb helemaal niets met deze druif)

    Cote Rotie Guigal Cote Brune et Bonde 1998 boers, kruidig, elegant. prima! (91/100)

    Cote Rotie Guigal Cote Brune et Blonde 2001 idem aan zijn broer maar in alles net wat expressiever (92/100)

    Pavie 1972 overleden

    Mouton Rothschild 1972 voor zo'n belabberd jaar nog opmerking prettig te drinken. (89/100)

    Phelan Segur 2000 Boem! wat een prachtige verleidelijke neus. Grijpt je meteen bij je strot. maakt het vervolgens ook helemaal waar (95/100)

    Phelan Segur 2001 Waardige concurrent van zijn 1 jaar oudere broer. Staat net in de schaduw van de 2000 maar dit maakt me iedere dag blij in mijn glas! (93/100)

    Chateauneuf du Pape Boisrenard 2000 Soepele Grenache. perfect a point maar geen haast (92/100)

    Chateauneuf du Pape Boislauzon Cuvee Quet 2000 Kan me niet herinneren deze (lastig te vinden) cuvee ooit in mijn glas te hebben gehad. De betoverende neus raakte me meteen volledig. Prachtige wijn! (94/100)

    Abreu Madrona Ranch 1997 De 1e 100 Parker punten wijn van avond en wat voor een wijn. Deze flight kreeg iedereen stil om vervolgens los te gaan. (99/100)

    Forman 1997 Napa rules! voor mij dan toch….dat bleek ook weer deze avond. Forman is zeer koopwaardig. Altijd geweldig en voor Napa nog redelijk betaalbaar (95/100)

    Dominus 2001 Mijn 3e Dominus in 2 weken. Alle keren blies ie mij uit mijn sokken! Super super klassiek! (97/100)

    Cullen Diana Madeline 2004 CULTwijn uit Margaret River met schroefdop. Oude wereld stijl en zeer “fris”. mooie toekomst. (94/100)

    Ermitage Le Pavillon 1991 Chapoutier 2e 100 punter van de avond en wat voor 1…….volgens mij unaniem Wine Of The Night (100/100)

    B20 Sine Qua Non 2008 Uiteraard een enorm contrast met zijn flightgenoot maar wat een klasbak. Krankl is samen met Maltus een genie in het maken van “dikke” elegante wijnen met een enorme complexiteit en lengte. (97+/100)

    Clio 2004 Jay Miller zag het destijds helemaal goed toen hij deze wijn 97/100 gaf. Het beest is inmiddels uitgegroeid tot een prachtige complexe elegante wijn met een enorme lengte. Bravo! (97/100)

    Clio 2007 Duidelijk nog jonger en dus “dikker” dan zijn broer. Laat het babyvet en maar vanaf glijden…we weten inmiddels waar het toe leidt….(94+/100)

    Le Dome 2009 Over CULT gesproken…..de wijnen van Maltus hebben mijn hart gestolen. Prachtige complexe romige new style Bordeaux. (97/100)

    Le Dome 2010 De 3e 100 punter van de avond en wederom Rock N Roll! Zo jong en zooo lekker! smeltende tannines. Deze wijn heeft alles! Wat mooi om deze grote jaren naast elkaar te proeven. (100/100)

    Eric M won de wedstrijd (met overmacht) en daarmee een mooie magnum uit Somontano. Van Harte!

    We aten:

    Charcuterie

    Tartare van Yellowfin Tonijn met pepertjes

    Terrine van Foie op basis van Riesling (Philipp Kuhn)

    Bisque van Noordzeekrab en Oosterscheldekreeft met licht gegaarde Coquiles

    Provencaals gekruide Oosterschelde kreeft van de Gril

    Taart van truffelchocolade en/of Vruchtentaart

    Het was een prachtige middag/avond buiten aan een lange tafel met vrienden. Echte vriendschap voornamelijk ontstaan hier op het prikbord. Vriendschap om te koesteren. Hulde!

    Rest mij nog te zeggen dat Parker (pfffffff daar is ie weer……8-) ) geen koekebakker is……..3 100 punters kwamen op tafel……..en voor mij waren ze 1, 2 en 3. Weet niet precies hoe het bij de anderen zat, maar volgens mij week het niet (ver) af.

    Vrienden….dank! Dank voor jullie aanwezigheid, de humor, het respect en vooral het gezamenlijk eindeloos passioneel genieten van vergist druivensap…..hopelijk volgen er nog vele KURK proeverijen.

    Mocht iemand meer willen weten over een bepaalde wijn, just shoot.

    Ik zal vragen of onze huisfotograaf nog wat foto's wil sturen.

    Hasta luego

    John

  • Dick Schinkel

    John,

    Wederom een feestje om te lezen, bedankt voor het delen!

    Met Smakelijke Groet Dick

  • D

    Hallo allemaal,

    waar moet ik beginnen na deze toch wel bijna volledige en wel heel goede beschrijving van onze goede vriend en organisator/gastheer voor deze avond.

    De opzet zoals wel meer groots, ontspannen, vriendschappelijk, ongedwongen en met een leuk thema, dan voornamelijk en ook zeker niet te vergeten genieten op de eerste plaats! Genieten met grote “G”.

    De omschrijvingen van wijnen en eten ben ik het alvast roerend met je eens, waarvoor ook dank om alles weer eens mooi in dit forum neer te schrijven, het is altijd wel een plezier om na te lezen en na te genieten.

    Misschien is het wel toch ook weer leuk om te bevestigen dat ook voor mij de drie winnaars toevallig ook de 100 punters waren met inderdaad de voorkeur voor de rijpheid van de Ermitage Le Pavillon 1991 Chapoutier. Waarmee ik zeker geen afbreuk wil doen aan de andere twee honderd punters, er mochten vragen over de wijnen gesteld worden, ik vraag me een beetje af waar die Abreu dat puntje verloren heeft :)-D

    Toch nog even kort een pluim voor al de wijnen, maar evenzeer voor het werk rond de organisatie, bedenken van het wedstrijdelement en het voorzien van het leuke kader.

    Goed dat het bestelde weer ook werd geleverd.

    Dit alles zorgde voor een uitermate en uitzonderlijk geslaagde avond die ons nog lang zal doen nagenieten…

    Thx allemaal, jullie zijn een gekke bende Hollanders, maar jullie weten waar wijn voor gemaakt wordt >:D<

    En jullie weten mooie vriendschappen te smeden op basis van vergist druivensap, culinair genot en eindeloos leuke avonden…

    Wat kan het leven toch mooi zijn…

  • Robèrt Koopman

    Met Sancerre is mijn wijnliefde begonnen, ergens in 1989/1990.

    Ik zet deze op mijn verlanglijstje (tu)

    Heerlijk verslag!

    En Juan aan de schroefdop, de dag die moest komen >:D<

  • Hendrik de vierde

    Mooi mannen, en een terechte winnaar!

    Knap van zo n jong broekie :D

    Hendrik

  • Peter Z.

    Tsjonge jonge, wat een feest om dit weer mee te mogen maken! De KURK proeverij was denk ik nog nooit zó mooi geweest. Je hebt van die dagen dat alles meezit, en gisteren was zo'n dag :)

    De bubbels was al een eerste feest; de zuid-afrikaan (?!?) presenteerde zich al een waardige champagne, de Dom Perignon was volledig in zijn element met z'n rijke en verleidelijke smaak.

    De witte wijnen; vaak is het toch moeilijker te plaatsen dan je vooraf zou vermoeden al ging het hier nog redelijk. De witte Ch9 van Barroche was zeker niet verkeerd, van mijnmag die op de markt gebracht worden!

    Dan het rode spektakel, één groot feest. Ook voor mij bij het blindproeven toch de drie 100 RP wijnen als mooiste komen bovendrijven. Ik zou bijna zeggen ‘helaas’, want je beter een andere smaakvoorkeur hebben gezien de bijbehorende prijzen. Mooiste wijn voor mij ook de Chapoutier 1991: alles op zijn plaats in volle harmonie en balans, top!

    Ook geweldig eens twee Dômes naast elkaar te mogen proeven, waarbij voor mij verrassend genoeg de 2010 nog nèt ietsjes mooier was. SQN blijft misschien wel de meest verleidelijke wijn van alles wat in het glas kwam; die Manfred kan wijn maken zeg… Al met al een ongewoon mooie line-up!

    Maar buiten de fantastische line-up en het heerlijke eten is vooral de sfeer onbetaalbaar van dit soort avonden! Een heerlijke bende! Over twee maanden de volgende KURK!

    Cheers!

    Peter Z.

  • Willem G

    Het was weer een avond om in te lijsten!!! Ik zit ook nog na te genieten!

    Ik kan me in de wijnbeoordelingen van de vorige schrijvers prima vinden.

    John, nogmaals dank voor deze fantastische avond>:D<>:D

  • Robèrt Koopman

    Heerlijke foto's (tu)

  • Pedro

    X(X(X( Ik ben nu nog steeds onder de indrukl van de line-up…prachtige dag met de KURKERS…en ik sluit mij aan bij de mening van John m.b.t. de Pinot Noir:S..ook wat betreft de winnaars van de dag en hier bedoel ik niet Eric M mee :D hoewel….

    Nee die Parker kan inderdaad echt proeven, naast de geweldige line up waren de kreeften subliem al met al een dag die weer met hoofdletters in mijn geheugen staat gegrift. Ook zoals Peter Z al schreef, je hebt van die dagen dat alles klopt.>:D<

    Santé

    Pedro

  • Chris

    Bedankt voor het delen Juan, lees dit soort verslagen graag :-) . De Pinot's van M.Deiss hebben ook niet mijn voorkeur maar de wijnen uit VR kunnen heerlijk zijn .

    1996 is niet geheel geslaagd al roepen de pro's wat anders , heb al veel rommel gedronken uit 1996 , zit veel in komt er alleen niet uit:-:-[.

    De rest van de wijnen zal een feest geweest zijn:-).

    Gr Chris,