Gefeliciteerd Anika

  • Wolf

    Wie is Anika zullen jullie je afvragen. Anika is mijn dochter en die is vandaag 12 geworden. En dat gaat morgen op de ‘grote school’ beginnen. En dus sneuvelt vandaag een fles uit haar geboortejaar. 2002 voor de goede rekenaar. En iedereen weet hoe dat was in West-Europa. En dus moeten bepaalde flessen maar niet wachten tot ze 18 is. Zeker niet als het deze is:

    Chapoutier Cote Rotie Les Becasses 2002

    Pop and Pour. Poeh wat een lichte kleur! Is dit Syrah? Lijkt wel Pinot Noir. Snuffeldesnuffel. Hmmmmm, Beetje houttonen, sjek, beetje zwarte bes op de achtergrond. Gesloten? In elk geval geen ouderingsgeuren. Dat is bemoedigend. Slokje. ????? Nog maar een slokje. OK, het heeft balans. Het heeft nergens scherpe kanten. Maar dit is toch niet wat we verwachten. Dun, a-typisch. Moet het nog komen? Effe wachten maar? Snap ik de wijn niet?

    Dik een uur later: kan niet zeggen dat dit ineens een powerhouse geworden is. Nee, nog steeds weinig. Weinig ouderdom. Geen dikte, geen diepte. Ruikt niet naar Noord Rhone en smaakt er niet naar. Had destijds al mijn twijfels en nu dus bevestigd. Dit is zijn prijs zeker niet waard! Ik zal aan het einde van de avond nog eens proeven. Mocht hij dan ineens de moeite waard zijn, komt er een deel 2. Maar mijn voorlopige conclusie: 2002 was een geweldig jaar voor kinderen (evenals andere jaren ongetwijfeld), maar beroerd voor deze wijn. Gelukkig geen kist van gekocht.

    Toch gefeliciteerd meid! Er ligt nog genoeg uit dat jaar wat wellicht beter uit de verf gaat komen!

    Wolf, die deze week terug komt met een verslag van zijn Zuid Rhone escapades

  • ChrisW

    Beste Wolf,

    Gefeliciteerd!

    Ik hoop verder dat je voor de voorraad 2002's wat breder hebt ingekocht dan alleen Rhone-wijnen. Er is best wel wat goeds gemaakt in dat jaar. Naast jouw dochter natuurlijk.

    Mvg,

    ChrisW

  • Wolf

    Dank Chris,

    was natuurlijk een prikkelend verhaal om de waarde van de fles van vandaag aan te geven. Maar laat ik het zo zeggen: in retrospectief sta ik open voor 2002 wijnen (oude wereld) die ik mijn dochter aan kan bieden als NIX de afspraak niet meer is. En ik vind het lastig. Jaren geleden, bij mijn eerste selectie, was ik nog niet zo diep in de wijn. Deze Chapoutier zou, ondanks de horror verhalen uit de Rhone, wel mee vallen. Immers het lag mijlen ver van het rampgebied Ch9dP, alwaar 2002 Rhone is gedeclasseerd. Later is me duidelijk geworden dat heel Europa te lijden gehad heeft. Noord Italie was niks. Bourgogne? Relatief goed, maar dat betekent in de praktijk nog steeds geen 20 jaar. Bdx was maar zozo (er ligt Lagrange 2002). Heb een aantal weken geleden met vrind Joost nog Le Cedre 2002 gedronken, die ik ook toen ingekocht heb. Nu ‘a point’ en heerlijk, maar over 6 jaar ook nog? Ik ben benieuwd wat er van mijn inkoop van 2002 nog overeind zal staan over 6 jaar. Redelijk overtuigd ben ik van Sagrantino di Montefalco (Colpetrone) en witte Loire (die volgens mij sowieso niet kapot kunnen ;-)). Maar eerlijk is eerlijk: ik ga elke gelegenheid die maar iets betekent voor mijn dochter Anika aangrijpen om de goeie bedoelingen in een vroeg stadium in te vullen. 2002 heb ik al een tijd en nu zeker breed afgeschreven. Tenzij jij me op het goeie spoor zet!

    Gelukkig heb ik ook nog een zoon uit 2006 en een dochter uit 2009!

    Gr, Wolf

  • Dick Schinkel

    Dag Wolf,

    Allereerst gefeliciteerd !

    Dank voor je interessante PN, die zie niet veel meer alhier B)-

    Hoop net als Chris dat je in de toekomst nog wat moois uit 2002 tegen komt en eventueel je dochter hiervan kan laten meegenieten!!!

    Met Smakelijke Groet Dick

  • ChrisW

    Beste Wolf,

    Volgens mij zou je kunnen denken aan in ieder geval de volgende regio's in 2002:

    Champagne

    Witte Loire

    Bourgogne (rood en wit)

    Californië (o.a. Napa)

    Duitse Riesling

    Australië (o.a. McLaren Vale)

    Ik denk verder dat als je goed zoekt tussen de 2002's uit Bordeaux (zoals naar Leoville Barton of Leoville Poyferré) dat je met ook wat geluk nog een paar wijnen kunt vinden die ook over 15 jaar nog wel redelijk te drinken zijn.

    Mvg,

    ChrisW

  • Robèrt Koopman

    Gefeliciteerd!

  • John Copier

    2002. Man, man was wat het toen slecht weer. In de Rhône kwamen grond en wijnstokken zo naar beneden. Wij zijn gevlucht naar de Languedoc/Roussillon. Prachtig weer nergens last van. 2002 uit genoemd gebied is goed te verteren.

  • Peter vdB

    Proficiat met je dochter. Geweldig om wijnen uit de geboortejaren te proeven. Over zes jaar proeft ze mee! Ik weet zeker dat je met witte wijnen (inderdaad chenin blanc, maar ook riesling) de beste keuze maakt, ook al omdat Anika die ook lekker zal vinden.

  • Hendrik de vierde

    Misschien is dit wat ?

    http://www.vinopedia.com/store/WinemakersDirect/?wineid=21358322

    Daar moeten meer mogelijkheden liggen.

  • Wolf

    OK, misschien niet HET succesverhaal, maar de wijn is een dag later qua neus opgeknapt. Neus is bijna mooi te noemen met sigarenkistjes en medicinale tonen. Hoestdrankjestonen. Is dat de dode hamster in de medicijnkast? Geen idee, maar ik mag het wel. Qua smaak blijft het matig. Nog steeds balans en rond. Mooie zuren. Maar gewoon geen diepte en laagjes.

    Kortom: geen absoluut succesnummer. En toch maakt de wijn plus de gelegenheid het de moeite waard!

    Gr. Wolf, die halverwege is met zijn epistel over Zuid Rhône. Moderatoren: is de storage uitgebreid ;-) ?