uitstapje Madrid

  • Juan

    Net terug van 2 weken Spanje. Tijdens onze vakantie zijn we 3 dagen naar Madrid geweest. Ondanks 15 jaar lang jaarlijks 2 tot 4 maal Spanje was ik er nog nooit geweest en dat moest er nu maar eens van komen.

    In het kort heb ik genoten van Madrid maar vind ik het in de schaduw staan van Barcelona (of Valencia). Overigens vond ik het Prado indrukwekkend mooi. Menig groot doek van de oude meesters “raakte” me enorm….en dat terwijl ik meer van moderne kunst hou…

    Hieronder wat korte indrukken (in telegramstijl) van de restaurants die we bezochten en die ik zeker nog eens ga bezoeken mocht ik weer in Madrid zijn. Sterker nog: voor Larredo vlieg ik zelfs op en neer….

    La Taberna de Pedro (Av de Alberto Alcocer, 38)

    Typisch Spaans relatief eenvoudig ogend restaurant met geweldige producten. De chef is wijnfreak en heeft ook mooie wijnen buiten Spanje.

    Hieronder de gerechten die we aten en de prijs die we betaalden.

    Tomaat basilicum parmezaan (salade)

    Huisgemaakte Kroketjes ham/kaas (dit vind je hier overal en vinden we altijd leuk om te proeven in de verschillende restaurants)

    Morcilla ei aardappel (typisch bloedworst gerecht uit de streek)

    Russische salade

    Sollomilo de buye a la plancha (stier)

    Kazen (met een prachtige Spaanse blauwe schimmel)

    Voor het eten betaalden we 33 euro per persoon.

    We dronken:

    Belondrade y lurton 2012 (30 euro) (94/100)

    Ridge cab sav 2004 (52 euro) (96/100)

    Grattallops palacios 2010 (42 euro) (88/100)

    Taberna Arzabal ( www.arzabal.com )

    Tartare tonijn

    Kroketjes paddestolen, ham/kaas

    omelet foie

    aardappel truffel iberico

    Steak tartare

    We betaalden voor het eten 35 euro per persoon.

    We dronken:

    Ruinart blanc de blancs (60 euro) (96/100)

    Licinia 2010 (48 euro) (95/100) Geweldige ontdekking deze cabernet uit Madrid.

    Taberna Larredo ( www.tabernalarredo.com )

    Als wijnliefhebber moet je hier naartoe! wat een geweldige toptent met een bevlogen sommelier (de jongste van de 3 broers die eigenaar zijn van dit restaurant)

    We aten op sterrenniveau terwijl ik de hele avond uitkeek op de wijn klimaatwand van circa 16 meter lang……alle toppers aanwezig voor zeer mooie prijzen.

    Wij lieten de sommelier van alle wijnen meeproeven en gaven hem bij rood de opdracht om voor ons een wijn te kiezen voor ca. 100 euro en deze blind te schenken. Dat vond ie geweldig om te doen.

    Vervolgens mochten we het restaurant absoluut niet verlaten voordat hij nog een fles blind aan ons zou schenken op zijn kosten……..toen ik na deze laatste fles aangaf nog nooit zo'n prachtige klassieke “elegante” wijn uit Spanje te hebben gedronken, liep ie nogmaals naar de klimaatkast om een zelfde fles te pakken en die aan me te geven om mee te nemen….later bleek deze wijn 85 euro te kosten (consumentenprijs) en gaf hij deze dus 2 keer weg….Dat zei wat mij betreft alles over hoe ook hij genoten had van een avond met wijnfreaks en het “delen” van mooie wijnen. Ik voel een prikkersavond opkomen….. :-)

    Foie salade (1 van de mooiste salades die ik ooit at……terrine foie in sliertjes, sla, walnoten en mozzarella met een vinagraite op basis van PX)

    Tempura zeevruchten

    Tartare tonijn

    Kroketjes truffel gamba's

    Hamburger oude koe (wat een ervaring deze nog bloederige geserveerde burger)

    Kaas

    We betaalden 37 euro per persoon voor het eten.

    We dronken:

    Selosse initial 2013 degor (120 euro) (98/100)

    Louis carillon puligny montrachet 2007 (80 euro) (94/100)

    Barolo aldo conterno bussia 2004 (100 euro) (95/100)

    Lopez heredadia rioja Bosconia 1995 grand reserva (van het huis) (94/100)

    Hasta luego

    John

  • Peter vdB

    Fijne post is dit, John. Ik was in ‘83 in Madrid en koester er mooie herinneringen aan. Voor luxe eten had ik toen geen geld, maar ik at uitstekend in volkse restaurants die ik uit een studentenreisgids haalde. Prado was toen veel kleiner dan nu. Ik heb wel een halve dag in een grote tentoonstelling van Kurt Schwitters (dada kunst) rondgelopen - dat was in een bedrijf - en dat is een levenslange liefde geworden. Het bezoek aan Real Madrid was ook een hoogtepunt, ik was nog nooit in zo’n groot stadion geweest. John Metgod was toen laatste man, en die was door zijn kale hoofd ook vanaf een hoge positie goed zichtbaar. Er liepen toen nog verkopers rond met van die bakjes voor hun buik met snoep, hartige hapjes en… spaanse brandy. Dat kan nu niet meer. Van de wijnen herinner ik me niets. Ik heb al veel leuke adressen van dit wijnprikbord gehaald en die hebben me veel gelukkige momenten bezorgd. Áls Madrid nog op het programma komt…

  • Juan

    Mooi verhaal Peter!

    Hasta luego

    John

  • Sander

    Hamburger oude koe :), klinkt heerlijk!

  • sjaak

    Voel me wat de steden betreft het meest thuis in Madrid.

    Ik geniet van iedere minuut die ik daar ben.

    De warme, deftige en tegelijkertijd volkse sfeer vind ik super.

    Maar als we in Madrid zijn spelen wijnen en restaurants een secundaire rol.

    Voor mij is Madrid de stad van geschiedenis en vooral van de prachtige musea met mondiale allure die vlak bij elkaar staan:

    Museo Prado met Goya, Velasques, El Greco en Jeroen Bosch,

    Museo Reina Sophia: De mooiste collectie moderne kunst die je je maar kan voorstellen

    Ook de adem benemende Guernica van Picasso is hier te zien

    Museo Thyssen met prachtige middeleeuwse kunst

    Ook hebben we al meerdere keren genoten van het Museo de los artes decorativas.

    Kleiner dan de andere musea.

    Heb hier de mooiste en meest kunstzinnige keuken ter wereld gezien.

    Uiteindelijk kom je door middel van die keuken dan toch weer met de beentjes op de grond terecht en worden wijnen en eten weer belangrijk

  • Peter B

    Mooie notities John. Die gaan zeker een keer van pas komen!

    Peter

  • Hendrik de vierde

    Alleen voor de schilderijen van Heronimus Bosch wil al weer afreizen naar Madrid, de rest neem ik op de koop toe :D

    Hendrik

  • Peter vdB

    sjaak Schreef:

    ——————————————————-

    > De warme, deftige en tegelijkertijd volkse sfeer

    Moooooi geschreven!

  • ChrisW

    De ervaring bij Taberna Larredo klinkt echt fantastisch.

    Ik vind Madrid ook een erg leuke stad en zal het restaurant bovenaan mijn lijstje plaatsen van activiteiten die ik bij een volgend bezoek aan de stad moet ondernemen. Dank voor de tip!

    Mvg,

    ChrisW

  • rob

    Dag allemaal

    ik heb toevallig net geboekt voor 27 tm 30 december naar Madrid( familie bezoek).

    Mochten er prikkers zijn die dezelfde tijd naar Madrid gaan laat het dan weten. Wellicht kunnen we

    de tips van Juan ( laredo) opvolgen.

    Groet Rob