Napa 1994 tasting

  • Juan

    Zojuist in Brabant begonnen aan de Napa 1994 proeverij.

    Erg uitgekeken naar deze proeverij:

    Kort een live verslag;

    Indrinker:

    Selosse Initital degorg 2012: brioche, prachtige neus, 95/100

    Napa:

    Opus One 1994: woooow wat een neus, bedwelmend mooi, stal, complex, groots 96/100

    Robert Mondavi reserve 1994: krachtige neus, jeugdig, mist dikte, keurig 90/100

    Laurel Glen 1994: wat een verrassing! En wat een prijskwaliteit verhouding…..97/100

    Beringer Private Reserve 1994: beetje onzuiver neus, mooie mondvulling, korte afdronk 91/100

    Montelena estate cabernet sauvignon 1994: zoet , zwoele, duidelijke nieuwe wereld, mooi 93/100

    Togni 1994: prachtige neus, perfecte balans, woooow, complex, lengte 99/100

    La Jota 13th anniversary 1994: wat een neus, wat een lengte, wat een complexiteit…..pfff 99/100

    Wat verrassen de “goedkopere” wijnen in de line-up toe nu toe!!

    Dunn howel mountain 1994: zeer jong, volop fruit, mooie vulling en lengte 95/100

    La Jota Vineyard Petit Sirah 1994: kurk

    Turley Petit Syrah 1994: dik, jong, donker, bramen, bosfruit, zwoel, lang 98/100

    Pahlmeyer 1994 Merlot: maggi in de neus, wijn is over de hill en beter geweest, mond is beter maar te oud 88/100

    Pavie 1999: piraat uit Bordeaux in nieuwe wereldstijl. Mooie wijn 95/100

    Pride Reserve Cabernet 1994: zwoel, dik, sappig, vlezig, lengte, veel van alles 95/100

    Caymus special selection 1994: zeer elegant, zoethout, lengte, complex, top! 97/100

    Dalle Valle 1994: wat een neus!! Zuivel, complex, zeer jong, lengte, stil aan tafel…..99+/100

    Dominus 1994: enorme gelaagdheid, warmte, complex, woooooow, kan het beter? Volgens mij niet, 100/100

    De grote finale dronken we naast elkaar:

    Araujo Eisele 1994: beetje vermoeid, bruin, is beter geweest, maar nog steeds mooi 94/100

    Harlan 1994: Boem! THE real deal! Zelden meegemaakt deze kwaliteit! Zonder twijfel 100/100!!!! WOTN!!!

    Dominus 1991: complexe neus, volledig à point, gelaagdheid, lengte 99/100

    Wat een middag! Lucky wine bastards zijn we!

    Harlan 1994 is om nooit te vergeten……..nog zeker 25 jaar reserve.

    Foto's volgen via Willem G…..

    Hasta luego

    John

  • Hendrik de vierde

    Wow wat een line-up!

    Hendrik

    p.s. ik dacht nog even snel een doosje van de “goedkopere ”goed scorende wijn aan te schaffen…

    inmiddels bijna 500 euro per fles>:D<

  • Dick Schinkel

    Prachtig John,

    Zag een paar uur geleden op Delectable >:D< de prachtige lineup al voorbij komen!!!!!

    Moet een heel mooi feest zijn!

    Alhier een stuk rustiger, een flesje Lynch Bages 2002 opengetrokken.

    Met Smakelijke Groet Dick

  • iRalph

    Kijk, ben ik ff blij dat ik zowel een Dominus 91 als ook een Harlan 94 heb liggen. Van die Dominus 91 mag de kurk dus wel af

  • Peter V

    Hey Ralph,

    Dominus 1991 niet te lang bewaren, inderdaad tout á point op dit moment.

    Harlan 1994 wowwwwww !

    Leuke wijnen als piraat op de Italie proeverij in Leuven over 4 weken :)

    Saluut,

    Peter V

  • Juan

    Ralph,

    Er volgen misschien nog wel meer impressies van prikkers maar het algemene gevoel was wel dat de Dominus 91 nu perfect op dronk is. Thijs vond hem zelfs al over zijn top. Ik zou er inderdaad niet te lang mee wachten.

    De Harlan 94 is een ander verhaal…..wat een wijn!!! Deze zit bij mij toch echt wel in mijn top 5 beste wijnen ooit gedronken…

    Hasta luego

    John

  • Robèrt Koopman

    De huisfotograaf stuurde weer een hoop foto's (tu)

  • Peter vdB

    Dit is een hele belevenis geweest. Dank!

  • Peter Z.

    Wat een fantatische proeverij was dit! Alles tot in de puntjes verzorgd met een line-up waar je alleen maar van kunt dromen!

    Wat de wijnen betreft kan ik me meestal goed vinden in de beschrijvingen van Juan. De nummer één van de avond is toch wel Harlan, met de twee Dominussen en La Jota 13th Ann. als waardige runners-up. Eigenlijk gaat het er niet eens om welke wijn er ‘wint’, het genieten van zo'n line-up in dit gezelschap is sowieso feest!

    De grootste verrassing vond ik overigens dat -m.u.v. Pahlmeyer Merlot- de meeste wijnen zo jong overkwamen. Van sommige (waaronder Dunn Howell Mountain) had je echt het idee dat ze over een paar jaar nog mooier gaan zijn. Wie zegt dat Napa niet kan ouderen zal zich toch nog eens achter z'n oren moeten krabben.

    Nog een bedankje aan alle deelnemers voor het inbrengen van de mooie wijnen. En voor gastheer Klaas Vaak een dik compliment voor de strakke organisatie en heerlijke maaltijd. Het leven is goed in Brabant…

  • ChrisW

    Erg mooie line-up!

    Dank voor het plaatsen van de verslagen.

    Mvg,

    ChrisW