Avondje Zuid Rhône

  • Wolf

    Afgelopen vrijdag met Joost tot laat in de tuin gezeten. Wat was het nog lekker. Deed me denken aan die heerlijke reis van onlangs en dus was het thema erop afgestemd: ‘Raad de Chateauneuf!’

    We dronken 3 wijnen uit de welbekende dorpen uit de Zuid Rhône, allemaal uit 2006. Half blind (want we wisten uiteraard dat het Rhône zou zijn), naast elkaar en een uur dubbel gedecanteerd:

    Montirius Gigondas Terres des Ainees

    Mooi geouderde, complexe neus met eucalyptus, gestoofd fruit, animaal en iets maggi. Elegante smaak met wederom medicinale tonen, rozijntjes, zoethout. Fikse ruggengraat, prettige, frisse zuurgraad. Volledig op dronk, maar kan nog wel een jaar of 2 a 3 mee. Voor de zonnige herfstdagen, na een lange boswandeling. Risotto met paddenstoelen!

    Pierre Usseglio Chateauneuf du Pape

    Had 2 uur extra nodig om los te komen, maar dan toont hij ook zijn klassen. Frisser, fruitiger in de neus, dan de Gigondas. Besjes, kersen. Zalvende, ronde smaak, niet heel bombastisch, maar wel veel diepgang. Klassieke smaken. Klasse basis Ch9dP! Kan nog wel een jaar of 5 mee op dit niveau. Hier mogen de dagen al wat guurder voor zijn. Ik krijg zin in jachtschotel!

    Domaine Dionysos Cairanne La Trilougio

    Zoals al in een eerdere post gezegd, maar nu uit de mond van Joost: Kaboem! Meteen na de aftrap! Luxe hout, sigarenkistjes, kirsch. Dik en vol in de mond. Blockbuster, blijft maar gaan. In de loop van de avond kwam er wat eucalyptus los. Maar nog veel reserve. Kan ook nog minstens 5 jaar op dit niveau blijven. Maar ik drink hem lekker nu! Nazomeren, herfst, winter, om het even. Wel lekker wat kazen erbij! En die mogen best wat pittiger zijn. Kan de wijn best aan. Is vrijdag wetenschappelijk bewezen.

    Al met al is de Chateauneuf er niet uitgehaald. De Cairanne was het in elk geval niet. Daar was hij te ‘hoerig’ voor (excuses voor de term, maar die heb ik vaker hier horen vallen). De Gigondas werd door ons aangewezen. Maar als we wat langer gewacht hadden met conclusies trekken hadden we wellicht beter in de richting gekomen. Alle 3 de wijnen waren in topvorm. Zuid Rhône is geweldig. Ook, of misschien juist, na een jaar of 10. Naast elkaar proef je pas hoe verschillend ze kunnen zijn. Gigondas zou ik de denker van het clubje willen noemen. Chateauneuf de prater. Cairanne de branieschopper. Maar vooral zou ik willen concluderen: het was een mooie avond. En dat was het!

    Gr. Wolf

  • Dick Schinkel

    Mooi verslag Wolf !!!

    Met Smakelijke Groet Dick

  • Peter vdB

    Fijn verslag. Invoelend ook, want wat erbij te eten. Dank! Gr. Peter

  • ChrisW

    Mooi aanstekelijk verhaal.

    Ik ben er dan ook vanavond maar in meegegaan met een Pegau 2006. Mooie kruidige en boerse wijn; exact zoals ik hem verwacht had.

    Ik denk dat de laatste jaren ‘smart money’ zeker ook richting de betere wijnen uit de regio's rondom CdP zou moeten gaan. Daar worden nu heel veel goede wijnen gemaakt die voor aanzienlijk minder per fles worden verkocht dan zelfs de onbekende wijnboer in CdP inmiddels voor zijn fles krijgt.

    Pierre Usseglio heeft overigens ook sinds kort een erg goede Lirac. Good luck om die blind van een CdP te onderscheiden :)

    Mvg,

    ChrisW

  • Wolf

    Goeie tip, Chris! Ik zet hem op de ‘wine bucket list’. En die is al zo lang dat ik minstens zo oud als Sinterklaas moet worden. Gaat lukken!

    Gr. Wolf