Limburgs Proefclubje

  • Juan

    Beginnen met de El Nido bom…..en eindigen met een pinot noir…..ik had de line-up volledig omgedraaid :D

    Hasta luego

    John

  • GJA

    Hendrik de vierde Schreef:

    ——————————————————-

    > Limburg, je zou er maar wonen!:D

    > Mooi hoor.

    >

    > Hendrik

    Ik woon hier niet (meer) maar tóch was ik aanwezig :D

    Vineuze groet,

    GJ

  • Jacob M

    Dat was zo te zien inderdaad een mooie proeverij bij Maurice, met een aantal zeer bekende Bourgogne namen en een verrassende volgorde in rood.

    Waar ik eigenlijk wel heel benieuwd naar ben, zijn die 2005 en 2006 prem-ox wijnen - ik kom dat recent toch zelden of nooit meer tegen en zeker niet in een topjaar als 2005. Is het misschien mogelijk dat dit door de proeverts verwart wordt met rijpheid?

    En dan nog één aantekening: Chassagne Montrachet ‘Les Blanchots Dessous’ is geen premier cru, maar een eenvoudige village, die bij Bouzereau-Gruère altijd heel rijp overkomt. De ‘Les Blanchots Dessus’ daarentegen (bijvoorbeeld van Jean-Claude Bachelet et Fils) is wel een premier cru, volgens mij de allerbeste witte premier cru wijngaard uit de Côte d'Or, met een kwaliteit die eigenlijk grand cru rechtvaardigt. Het is een blijft een moeilijk te doorgronden gebied…

    Groeten,

    Jacob

  • Dick Schinkel

    Hallo Jacob,

    Helaas waren de 2 genoemde premox wijnen, enkele proeverts hebben jammer genoeg in het verleden teveel van deze wijnen voorgeschoteld gekregen.

    ( Waaronder ikzelf een Chevalier-Montrachet 2002 domaine Leflaive Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.)

    We hadden de “mazzel” dat we precies tussen deze twee wijnen, de 2006 Dominique Laurent Meursault 1e Cru Les Poruzots in het glas kregen die duidelijk overrijp was, dus het verschil was voor de minder ervaren proeverts heel mooi te herkennen, en dus zeer leerzaam was!

    Vraagje van mijn kant:

    Aangezien jij een liefhebber van Jean-Claude Bachelet bent, Ik heb nog wat 2011 ‘Les Blanchots Dessus’ 1e Cru van Jean-Claude Bachelet et Fils liggen, Wanneer zijn deze het best te drinken?

    Met Smakelijke Groet Dick

  • Chris

    Bedankt voor het delen Dick, een aantal bekende wijnen zoals J.C.Bachelet, Rapet en Hubert Bouzereau .

    Van Bachelet reeds veel gedronken en bijna altijd een feest! Zijn ook wijnen die goed kunnen ouderen evenals Rapet.

    Een gewaagde line-up voor rood maar een BM Bourgogne is dan ook wel een stevige jongen :-) .

    Zou nog even wachten met de 2011 van J.C. B. Jacob legt het je wel uit :D.

    Gr.Chris,

  • ChrisW

    Beste Jacob,

    Er zijn toch best wel wat berichten over (ook) veel vroegtijdige oudering van witte 2005 Bourgognes. Een grote site over dit onderwerp is de volgende wiki pagina:

    http://oxidised-burgs.wikispaces.com

    Op de eerste pagina is o.a. de volgende conclusie van een grote proeverij van wijnen uit 2005 te lezen:

    2005 VINTAGE ASSESSMENT DINNERS SHOW 2005 TO BE THE MOST PREMATURELY AGED VINTAGE TO DATE

    Mijn eigen hypothese is dat vroegtijdige/willekeurige oudering bij alle wijnen met gewone kurkafsluiting voorkomt. Ik heb wel eens eerder op dit prikbord een aantal artikelen aangehaald die aantoonden dat het verschil in luchtdoorlaatbaarheid tussen kurken uit eenzelfde partij wel een factor 1000 kan zijn. Dat betekent volgens mij niets anders dan dat wijnen onder die kurken wel erg verschillend moeten ouderen.

    Bij niet alle wijnen is dat even merkbaar na een paar jaar. Bij zware rode wijnen met houtlagering, bij zoete witte wijnen of bij wijnen waar (zoals zeker vroeger gebruikelijk was) veel sulfiet is toegevoegd zul je het denk ik minder snel merken omdat deze wijnen relatief goed bestand zijn tegen oxidatie. Na verloop van tijd komen ook daar m.i. verschillen naar boven. Het gezegde ‘er zijn geen goede oude wijnen, wel goede (individuele) flessen’ komt denk ik niet uit niets voort.

    Ik heb zelf veel ‘last’ van vroegtijdige oxidatie van witte wijnen uit de Rhone. Ook bij rode Rhone wijnen komt het naar mijn ervaring voor. Het blijft m.i. dus niet beperkt tot witte bourgogne wijnen maar volgens mij is daar veel aandacht op gericht omdat het een populaire wijn is.

    Op de hierboven vermelde site staat trouwens ook dat diverse wijnboeren in de Bourgogne overstappen naar andere afsluiters. Dat kan wat mij betreft niet snel genoeg gaan.

    Mvg,

    ChrisW