Saperavi

  • Peter vdB

    Vorige week een verrassende proeverij gehad van wijnen uit Georgië. Vooral de Saperavi druif sprak me aan. Jancis Robinson noemt de druif een essentiële Georgische druif die diepgekleurde stevige wijnen voortbrengt, aanvankelijk wrang, wie de wijn laat rijpen wordt daarvoor beloond. Er staan zo’n 4000 hectares met deze druif beplant.

    Telavi Marani Saperavi 2012

    Modern gemaakte wijn, lekker toegankelijk. Kersen, pruimen, bramen en vlezige bitters. Een karrevracht bosbesjes, liefelijke rondeur, prachtige lunchwijn.

    Telavi Mukuzani 2009

    Gemaakt van wijngaarden in het gelijknamige dorp Mukuzani, 100% Saperavi, ten minste drie jaar gerijpt op houten vaten. Laurier, tijm, laurierdrop. De Saperavi druif laat zich onder meer herkennen door de laurier. Kersen en rood fruit, tabak, mooi van smaak, tannine en evenwichtig, prettige wijn. Ik ruik de ingekapselde vanille, de smaak vind ik stoer met frisse zuren, aantrekkelijker bittertje en goede balans.

    Khareba Saperavi Premium 2010

    Zwartrode wijn, die ruikt naar jam, zoethout, drop en speculaaskruiden. In de open neus ruik in een klein rubber-toontje, chocolade en Mon Cherie kersen, een wijn die hoog in alcohol proeft en véél concentraat heeft. Interessant!

    Pheasant’s Tears Saperavi Qvevri 2010

    Dit is een belevenis. De wijn is biologisch gecertificeerd en komt uit Kachetië. De Georgische wijnmakers van Pheasant's Tears hebben een grote amfora gebruikt en de Saperavi druiven met schil en rood vruchtvlees negen maanden laten weken. Wat we zien in het glas is zwart, Iemand steekt zijn zwarte tong uit en óók de tanden van de proevers kleuren na het drinken van deze wijn. Wát een concentraat! En een enorm expressieve neus, met laurier, drop, kruiden, gestoofde pruimen en bes. Harmonieuze smaak, moet een mooie wildwijn zijn.

  • Sander

    Ik kwam een aantal van deze wijnen pas al op een website met andere wijnen tegen en de manier waarop in Georgië nog wijn wordt gemaakt vond ik wel interessant. Vooral de beschrijving van de Qvevri was boeiend. Het schijnt dat daar spontaan borsthaar van gaat groeien :D.

    Bedankt voor de notities van deze curieuze wijnen. Leuk om zoiets eens te proeven.