Georgische wijnen

• romke van dijk

Tokaij

• Christian Callec

Theo is een van de mensen die ik het meest bewonder in NL… (en daar buiten).

Hij heeft een groot deel van zijn leven, van zijn ziel, en van zijn geld ingezet op twee van de ex-Comecon landen, Roemenië en Georgië.

Niet alles is daar nog voor Westerse begrippen even goed te beheren, maar daar gaat het ook niet om, het zijn andere mensen, het is een andere cultuur, vele malen ouder dan die van ons. Duizenden jaren voor dat de eerste Griek en/of Romein voet aan land zette in Gallië, produceerde men in het oude Kaukasus al wijnen… Het grootste deel van de nu zo vereerde druivenrassen komen oorspronkelijk uit het Kaukasus.

Natuurlijk is het voor iedere ECHTE wijnliefhebber een enorm interessante zaak om traditionele wijnen uit Georgië (je weet wel, die uit de kwevri, de ondergronds gehouden amfora's) te proeven, waarin de maceratie zo lang plaatsvindt dat je eigenlijk geen zwavel meer nodig hebt, dat men - blind proevend - niet zo snel kan uitmaken of het om een witte of rode wijn gaat, zo vol als het staat van tannines en polyfenolen… Een geweldige ervaring, 7-8 duizend jaar terug in de tijd., gezellig en heel gezond!

Maar de moderne wijnbouw in Georgië mag er ook zijn. Niet alle bezochte bedrijven en geproefde wijnen waren even interessant voor de westerse markt, maar bijvoorbeeld Telavi Wine Cellars en Tbilvino (beide bij Theo te bestellen) zijn zeker de moeite waard van het proberen. Geen GROOTSE wijnen, maar wel kwalitatief zeer acceptabele wijnen voor een meer dan redelijke prijs en vooral voor een boeiende, andere ervaring. Mijn voorkeur gaat niet uit naar de voor de westerse markt bedoelde wijnen met Franse druiven, maar meer voor het echte spul…

Saperavi, rkatsiteli, mtsvane, … en dan wel vervoegd in prachtige herkomstbenamingen als Kindzmarauli, Napareuli, Gurjaani, Tsinandali, Mukuzani, Pirosmani… etc.

Allemaal de moeite van het ontdekken waard. Of jij het zelf lekker vindt of niet, wie van WIJN houdt hoort gewoon zoiets te proberen…

En Theo verdient al onze waardering… Het is een fantastiche, warme man met enorm inzet en liefde voor wat hij doet.

Gewoon DOEN !

M.vr.gr.

Christian

• Robèrt Koopman

Wel een risico om “geld” te steken in een land wat zo in de problemen zit met een heel veel grote buur.

Geen idee wat de toekomst dat land gaat brengen.

• romke van dijk

Beste Theo,

Zet mij maar op je lijst. Ben graag van de partij om deze wijnen te proeven.

Vertel maar waar en wanneer en ik zal er proberen te zijn.

Eerst proeven en dan oordelen.

Groet,

romke

• Ger

Als ik kan, zal ik er zeker zijn. Zeg maar waar en wanneer.

• Dick Schinkel

Hoi Theo,

Heb ook al kennis gemaakt met een paar Georgische wijnen :

Saperavi

Tbilvino Tbilisi

2002

Georgia

Streek : Kakheti

Druif : Saperavi

PN van 22-10-2006

Kleur : Donker rood met een zwarte kern met een nog iets paars randje.

Neus : Behoorlijk fruitig met bessen en bramen ( De geur van als je bramen in het bos aan het plukken bent )

Smaak : Sappig met wederom bosfruit, laurier, en een zachte afdronk.

Eerste keer dat ik een wijn uit Georgie dronk, erg leuk glas, heb al veel mindere wijnen gedronken. 15/20.

Waar en wanneer vind deze proeverij plaats ?

Met smakelijke groet Dick

• igstrel@gmail.com

Theo is een van de mensen die ik het meest bewonder in NL… (en daar buiten).

En Theo verdient al onze waardering… Het is een fantastiche, warme man met enorm inzet en liefde voor wat hij doet.

• igstrel@gmail.com

• Ruud Göebel

Dank je wel igstrel, door jouw berichtgeving schoot er plotseling ook iets door mij heen, ik ken Theo eigenlijk niet, maar dat is ook helemaal niet nodig, want ik hou nu reeds ook heel veel van hem!:P

Ruud.>:D<

• Willem(***)

ook ik vind Theo lief X(

En ik wil best meeproeven, ik geloofde ooit ook niet in Riedel samen met veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer prikkerts..

gr