Een wijn hoeft niet altijd groots te zijn om opwekkend te zijn. Vorige week gereserveerde flesjes opgehaald bij Frederic Mabileau in Saint Nicolas de Bourgueil. Ik was zéér onder de indruk van het bedrijf, waar ondanks de oogst we heel vriendelijk werden ontvangen.
2007 SEZ, Rosé de Loire AC, Frederic Mabileau
100% cabernet franc van stokken van 15 tot 35 jaar oud
Dit was de eerste wijn in het glas na de reis, en oef, wat voelt dat goed en is het lekker. Ik vond alle wijnen bij Mabileau zeer de moeite waard. Heb het domein in de Hachette al jaren gevolgd, maar was er niet eerder. Naast het proeflokaal werden de druiven uitgestort op een selectietafel waar een man/vrouw of zes alle trosjes met ongerechtigheden eruit haalden. Mooi hoor, daar zie je dus hoe kwaliteit ontstaat. Ik heb de Sez nu weer in het glas en ik vind het opnieuw een opwekkend glas. Zo'n wijn die helemaal niet uitgesproken is en op (blind)proeverijen met wijnvrienden géén applaus krijgt, zoals zo veel heel lichte en elegante wijnen. De SEZ heeft vooral een mooie balans en is vief. Gisteren speciaal wat gemarineerde gamba's gehaald, die we straks heel kort roosteren bij een rissotto. En daarvoor een pittig heet-zure Chinese soep en wat dim sum. Dat spoelt heerlijk weg met die SEZ, zeker weten.