Het is hier al vaker gezegd in het kader van “waar koop jij je wijn en door wie laat je je inspireren”. Nou: “op aanraden van een andere prikker”…is voor mij nog het meest voor de hand liggende de afgelopen jaren.
Op aanraden van JoostB kocht ik afgelopen week een superwijn. Het klopte exact wat Joost in al zijn enthousiasme erover vertelde.
Nu in mijn glas:
Quinta do Crasto 2004 Reserva Old Vines
Douro - Portugal
Geproefd 02-11-2008
Middeldiepe en zeer vitale paarsrode kleur.
In de neus veel aardse tonen, bosgrond en ook wat bosfruit. Hout mooi geïntegreerd in het geheel. De neus belooft een klassieke, aristocratische wijn, type Bordeaux, Barolo of Chianti Classico.
Wat de neus belooft, wordt in de mond waargemaakt. Krachtige aanzet van cassisfruit en bosvruchten, gevolgd door een enorme vurigheid die de kracht van de wijn onderstreept. De wijn is niet overgeconcentreerd, maar juist heel mooi in balans. Het luxe hout is prachtig verweven in de wijn (gewoon één van de vele indrukken en dus niet dominant). Er zit nog voldoende strakke tannine in de wijn die hem thans nog wat nerveus maakt. Dus een paar jaar flesrijping is aan de orde. De wijn bezit een mooie frisheid, lange afdronk met aangenaam bittertje op het einde (ook iets van pruimenmoes – komt door de fijne tannines). Op het einde manifesteren zich ineens ook weer de luxe houttonen. Kortom een wijn met veel schakeringen, karakter en diepgang en op geen enkel moment saai.
Grootse wijn met bewaarpotentieel. Drinken vanaf 2010 houdbaar tot 2020
Hoewel er uiteraard allemaal autochtone druiven in zitten (33% Touriga Francesca, 33% Tinto Roriz and 34% Touriga Nacional), doet de wijn bij mij het meest denken aan een “seigneur” uit de Bordeaux. De “old vines” zijn overigens 70 jaar en ouder.
Score: 18/20