Toen ik deze aanhef zag moest ik echt even reageren. Was niet meer met de bus/trein/metro gegaan vanaf mijn 18e ofzo (en ik ben de 20 inmiddels ruimschoots gepasseerd ;-)) maar inmiddels in zeer korte tijd al heel wat mooie ervaringen opgedaan met deze vervoermiddelen. Daarbij geholpen door WvD (om in prikbordtermen te spreken)….Geholpen ook door het feit dat ik enige tijd geleden er ruim 2 uur (!) over deed van Den Haag naar Rotterdam met de auto (ritje van normaal 25 minuten).
Kortom: ik reis veel met de trein tegenwoordig: lunchen in Antwerpen: 1 uur, fruits de mer bij Terminus in Paris Nord: 2 uur. Dit zijn de decadente reisjes. Maar ook een beurs in Maastricht of inderdaad proeverijen in den lande zijn zeer goed te doen met de trein. Reisadvies idd 1e klas. Geeft vaak wat meer rust en ruimte. Kost ook wat meer. Maar met een kortingskaart… en als je ermee een auto uitspaart…
Ik heb inmiddels een wijndoos van 6 flessen omgevouwd tot een “treinwijndoos-voor-twee” en, met een paar extra plastic bekertjes voor “noodgevallen” hebben wij al heel wat leuke kennissen gemaakt in de trein. Want zeg nou zelf, altijd leuk toch, als je onderweg naar huis na een dag hard werken onderbroken wordt tijdens het werken op je pc door het aanbod van een mooi glas wijn?
Mooiste ervaring was op een vrijdagavond toen ik een klein potjes kaviaar had, dat “tegen de UVD aanzat”. Zonde om weg te gooien. Dus mee in de trein. De 2 heren met laptops naast ons boden wij een glas mooie witte wijn aan (Petite Arvine, Zwitserland) maar ze weigerden. Toen de kaviaar tevoorschijn kwam en wij hen daarvan ook iets aanboden hapten ze snel toe en gingen de laptops dicht: “nou, doe dan ook maar dat glas wijn erbij… :-)”.
Leuk detail ook toen de telefoon van een van ging“Nee schat, ik ben bijna thuis. Je gelooft nooit wat ik nu eet: kaviaar! … ja… kaviaar! …….o nee???? Wacht maar even, dan maak ik een foto!” En met de telefoon werd een foto gemaakt en doorgestuurd naar het thuisfront.
Nu begrijp ik dat dit wel een bijzondere situatie was. En ik moet toegeven dat ik niet in de gelegenheid ben regelmatig met kaviaar 1e klas te reizen. Maar het was wél leuk, die keer! En met alleen een glas wijn maak je ook leuke dingen mee.
Ik heb geleerd me niet te ergeren over vertragingen, omleggingen etc. Waarschijnlijk door mijn ervaringen in het autoverkeer. In een file kun je geen kant op. Op een station kun je altijd nog een leuke gelegenheid opzoeken om een mooi glas wijn te drinken. Ben ik nog nooit in teleurgesteld.
Excuses voor dit lange verhaal, maar trein en wijn………ideaal!!!