Nee hoor Robert,
Ik vond de film zeer indrukwekkend, en de wijn ook. Niks meer en niks minder.
Niks geen associaties met Stazi en Molitor….
Mvg
Martin
Mathieu,
Je weet dat ik je hoog heb staan.
Maar nu val je me tegen.
En dan heb je ook nog een vak waar creativiteit een belangrijke kwaliteit is.
Als je even nadenkt kom je met jouw achtergrond een mooi en verrassend lijstje.
Ik verwacht nog een resultaat van jou en alle kenners met enige culturele achtergrond.
Sjaak Kaptein
Dank voor alle lof Sjaak. Mijn aangehaalde “nuchterheid” wil niets anders zeggen dan dat ik bij het kijken van een film nooit, maar dan ook echt nooit associaties met wijn krijg. Sterker nog, ik drink tijdens het kijken van een film de meest eenvoudige wijn. Want al het andere zou afleidend werken, omdat ik dan helemaal gefocust ben op die film.
Toch zal ik even een poging wagen, maar je zult zien dat het meer over film gaat dan over de drank erbij.
Heimat
Van Edgar Reiz. Een weergaloos familie-epos uit de Hunsrück. Mooie slow-movie, mooie fotografie (vooral serie 1) Je ziet bijv. de vrouw des huizes, Maria, 2 minuten lang een spiegelei bakken en dat in zwart-wit opnames om het tijdsbeeld te onderstrepen.
Hierbij drinken we een mooie edelzoete Riesling uit de Moezel.
Missisipi Burning
Glansrollen van Gene Hackman, Willem Dafoe en Frances McDormand. Broeierige Zuiden van de VS, vermoorde mensenrechten-activisten, KKK en “us Mississipi folks”. Uiteraard drinken we hierbij een Bourbon.
Das Leben der Anderen.
Beklemmende film over de afluisterpraktijken van de Stasi met toch een verrassend menselijke wending. Tja, wat drinken we hierbij. Mario Adorf zou zeggen: “ein jut jepflechtet Pils” …moeilijk om dit fonetisch goed neer te kalken.
Band of Brothers
Indrukwekkende serie over een compagnie commando's tijdens WO II. Van de landing in de Normandie t/m de ontdekking en bevrijding van concentratiekampen en de plundering van de wijnkelder van Goering. Je ging tijdens de serie van die jongens uit Easy-company houden.
Cpt. Nixon dronk altijd VAT69,…dus dat zal hem worden.
Children of a Lesser God
Vrouwen hebben altijd iets met romantische films en dan komen o.a. Richard Geere, Julia Roberts en cs. in beeld. Hier zijn het William Hurt en de doofstomme Marlee Matlin die mijn romantisch hart raakten, ofschoon ik moet toegeven dat ik eigenlijk weinig geef om romantische films.
De vraag is, wat drinken we hierbij? Een vurige, klassieke Rioja. Nou goed?
La Gloire de mon Père
Tja, voor alle francofielen die graag in het zuiden van Frankrijk komen, is dit natuurlijk smullen. Er wordt door de leraar een “français impeccable” gesproken. De rest spreekt natuurlijk een beetje tot veel Occitaans. Je ruikt de garrigue in die film en zo'n “bartavelle” zou ik ook wel op m'n bord willen hebben. Uiteraard drinken we hierbij een mooi gerijpte Chateauneuf-du-Pape.
Alien
Ik houd van sommige SF-films en Alien vind ik een echt goede SF-thriller. Dat beest is niet griezelig, maar de spanning wel. Net als in Jaws 1, je zit ruim driekwartier op het puntje van je stoel zonder ook maar één keer die haai te hebben gezien.
Hier drinken we wijn uit blik bij.
Walk the Line
Soort bio-pic over Johnny Cash en June Carter. De muziek is meeslepend (jaren 50 en 60 met de dynamiek van vandaag) en Joaquim Phoenix en Reese Witherspoon zingen de liedjes zelf. Vooral Withersppon verrast vriend en vijand in die film. Ook vind ik de romantiek in die film weergaloos.
Tja, dan toch maar een frivole en warmbloedige Bourgogne!
In the heat of the night
Alweer een film die zich in het broeierige zuiden van de VS afspeelt. Ijzersterk acteerwerk van Sidney Poitier (..they call me mister Tibbs) en Rod Steiger tegen de achtergrond van rassenhaat en KKK in de jaren vijftig.
Ook hier weer een Bourbon on the rocks!
Silence of the Lambs
Een film die nooit verveelt, ook al weet je hoe die afloopt. Ijzersterke dialogen. “I'm having a friend for dinner” of “Does he stink of the lamp?” Ook de filmmuziek mag niet ongenoemd blijven. Ik vind Jodie Foster even goed spelen als Anthony Hopkins.
Het is al een paar keer genoemd, maar een Chianti is hier obligaat!
Ik hoop dat ik je niet heb teleurgesteld, Sjaak.
Amitiés,
Mathieu
Mathieu Wechseler schreef:
>
> Dank voor alle lof Sjaak. Mijn aangehaalde “nuchterheid” wil
> niets anders zeggen dan dat ik bij het kijken van een film
> nooit, maar dan ook echt nooit associaties met wijn krijg.
> Sterker nog, ik drink tijdens het kijken van een film de
> meest eenvoudige wijn. Want al het andere zou afleidend
> werken, omdat ik dan helemaal gefocust ben op die film.
Ik ben het helemaal met je eens Mathieu!
Gelukkig word jij er op aangekeken en ik niet….. :-)
M.v.g,
Robèrt
Beste Wim,
Bedoel je nu dat de moderatoren dit soort discussies meteen weg moeten halen?
Iedereen beleeft er wel wat plezier aan en het gaat in de kantlijn ook nog over wijn.
Wat wil je nog meer?
Kijk eens rond op de wielerpagina, als je daar een berichtje post wat ook maar iets afwijkt van het fietsen is het al weer weg voordat je het zelf kunt terug lezen…
Gelukkig is het hier iets gemakkelijker.
M.v.g,
Robèrt
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?