Achim, de broer van...

• John Copier

Markus Molitor. Terloops heb ik wel eens opgevangen dat Markus een broer heeft die ook wijnboer is. Eind mei, dit jaar, heb ik daar de bevestiging van gekregen toen ik bij Markus op visite was. Achim heeft een eigen wijngaard in Piesport en laat zijn druiven bij Markus persen, opslaan en bottelen. De keldertechniek berust bij Markus terwijl de wijngaard door Achim wordt gedaan. De wijngaardstukjes zijn bijelkaar opgeteld niet groter dan ongeveer 5,5 Ha. In totaal komen er een kleine 30.000 flessen vanaf. Broer Achim heeft pas vanaf midden ‘90 een wijngaard en was voorheen in de wijnbranche in Zwitserland werkzaam. Aldaar heeft hij ook zijn vriendin en huidige vrouw leren kennen. Midden ’90 dus weer aan de Mosel neergestreken en in Bernkastel heb ik mevr. Molitor (de Zwitserse dus) gesproken. In Bernkastel wordt door haar een wijnwinkel en een restaurant beheerd. Op het pleintje aan het begin en de rechterkant. De wijnwinkel is 2 dagen, vrijdag en zaterdag, open. Het restaurant zit 5 dagen in de week aardig vol. Mevr. komt uit Zwitserland en is (dus, vooroordeel!!!!) niet aardig en ook afstandelijk in de omgang. Stuurs en nukkig zou ik zeggen. In het restaurant dronken wij aan het eind van de avond een Wintricher Grosser Herrgott Riesling Trockenbeerenauslese 2005. Een wijn waarvan ik eerlijk gezegd dacht dat die van Markus was. Maar Markus maakt ze eindeloos veel beter. Bij nadere bestudering zag ik dat Achim de wijnboer was en kreeg bevestigd dat deze wijn bij Markus was gemaakt. De wijn mist echter de kenmerkende verfijning van de TBA's van Markus maar is toch altijd een dikke 90/100. De bijbehorende prijs is erg vriendelijk ook voor een restaurant. De andere dag zijn we in de winkel langs geweest en hebben een paar flesjes meegenomen. Gisterenavond dus in het glas

2003 Wintricher Grosser Herrgott Riesling Spätlese 80/100

2002 Wintricher Grosser Herrgott Riesling Auslese ** 82/100

2003 Piesporter Goldtröpfchen Riesling Spätlese 84/100

2006 Piesporter Goldtröpfchen Riesling Auslese * 82/100

Heeeel lange kurken. Alle 4 keurige wijnen. Niets mis mee maar ik zal ze niet meer kopen. De eerder genoemde TBA ga ik nog wel eens ophalen want die wijn is qua smaak, karakter en prijs een echte kanller. Prijzen dus in verhouding met het gebodene. Het is misschien niet eerlijk om de wijnen met die van Markus te vergelijken maar helemaal los kom ik daar toch niet van. Goed, een keurig glas riesling. Mondvullend en lekker fris. Denk niet dat ze erg lang kunnen ouderen. Dit zijn wijnen waarvan ik er al zeer veel in de Mosel heb mogen proeven en drinken.

John

• William

Dus dat was het, met het winkeltje in B'kastel… we vroegen ons al af hoe dat zat met die twee verschillende etiketten Molitor op de flessen in de etalage, en waarom het winkeltje steeds dicht was (geen openingstijden te vinden…) nu is het kwartje gevallen!

En nee, het is geen vooroordeel, zo ken ik de gemiddelde Zwitser(se) namelijk ook.

We waren er een paar weken geleden nog, ook bij Molitor, natuurlijk bij Jorg Thanisch (erg lekkere Alte Reben 2007 en Spaetburgunder Barrique 2006!!!) maar de verassing van deze Moselreise was wat mij betreft toch wel Weingut Paulinshof in Kesten. Qua kwaliteit zeker vergelijkbaar met Molitor maar met vriendelijker prijzen en een geweldig ontvangst door de wijnmaakster zelf, Christa Juengling.

Overigens een aanrader om te gaan eten wanneer in de buurt van B'kastel is restaurant Rittersturz in Veldenz. Op tijd reserveren anders kom je er niet in.

William

• romke van dijk

Hoi John,

“Achim heeft een eigen wijngaard in Piesport en laat zijn druiven bij Markus persen, opslaan en bottelen. De keldertechniek berust bij Markus terwijl de wijngaard door Achim wordt gedaan.”

Zijn zijn percelen zoveel minder?

Is zijn wijngaardverzorging zoveel minder?

Is de afstand van de wijngaard naar de kelder te groot of duur die te lang?

Wat denk jij dat het grote verschil veroorzaakt?

Groet,

romke

• John Copier

Intrigerende vragen.

Ik lees hier en vaak ook elders dat de hand van de wijnmaker te proeven is. Hier is de hand van de keldermeester/wijnmaker niet te proeven. Niet omdat er geen verschil is maar juist omdat er zo'n groot verschil is. Die hand van Markus mis ik. Met deze ervaring ben ik nieuwsgierig, juist omdat ik er geen verklaring voor heb, dat de mensen die een hand denken te herkennen dit eens verduidelijken.

Ik denk dat het dan toch om wijngaardtechniek en uiteraard de “Lagen” gaat. Ik heb geen idee hoe er in de wijngaard wordt gewerkt. Ik weet alleen dat de verschillende wijngaarden bijelkaar 5,6 Ha is en dat er in 2005 zo'n 36.000 flessen zijn gebotteld. Dit zegt iets over de snoeihoeveelheid. Overigens is het postadres in Minheim nabij Piesport geregistreerd. De 4 stukjes omvatten de volgende lagen; Wintricher Ohligsberg, de Piesporter Falkenberg en Grafenberg en er is nog een vlek in Kurfürstlay. De laatste is/ligt tegen Bernkastel. De Grafenberg is de mooiste en daar komen ook de BA's en TBA's vandaan. Deze info heb ik van de folder die ik bij de wijn heb gekregen. Over de afstand tussen wijngaarden en kelder maak ik mij geen zorgen. Er wordt aldaar wat afgereden. Markus zijn Brauneberg ligt ongeveer in het midden tussen kelder en Piesport. Tja wat zal die afstand zijn. Ik denk zo'n 25 Km. Nee, ik denk dat het de druiven zijn. Gewoon ietsje minder van kwaliteit. Maar wijnen tussen 80 en 84/100 punten zijn toch niet slecht? Maar het zal nog wel even duren voordat Achim en Markus zich daadwerkelijk met elkaar kunnen meten. Tegen die tijd lijkt het mij voor beiden beter dat ze zelfstandig zijn.

De wijnen kunnen alleen in Bernkastel in de winkel worden gekocht. Slechts 2 dagen van de week open.

John