Markus Molitor. Terloops heb ik wel eens opgevangen dat Markus een broer heeft die ook wijnboer is. Eind mei, dit jaar, heb ik daar de bevestiging van gekregen toen ik bij Markus op visite was. Achim heeft een eigen wijngaard in Piesport en laat zijn druiven bij Markus persen, opslaan en bottelen. De keldertechniek berust bij Markus terwijl de wijngaard door Achim wordt gedaan. De wijngaardstukjes zijn bijelkaar opgeteld niet groter dan ongeveer 5,5 Ha. In totaal komen er een kleine 30.000 flessen vanaf. Broer Achim heeft pas vanaf midden ‘90 een wijngaard en was voorheen in de wijnbranche in Zwitserland werkzaam. Aldaar heeft hij ook zijn vriendin en huidige vrouw leren kennen. Midden ’90 dus weer aan de Mosel neergestreken en in Bernkastel heb ik mevr. Molitor (de Zwitserse dus) gesproken. In Bernkastel wordt door haar een wijnwinkel en een restaurant beheerd. Op het pleintje aan het begin en de rechterkant. De wijnwinkel is 2 dagen, vrijdag en zaterdag, open. Het restaurant zit 5 dagen in de week aardig vol. Mevr. komt uit Zwitserland en is (dus, vooroordeel!!!!) niet aardig en ook afstandelijk in de omgang. Stuurs en nukkig zou ik zeggen. In het restaurant dronken wij aan het eind van de avond een Wintricher Grosser Herrgott Riesling Trockenbeerenauslese 2005. Een wijn waarvan ik eerlijk gezegd dacht dat die van Markus was. Maar Markus maakt ze eindeloos veel beter. Bij nadere bestudering zag ik dat Achim de wijnboer was en kreeg bevestigd dat deze wijn bij Markus was gemaakt. De wijn mist echter de kenmerkende verfijning van de TBA's van Markus maar is toch altijd een dikke 90/100. De bijbehorende prijs is erg vriendelijk ook voor een restaurant. De andere dag zijn we in de winkel langs geweest en hebben een paar flesjes meegenomen. Gisterenavond dus in het glas
2003 Wintricher Grosser Herrgott Riesling Spätlese 80/100
2002 Wintricher Grosser Herrgott Riesling Auslese ** 82/100
2003 Piesporter Goldtröpfchen Riesling Spätlese 84/100
2006 Piesporter Goldtröpfchen Riesling Auslese * 82/100
Heeeel lange kurken. Alle 4 keurige wijnen. Niets mis mee maar ik zal ze niet meer kopen. De eerder genoemde TBA ga ik nog wel eens ophalen want die wijn is qua smaak, karakter en prijs een echte kanller. Prijzen dus in verhouding met het gebodene. Het is misschien niet eerlijk om de wijnen met die van Markus te vergelijken maar helemaal los kom ik daar toch niet van. Goed, een keurig glas riesling. Mondvullend en lekker fris. Denk niet dat ze erg lang kunnen ouderen. Dit zijn wijnen waarvan ik er al zeer veel in de Mosel heb mogen proeven en drinken.
John