Grosses Gewachs..

• VinnoTim

Beste prikkers……

Ik heb naar een riesling proeverij een aantal Grosses Gewachs wijnen aangeschaft….Schafer-frohlich felsenberg en Felsenneck 2007, Wittman Morstein en Wagner Stempel Heerkretz…..in mijn ogen Fantastische wijnen….alleen heb ik nooit gevraagd waar Grosses Gewachs voor staat……is dat iets als Grand Cru????

of zit ik er helemaal naast….

alvast dank.

• rojo

De VDP classificeert zijn wijnen op eigen wijze in drie categorieën. Voor de kenners: het systeem is vergelijkbaar met de indeling in de Bourgogne, waar aan de top de Grand Cru's staan.

Aan de onderkant van de kwaliteitspiramide van de VDP staan de zogenaamde Gutsweinen, dan volgen wijnen van geselecteerde ‘Lagen’ en de wijnen aan de top vallen onder de noemer Grosses Gewächs, ook wel Erste Lage genoemd. De naamgeving van het topniveau is niet in alle gebieden gelijk, maar alle flessen in deze kwaliteit zijn herkenbaar aan het hierbij afgebeelde logo in het glas van de fles: een 1 met een druiventrosje ernaast.

De vereisten voor het mogen voeren van dit logo zijn streng en omvatten onder andere een zeer beperkt aantal toegestane druivensoorten. In alle wijngebieden is dat riesling, maar in Franken bijvoorbeeld ook silvaner en spätburgunder, de enige rode druivensoort die voor Grosses Gewächs is toegestaan. Maximale opbrengst is 50 hl per hectare, de druiven moeten met de hand geoogst worden en uitsluitend traditionele vinificatietechnieken zijn toegestaan. Grosses Gewächs is ofwel droog ofwel ‘edelzoet’ (wijnen die traditioneel het predikaat Spätlese, Berenauslese of Trockenberenauslese mogen dragen).

rojo

• John Copier

Misschien heb je hier iets aan.

http://www.grossesgewaechs.de/

John

• VinnoTim

Top dank jullie wel!!!!het is me duidelijk

• Jacob Molendijk

Beste Timmo,

Tijdens Klassiek Europa 2008 op 12 oktober jl.heeft Albert de Jong een lezing gegeven over Grosse Gewächse in samenwerking met RieslingPartners&Co en Imperial Wijnkoperij.

Geproefd werden 25 Grosse Gewächse waaronder die door jou genoemd.

Ik stuur jou en andere geinteresserde prikkers graag de uitgebreide Handout van deze proeverij. Hierin ook alle info van de VDP over Grosse Gewächse in het Nederlands.

Jacob Molendijk

info@rieslingpartners.nl

• Ron

dag Rojo,

je meldt:

Grosses Gewächs is ofwel droog ofwel ‘edelzoet’ (wijnen die traditioneel het predikaat Spätlese, Berenauslese of Trockenberenauslese mogen dragen).

Vlgs mij is dat niet juist.

GW = verplicht altijd droog.

Zie de VDP:

GESCHMACKSTYPUS

Die trockenen ERSTE LAGE Weine werden als Grosses Gewächs bezeichnet, die edelsüßen Spitzen tragen die traditionellen Prädikate von Spätlese bis Trockenbeerenauslese.

En dat is meteen een van de problemen rond GW

Een 2e probleem is dat de GW wijnen volstrekt overpriced zijn.

Ron

• Ruud Göebel

Beste Ron, ik begrijp de verwarring wel een beetje hoor. In 2001 kwamen de Klassifizierte Lagenweine dus de kwaliteiswijnen in de smaken droog, halfdroog en zoet uit door de VDP uitgezochte wijngaarden die een duidelijk terroir hadden.

In 2006 werd er een aanpassing gemaakt. De droge wijnen uit de allerhoogste catergorie werden Grosses Gewachs en die met restzoet de predikaats aanduiding.

Ruud.

• Ron

Dag Ruud,

Je zult snappen dat ik zelf ook begrijp dat er verwarring opreedt. Het is toch ook om gek van te worden.

En als rojo dan ook nog abusievelijk en onjuist schrijft:

en de wijnen aan de top vallen onder de noemer Grosses Gewächs, ook wel Erste Lage genoemd.

is de verwarrig natuurlijk weer eens helemaal compleet.

Erste Lage is door de VDP gekwalificeerde topwijngaard

GG is droge wijnen van 1e Lage mits van een VDP-lid

GG in de Rheingau heet dan weer: Erstes Gewachs (alleen voor VDP leden)

Alles natuurlijk weer niet te verwarren met: Großes Gewächs Bernkasteler Ring

Ron

• Ruud Göebel

Ron het blijft toch wel leuk hoor die met Duitse regelneven, die ook nog eens elkaar in de haren zitten in hun ijver om het éne gebied toch nog weer boven het andere te stellen. Maar een wijnboer die lid is van de VDP kan eigenlijk niet erkennen dat de leden van de Bernkasteler Ring ook uitstekende wijnen kunnen maken en andersom. :(

En dan moeten we ook niet vergeten dat door het Duits wijninstituut de begrippen: selection en classic zijn geïntroduceerd. Geef het de liefhebber van Duitse wijn maar te doen om een juiste keuze te maken.

Ruud.

• Ed Starren

Het wordt zelfs nog onduidelijker voor die talloze liefhebbers van Duitse wijn, getuige onderstaand artikel uit Wein-Plus-Magazin.

Die Begriffe Réserve (oder Grande Réserve) und Privat-Reserve sind zukünftig auch für deutsche Weine erlaubt.

Das Oberverwaltungsgericht Rheinland-Pfalz (OVG) in Koblenz hat in einem heute veröffentlichten Urteil der Klage eines Winzers stattgegeben. Danach dürfen deutsche Weine zukünftig als Réserve/Grande Réserve oder Privat-Reserve bezeichnet werden, sofern eine besondere Qualität gegeben ist. Damit siegte der Winzer aus der Pfalz nach einem langwierigen Rechtsstreit, der ihn bis zum Bundesverwaltungsgericht und sogar zum Europäischen Gerichtshof geführt hatte.

Das OVG hat nun die Frage einer möglichen Verbraucherirreführung aufgrund der Verwechslung mit den in Frankreich oder anderen europäischen Ländern verwendeten Begriffen verneint. Wie die besondere Qualität definiert wird, ist aber offensichtlich noch nicht endgültig klar.

Ed

weblog: www.wijnerij.web-log.nl