Quizvraag: Uit welk boek...

• Jasper

.. van een zeer gerespecteerde wijnschrijver, komt de volgende tekst:

“De rode wijnen die in Argentinie in vijfliterflessen worden verkocht, zijn goed en wekken de eetlust op. Hun zoetheid doet soms Italiaans aan. De Chileense zijn daarentegen droger en doen meer aan Franse wijn denken”.

Ok, lastig. Nog een hint dan: over Spanje.

"Als tweede in produktie komen ver na La Mancha Valencia en Uttel-Requena met hoofdzakelijk zoetere en zwaardere rode wijnen. Het gebied van Jumilla en Jecla (stevige rode en witte wijnen), Alicante en Tarragona (eveneens zware rode en witte wijnen) zijn voorbeelden hiervan. Afzetgebied voor veel van deze wijn zijn Frankrijk en Duitsland, waar men er de eigen dun uitgevallen eenvoudige wijntjes mee versnijdt." (dit moet koren op de molen van Hendrik zijn!)

Doe eens een gok…

Jasper

• Ruud Göebel

Ja Jasper, deze prachtige teksten zijn te vinden in de Wijnatlas van Hugh Johnson in de uitgaven van het Spectrum :) De redactie was van Wina Born.Ik heb de 8e druk uit 1977 en de 10e uit 1980.

Ruud.

• romke van dijk

Letterlijk Als tweede in productie komt Valencia en Utiel-Requena met zoetere en zwaardere rode wijnen.

Verder loopt de tekst ook wat anders.

Spectrum Wijnatlas

Van Hugh Johnson onder redactie van Wina Born

3de druk uit 1971.

Was mijn eerste wijnboek gekregen met Sinterklaas toen ik 10 was…

• Robèrt Koopman

romke van dijk schreef:

>

> Was mijn eerste wijnboek gekregen met Sinterklaas toen ik 10

> was…

:D

Je moet er vroeg bij zijn!

M.v.g,

Robèrt

• Jasper

Nou, meteen raak. Ruud, ik had ook niet anders van je verwacht, maar om 06:42 uur al? “Je moet er vroeg bij zijn”, zeg dat wel.

Ik dacht dat ik een versie uit 1971 had maar het blijkt de 12e druk te zijn uit 1982. Deze is toen ik, toevallig, ook 10 was in de boekenkast van mijn ouders terecht gekomen. Relatiegeschenk, zij keken er nauwelijks in maar ik wel.

Een fantastisch boek, met fantastische kaarten. Zelfs de zandweggetjes midden door de wijngaarden in de Bourgogne staan er in.

Maar ongelofelijk hoe de wijnwereld in 25 jaar tijd is veranderd. Leuk om weer terug te lezen in de geschiedenis.

Jasper

• Ruud Göebel

Hoi Jasper, dat kaartmateriaal is inderdaad geweldig! Ik heb nu voor de aardigheid de voortzetting van deze serie door H.J in samenwerking met Jancis Robinson onder de naam : The World Atlas of Wine er even bijgepakt en duidelijk is bijv. te zien hoe de dorpen Morey-St-Denis en Gevrey-Chambertin zich de afgelopen 20 jaar in zuidelijke richting hebben uitgebreid. Ook aardig om te zien is de promotie van Grande Rue van Premier Cru naar Grand Cru door een andere inkleuring op de kaart.

Ruud.

• Jasper

Tja, het detailniveau is onwaarschijnlijk. Nou ben ik gek van de Bourgogne en de ongelooflijke lappendeken van terroirs die daar liggen. Aan mijn muur hangen dan ook de twee meest uitgebreide kaarten van de Bourgogne: de “Atlas des grands vignobles de Bourgogne” van zowel CdB als CdN (beide zo'n 1,5 meter lang). Maar het detailniveau in dit boek is vrijwel identiek (al ontbreken sommige stukje zoals rond Marsannay en Comblanchien/Corgoloin).

Ik neem trouwens aan dat je bedoelt dat de dorpen zijn uitgebreid in oostelijke richting?

Jasper

• Ruud Göebel

Jasper je hebt groot gelijk! :) Ik ben een oen:o ,ik had op de betreffende kaarten niet naar de Noord/Zuid aanduiding gekeken!

Ruud.