Madiran proeverij

  • Peter vdB

    Peter van den Ende stelde een gedenkwaardige Madiranproeverij samen voor de Brabantse Wijnsocieteit, gisterenavond voelden alle proevers zich heel bevoorrecht! Na de indrinker volgden steeds series van twee wijnen.

    Le Jardin de Bouscassé, Pacherenc du Vic Bilh

    100% Petit Courbu. 45 hl./ha. Meteen al een bijzonder glas: expressieve fruitbom! Ik ruik kruiden, kruisbes en vóóral passiefruit. Strakke bitters, hoog in alcohol, veel power in de smaak bij een mollig karakter, deze indrinker.

    Château Labranche Laffont 2007, Pacherenc du Vic Bilh

    Witte wijn van 70% gros manseng en 30% petit manseng. 25 jaar oude stokken, kalkhoudende kiezel. 5 maanden sur lie. Geelgoudkleurig. Heel levendige neus met vanille, licht kruidig ook, citrus. Strenge bitters en vrij hoge zuren.

    Château Montus 2000, Pacherenc du Vic Bilh

    100% Petit Courbu. De meningen liepen uiteen over deze wijn ; een deel van de proevers vond de wijn te oud. Ik niet. Oud goudkleurig. Karaktervolle, zalvende en boterige neus. Zeer harmonieuze smaak, bijzonder glas. Een meditatieve wijn. Maar moet het ook heel goed doen bij de Oosterse keuken.

    Château Labranche Laffont 2005, Madiran

    De instapwijn van dit domein is gemaakt van 60% tannat, 20% cabernet franc en 20% cabernet sauvignon. Een evenwichtig en karaktervol glas, lees ik in mijn aantekeningen. Paarse rand bij een diepdonkere en karakteristiek zwarte kleur. Kersen in de jonge neus. Paprika en terroir. Sappig, fruitige aandronk, mooie balans. Best nog wat straf.

    Château Bouscasse 2004, Madiran

    Deze wijn van 65% tannat, 25% cabernet sauvignon en 10% cabernet franc heeft een al ontwikkelde kleur aan de rand van het glas. De neus zit dicht. Zeer harmonieuze smaak, te jeugdig nu. Ook geen allemansvriend: flinke tanninnes, aan de tanden plakkend. Bitters in een hele lange afdronk. Later op de avond ben ik verrast door het fruit en viooltjes in de neus. Heeft tijd nodig.

    Château Labranche-Laffont 2005 Vieilles Vignes, Madiran

    3 hectare wijngaard van gemiddeld 50 jaar oude wijnstokken. 100% tannat. 12 maanden houtrijping waarvan 1/3 nieuwe vaten. Peter van den Ende denkt met plezier terug aan het proeven van deze wijn met de charmante eigenaresse Christine Dupuy op haar terras. Diepdonkere kleur. Een edele neus met vanille, drop en pruimen. Geconcentreerde en rijke wijn: rond, sappig, inktig, fluwelig, complete smaak. Mon cherie. Mooie bitters. De wijn krijgt prachtige commentaren, een echte trouvaille.

    Château Montus 2004, Madiran

    Gemaakt van 80% tannat en 20% cabernet sauvignon. Zit Bouscasse 2004 nog dicht, dit diepdonkere glas is een tikje nukkig en teruggetrokken, maar er is al wel flink te genieten. Kersen, kersen, kersen. Edel hout. Ijzeroxides, pruimen-in-het-kwadraat. Fraaie zuren.

    Château Montus 2002, Madiran

    100% tannat van gemiddeld 25 jaar oude wijnstokken. 7.500 stokken per hectare. Houtrijping met 60% nieuwe vaten. Complexe neus waar je graag aan blijft ruiken: mocca en pruimen. Kruidig. Terroir. Nu adembenemend mooi. Ik hoorde iemand zeggen: een drinkbare Madiran, en dat was duidelijk als compliment bedoeld. Ik vind die nukkige 100% tannats méér karaktervol dan de blends met andere druiven… Deze wijn was prachtig met een stukje Fleur d’Aunis, een roodkostkaas uit de Vendée.

    Château Bouscasse 2002, vieilles vignes, Madiran

    100% tannat, gemiddeld 50 jaar oude stokken. De wijn is nog te jong, zit vrijwel dicht. Desondanks een geparfumeerde neus, vanille, edeler dan de 2004. Powerhouse. Na het walsen krijg je een prachtige neus: soepel, leer en rondeur.

    Château Montus 1998 Prestige, Madiran

    Een drie *-sterrenwijn. Gemaakt van 100% tannat, 40 hl/ha. Volstrekte harmonie. Edel, rijk, lijm, leer en stallucht. Stevige zuren. Benadert perfectie. Hartendief van Peter vdE. Schaamteloos mooi, hoorde ik David zuchten. En de toch altijd prozaïsche Gerard maakte de vergelijking ‘alsof je Vivaldi hoort spelen.’ Schitterend glas. Ook wat mij betreft dé wijn van de avond.

    Château Montus 1994 Cuvee XL, Madiran

    100% tannat, maar liefst 40 maanden opgevoed op nieuwe houten vaten. Eucalyptus, mocca, toffee, laurier kruidigheid. Deze wijn is eleganter dan de 1998 Prestige.

    Château Labranche Laffont 2007, Pacherenc du Vic Bilh

    90% petit manseng, 10% gros manseng. 8 mnd sur lie, 50% nieuw hout, gemiddeld 25 jaar oude stokken. Neus met iets van zweetvoeten. Maar ook peer en meloen, ter geruststelling. Prachtige aandronk, wijn die zich kenmerkt door frisheid, mooie balans, zeg maar gerust volstrekt in balans.

    Brumaire 2005, Pacherenc du Vic-Bilh, Cuvee Novembre

    100% Petit Manseng, slechts 10 hl./ha. De stokken zijn 10 tot 20 jaar oud. In november geoogste wijn. Coupe de Coeur Hachette. 92 Punten Wine Spectator. Een droom van een glas met honingtoets en werkelijk perfecte balans. Deze witte dessertwijn combineerde magistraal met Blue de Brebis, de blauwgeaderde schapenkaas.

  • Ruud Göebel

    Prachtige beschrijvingen Peter! Hulde. Dit moet een gedenkwaardige avond geweest zijn. Jullie doen mooie proeverijen daar in het zuiden. Châpeau!!

    Ruud.

  • JoostB

    Peter,

    Prachtig verslag en bijzonder leuk en zwaar thema! Ziet er inderdaad gedenkwaardig uit, waarschijnlijk nog minimaal 3 weken zwarte tanden ;-)

    Santé,

    Joost

  • john

    Hey Peter,

    Mooie proeverij! Thema spreekt mij enorm aan, maar had dan wel voor oudere wijnen gekozen. Madiran is moeilijk in zijn jeugd….en die jeugd houdt doorgaans lang aan. Dan moet je er zeker bij eten is mijn mening. Neemt niet weg dat jullie mooie wijnen hebben gedronken met een terechte winnaar……Montus cuvee prestige….zouden er wijnliefhebbers zijn die dit niet in hun kelder hebben liggen? Ik kan het me nauwelijks voorstellen……….

    Hasta Luego

    John

  • Willem Booij

    Mannen,

    mooi verslag, Madiran is qua wijn geweldig.

    Kunnen jullie iets zeggen over het verschil tussen de wijnen van Montus en Labranche?

    Ik heb echt een zwart wit mening: Montus mannelijk, Labranche vrouwelijk..

    grt

    *****

  • Peter vdB

    Sterrenman Willem, dat zou best eens kunnen. In de eerste serie stond de Labranche Laffont 2005 zonder meer naast Bouscasse 2004; ik gaf op dit moment duidelijk de voorkeur aan de eerste wijn. In de tweede serie stond Labranche Laffont 2005 vieilles vignes naast Montus 2004, beide prachtige wijnen, die ik graag in de kelder zou hebben. Maar als ik dan voor nu een voorkeur zou mogen uitspreken, dan toch die Labranche Laffont. Die was rijk, met Mon Cherie bitters en zelfs een fluwelige toets. Bij Montus schreef ik naast allerlei moois ook ‘nukkig’. Niet dat dat etiket nou op alle mannen van toepassing is ;-)

    …..

    Integendeel, als ik er even over nadenk :-) :-)