Peter van den Ende stelde een gedenkwaardige Madiranproeverij samen voor de Brabantse Wijnsocieteit, gisterenavond voelden alle proevers zich heel bevoorrecht! Na de indrinker volgden steeds series van twee wijnen.
Le Jardin de Bouscassé, Pacherenc du Vic Bilh
100% Petit Courbu. 45 hl./ha. Meteen al een bijzonder glas: expressieve fruitbom! Ik ruik kruiden, kruisbes en vóóral passiefruit. Strakke bitters, hoog in alcohol, veel power in de smaak bij een mollig karakter, deze indrinker.
Château Labranche Laffont 2007, Pacherenc du Vic Bilh
Witte wijn van 70% gros manseng en 30% petit manseng. 25 jaar oude stokken, kalkhoudende kiezel. 5 maanden sur lie. Geelgoudkleurig. Heel levendige neus met vanille, licht kruidig ook, citrus. Strenge bitters en vrij hoge zuren.
Château Montus 2000, Pacherenc du Vic Bilh
100% Petit Courbu. De meningen liepen uiteen over deze wijn ; een deel van de proevers vond de wijn te oud. Ik niet. Oud goudkleurig. Karaktervolle, zalvende en boterige neus. Zeer harmonieuze smaak, bijzonder glas. Een meditatieve wijn. Maar moet het ook heel goed doen bij de Oosterse keuken.
Château Labranche Laffont 2005, Madiran
De instapwijn van dit domein is gemaakt van 60% tannat, 20% cabernet franc en 20% cabernet sauvignon. Een evenwichtig en karaktervol glas, lees ik in mijn aantekeningen. Paarse rand bij een diepdonkere en karakteristiek zwarte kleur. Kersen in de jonge neus. Paprika en terroir. Sappig, fruitige aandronk, mooie balans. Best nog wat straf.
Château Bouscasse 2004, Madiran
Deze wijn van 65% tannat, 25% cabernet sauvignon en 10% cabernet franc heeft een al ontwikkelde kleur aan de rand van het glas. De neus zit dicht. Zeer harmonieuze smaak, te jeugdig nu. Ook geen allemansvriend: flinke tanninnes, aan de tanden plakkend. Bitters in een hele lange afdronk. Later op de avond ben ik verrast door het fruit en viooltjes in de neus. Heeft tijd nodig.
Château Labranche-Laffont 2005 Vieilles Vignes, Madiran
3 hectare wijngaard van gemiddeld 50 jaar oude wijnstokken. 100% tannat. 12 maanden houtrijping waarvan 1/3 nieuwe vaten. Peter van den Ende denkt met plezier terug aan het proeven van deze wijn met de charmante eigenaresse Christine Dupuy op haar terras. Diepdonkere kleur. Een edele neus met vanille, drop en pruimen. Geconcentreerde en rijke wijn: rond, sappig, inktig, fluwelig, complete smaak. Mon cherie. Mooie bitters. De wijn krijgt prachtige commentaren, een echte trouvaille.
Château Montus 2004, Madiran
Gemaakt van 80% tannat en 20% cabernet sauvignon. Zit Bouscasse 2004 nog dicht, dit diepdonkere glas is een tikje nukkig en teruggetrokken, maar er is al wel flink te genieten. Kersen, kersen, kersen. Edel hout. Ijzeroxides, pruimen-in-het-kwadraat. Fraaie zuren.
Château Montus 2002, Madiran
100% tannat van gemiddeld 25 jaar oude wijnstokken. 7.500 stokken per hectare. Houtrijping met 60% nieuwe vaten. Complexe neus waar je graag aan blijft ruiken: mocca en pruimen. Kruidig. Terroir. Nu adembenemend mooi. Ik hoorde iemand zeggen: een drinkbare Madiran, en dat was duidelijk als compliment bedoeld. Ik vind die nukkige 100% tannats méér karaktervol dan de blends met andere druiven… Deze wijn was prachtig met een stukje Fleur d’Aunis, een roodkostkaas uit de Vendée.
Château Bouscasse 2002, vieilles vignes, Madiran
100% tannat, gemiddeld 50 jaar oude stokken. De wijn is nog te jong, zit vrijwel dicht. Desondanks een geparfumeerde neus, vanille, edeler dan de 2004. Powerhouse. Na het walsen krijg je een prachtige neus: soepel, leer en rondeur.
Château Montus 1998 Prestige, Madiran
Een drie *-sterrenwijn. Gemaakt van 100% tannat, 40 hl/ha. Volstrekte harmonie. Edel, rijk, lijm, leer en stallucht. Stevige zuren. Benadert perfectie. Hartendief van Peter vdE. Schaamteloos mooi, hoorde ik David zuchten. En de toch altijd prozaïsche Gerard maakte de vergelijking ‘alsof je Vivaldi hoort spelen.’ Schitterend glas. Ook wat mij betreft dé wijn van de avond.
Château Montus 1994 Cuvee XL, Madiran
100% tannat, maar liefst 40 maanden opgevoed op nieuwe houten vaten. Eucalyptus, mocca, toffee, laurier kruidigheid. Deze wijn is eleganter dan de 1998 Prestige.
Château Labranche Laffont 2007, Pacherenc du Vic Bilh
90% petit manseng, 10% gros manseng. 8 mnd sur lie, 50% nieuw hout, gemiddeld 25 jaar oude stokken. Neus met iets van zweetvoeten. Maar ook peer en meloen, ter geruststelling. Prachtige aandronk, wijn die zich kenmerkt door frisheid, mooie balans, zeg maar gerust volstrekt in balans.
Brumaire 2005, Pacherenc du Vic-Bilh, Cuvee Novembre
100% Petit Manseng, slechts 10 hl./ha. De stokken zijn 10 tot 20 jaar oud. In november geoogste wijn. Coupe de Coeur Hachette. 92 Punten Wine Spectator. Een droom van een glas met honingtoets en werkelijk perfecte balans. Deze witte dessertwijn combineerde magistraal met Blue de Brebis, de blauwgeaderde schapenkaas.