Wat kan het leven toch mooi zijn. Ik kan mijn geluk niet op. Schitterende aktie van de EU. De hele Europese boerentuidersstand jaren op het verkeerde been gezet. Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom komkommers niet meer krom zijn? Voor de jeugdigen onder ons, die waren vroeger zo krom als een hoepel. Oh jullie weten ook niet wat een hoepel is? Vraag aan je ouders. En die kromme smaakten ook nog.
Omdat het geld niet op kon bij de EU hebben de jongens en meisjes ooit besloten dat kromme komkommers echt niet meer kon en recht moeten zijn. Wij hebben dus al jaaaaaaaren rechte k(r)omk(r)ommers. Nou en, zult u zeggen? Nou en? In dat zelfde rijtje mochten ook verschillende appel en perenrassen enz. niet meer. Met het rechten van de kromme verdween ook de smaak. Wel kon je van een rechte mooie lange plakken snijden. Met het mes of de mandoline. Probeer dat maar eens met een kromme. We hebben nu dus mooie lange plakjes die nergens naar smaken. De EU heeft nu - wederom in z'n oneidige grootheid - besloten dat recht weer krom mag, nee moet zijn. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat we weer kromme zien. Ik hoop echt dat daarmee ook de smaak terugkomt.
We hebben nu dus de rechte en wat gaan we maken? Het moet wel smaken natuurlijk. We snijden lange plakken van een 3 mm dik. Van eind tot eind dus. Alleen het harde deel want de zaadlijst smaakt naar niets. We leggen de plakken in een schaal en doen er 2 eetlepels wijnazijn in. Vullen met koud water af tot alles onderstaat. Zet weg. We pureren gerooktje forel met hele zachte geitenkaas, die van mij komen van de geitenkaasboerderij uit Zoetermeer, tot er een gladde massa ontstaat. Tijdens het pureren even met de wittepepermolen er over. We nemen een opmaakring met een doorsnee van 6 cm, groter mag ook, en plaatsen die op een bordje en leggen de komkommerplak tegen de binnenrand van de ring. Vul op met de mousse. Leg voor garnering op de top wat dunne groene sliertjes verse peper. Rode mag ook. Zet in de koelkast tot de baas thuis is en haal de ring voor het opdienen weg. Ben je in het bezit van een goede ziektekostenverzekering dan zou je… Garneer zelf het bord verder af. We drinken daarbij de vin mousseux “Melody” 2006 van Domaine de Bournet uit de Ardèche. Een “bubbel” gemaakt van 100% Viognier. Kijk zo gaat rechte weer lekker smaken. Ik ben benieuwd wat de baas er van zegt.
John