Oef, dat klinkt niet zo best, Wim… ik kan me het gevoel van teleurstelling voorstellen.
In de proeverij van de Brabantse Wijnsocieteit hadden we drie wijnen die niet alleen van tannat zijn gemaakt: Labranche Laffont 2005, Bouscasse 2004 en Montus 2004. Een blend met cabernet (sauvignon en/of franc) zou de wijn ook wat toegankelijker moeten maken. Dat klopt wel, maar zelf vond ik de 100% tannat te verkiezen, want veel karaktervoller.
Eerlijk gezegd, weet ik niet bij welke wijnen met die beluchtingstechniek is gewerkt. Montus 2002 was nu al erg fraai te drinken, de Prestige 1998 was de ster van de avond, hoewel sommigen wellicht Montus 1994 XL verkiezen. Labranche Laffont 2005 zonder meer is een lekker glas, nu al, bij hetzelfde domein 2005 vieilles vignes zie ik in mijn aantekeningen ‘rondeur, sappig, aangenaam’ en dat is een weliswaar straf glas, maar kreeg prachtige commentaren.
Ik weet zeker dat je kanjers in de kelder hebt liggen, die zich ongetwijfeld nog fraai ontplooien, mits juist gehandeld. Eigenlijk kun je mooie jaren én vieilles vignes gemakkelijk tien jaar vergeten en dan gaan proeven. Je hebt ook ingekocht op ‘opleggen’, het is de moeite waard om nu ook de mindere jaren en eenvoudiger cuvees te proeven…
Nog drie tips:
1 Drink zo'n Madiran niet zonder meer (als avond-, feest, of tv-wijn), want daar is het echt een lastig glas voor…. Doe je dat toch, dan altijd met bijvoorbeeld een stukje parmiggiano, of de oudste stolwijker die je kunt krijgen. Let op wat dit doet met de wijn!
2 Combineer met bijpassende gerechten in de herfst- en wintertijd van het jaar. Met hachee, runderstoofpotjes, Irish Stew, wildgebraad, hertebiefstukjes etc. ‘t moet gek gaan als je dan niet geniet… Zo’n blokje kaas na, maakt dat je de wijn twee keer anders proeft, leuk experimenteren
3 En wat ook altijd helpt, is om de Madiran in een etentje in te bouwen, waarin een opbouw zit. Bijvoorbeeld een Cru de Beaujolais bij voorgerecht, een Rhone Villages of Gigondas daarna en afsluiten met een lang beluchte Madiran en bijpassende kazen.
Niet sippen, Wim, kop op! Het komt volgens mij allemaal goed.