moeilijke wijn: Madiran!

• WimK

Na het enthousiaste verhaal ietsje terug hierbij mijn ervaring:

Een paar jaar geleden na een proeverij was ik enthousiast geworden voor Madiran: veel tannine maar boeiende smaak in zijn jeugd. Dus dacht ik: even laten liggen in mijn mooie kelder en dan genieten. Tussendoor ruim ingekocht: Montus, Bouscasse, Chapelle Lenclos, Labranche-Lafont, liefst vieille vignes uit de mooie (dus tanninerijke!) jaren 98, 00 en 01.

Ben begonnen te proeven en was zwaar teleurgesteld. De tannine leek nog net zo heftig als in zijn jeugd en de smaak was vervlakt. Kortgeleden een oudere Montus 95 geproefd: tannine, tannine, een beetje zuur, maar verder kon ik niet veel proeven.

Vandaar mijn vraag: wanneer drinken? Nog 10 jaar wachten? Of gebruiken bij de bereiding van hazenpeper?

WimK

• Ruud Göebel

Ja Wim, het zijn “moeilijke” wijnen, maar de wijnmakers die “microbullage” , dus inspuiting met zuurstof toepassen slagen er in om ze sneller wat drinkbaarder te maken.

Ruud.

• Jeroen

Lenclos en Moureou zijn al wel redelijk toegankelijk. Patrick Ducournau is zon beetje de uitvinder van de microbullage en dat merk je in zijn wijnen. Erg lekker spul

Ik ga er vanavond maar eens eentje opentrekken.

• sjaak kaptein

Chateau Peyros in Madiran werkt ook met Micro Bullage.

Heb resultaten van voor en na de Micro Bullage geproefd.

De Micro Bullage maakt de Madirans soepeler,toegankelijker, rond de tannines af..

De wijnen behouden op een prettige manier hun stoere Madiran karakter.

Hun Madiran Greenwhich 43 is helemaal top.

Sjaak Kaptein

• Paul Brasz

Volgens mij wordt een Madiran nooit echt een soepele wijn, hij zal altijd die ruwe

wat korrelige structuur behouden, het zijn krachtpatsers die om een stevig gerecht vragen.

Kan me nog wel een 1993er Chappel Lenclos die veel indruk maakte.

Heb dan ook Chappel Lenclos liggen vanaf 1994 t/m 2000 maar iedere keer als ik er een probeer heb ik weer dat gevoel van….wachten, opvallend is ook dat karaferen niet echt veel uithaald bij deze wijnen, ze lijken dan ook gemaakt voor de eeuwigheid.

Groet,

• Peter vdB

Oef, dat klinkt niet zo best, Wim… ik kan me het gevoel van teleurstelling voorstellen.

In de proeverij van de Brabantse Wijnsocieteit hadden we drie wijnen die niet alleen van tannat zijn gemaakt: Labranche Laffont 2005, Bouscasse 2004 en Montus 2004. Een blend met cabernet (sauvignon en/of franc) zou de wijn ook wat toegankelijker moeten maken. Dat klopt wel, maar zelf vond ik de 100% tannat te verkiezen, want veel karaktervoller.

Eerlijk gezegd, weet ik niet bij welke wijnen met die beluchtingstechniek is gewerkt. Montus 2002 was nu al erg fraai te drinken, de Prestige 1998 was de ster van de avond, hoewel sommigen wellicht Montus 1994 XL verkiezen. Labranche Laffont 2005 zonder meer is een lekker glas, nu al, bij hetzelfde domein 2005 vieilles vignes zie ik in mijn aantekeningen ‘rondeur, sappig, aangenaam’ en dat is een weliswaar straf glas, maar kreeg prachtige commentaren.

Ik weet zeker dat je kanjers in de kelder hebt liggen, die zich ongetwijfeld nog fraai ontplooien, mits juist gehandeld. Eigenlijk kun je mooie jaren én vieilles vignes gemakkelijk tien jaar vergeten en dan gaan proeven. Je hebt ook ingekocht op ‘opleggen’, het is de moeite waard om nu ook de mindere jaren en eenvoudiger cuvees te proeven…

Nog drie tips:

1 Drink zo'n Madiran niet zonder meer (als avond-, feest, of tv-wijn), want daar is het echt een lastig glas voor…. Doe je dat toch, dan altijd met bijvoorbeeld een stukje parmiggiano, of de oudste stolwijker die je kunt krijgen. Let op wat dit doet met de wijn!

2 Combineer met bijpassende gerechten in de herfst- en wintertijd van het jaar. Met hachee, runderstoofpotjes, Irish Stew, wildgebraad, hertebiefstukjes etc. ‘t moet gek gaan als je dan niet geniet… Zo’n blokje kaas na, maakt dat je de wijn twee keer anders proeft, leuk experimenteren

3 En wat ook altijd helpt, is om de Madiran in een etentje in te bouwen, waarin een opbouw zit. Bijvoorbeeld een Cru de Beaujolais bij voorgerecht, een Rhone Villages of Gigondas daarna en afsluiten met een lang beluchte Madiran en bijpassende kazen.

Niet sippen, Wim, kop op! Het komt volgens mij allemaal goed.

• Robèrt Koopman

Ik heb er ook een paar in mijn keldertje liggen….:-)

Mogen best ouderen en ik kijk er naar uit om ze te openen.

“Moeilijke” wijn dekt misschien wel de lading maar het is zeker geen wijn om links te laten liggen.

M.v.g,

Robèrt