Wachtwijn, prachtwijn!

• Peter vdB

Vrijdag had ik een wat lastige bestelling bij Ton Overmars in Amsterdam. Er moesten uit drie kelders flessen worden gehaald :-) Nou is dat wachten in die winkel geen beproeving. Ik heb bij de kassa niet alleen Armagnacs en Cognacs staan te bestuderen, maar ook genoten van de klanten met Amsterdamse humor. En wat doe je dan? En passant pak je nog een aanbiedingsfles - nog geen zes euro - en zet die ook bij de bestelling. Al was het maar vanwege sentimentele redenen. Toen ik dertig jaar geleden begon te genieten van wijn, kocht ik graag een rode Dão. Altijd betrouwbaar en lekker. Tegenwoordig is de liefde voor Portugal sterk bekoeld: al die gebrande tonen….

Dão Cabriz 2006 Colheita Seleccionada

Druiven: Alfrocheiro, Tinta Roriz en Touriga Nacional, zes maanden vatrijping, daarna nog op fles

Tjonge, jonge, wat is dit een lekker glas. Mooi rood fruit, en wat ik noem hap-sap, je verlangt naar iedere volgende slok, ieder glas. Dit is rondeur in optima forma.

Noem het fluwelig. De wijn blijkt opmerkelijk soepel, blind zou ik dit NOOIT in Portugal plaatsen. Wachtwijn blijkt prachtwijn!!

• Jan

Mooi verhaal, Peter.

Ik vind het jammer dat ik (sinds mijn verhuizing uit Amsterdam) zo weinig meer bij Ton O. langskom.

Groeten,

Jan