Gisteravond heb ik een heerlijke proeverij mogen bijwonen, met alleen maar Franse wijnen, afkomstig uit de kelder van Adam, de organistor van de avond, met als titel: Rondje Frankrijk. Nou, het was me het rondje wel…
Dit zijn mijn notities.
Indrinker
Domaine des Murettes, Minervois, Vin de Table, viognier
Goudkleurig geel, volle, zoet aandoende neus, met appelmoes, stroop en wat roest. Een warme wijn met veel bitters, merkbaar alcohol, wat log, heeft wat tekort aan frisheid waardoor weinig ‘spiel’. Boerse witte wijn. In de documentatie zie ik dat dit zo’n € 6 kost op het domein zelf, voor dat geld zit er wel veel wijn in je glas. 15/20
1.1
2005 Domaine William Fevre Chablis
Mooi stuivend in de neus. Helder, beetje banaan, tikje nat karton. Vanille, amandel, dus hout? Ik twijfel. Boterig en sappig, met een commerciële slag gemaakt, verleidelijk, prettig onzuiver in de afdronk, samen met lichte citruszuren. Ik zie mezelf al zitten op een terras in Chablis, met een mooie geitenkaasje ernaast en de zon hoog aan de hemel. 17/20
1.2
2001 Chateau Pique Perlou Minervois Grenache Gris
Wat is dit? Een welhaast bruingele kleur. Ik ruik appelstroop, rozijnen, boenwas, ijzer, roest. Duidelijk gemaakt in een oxidatieve stijl, dus. De smaak vult dit geheel keurig netjes aan: belegen stijl, kaarsvet (tja), bitters. Ik krijg het idee dat het voor deze wijn al heel laat op de avond is, het fruit ligt al een tijdje onder de wol. Apart, maar niet mijn kopje thee (alhoewel de kleur sterk doet vermoeden dat het juist wel een kopje thee is). Geen score.
2.1
2001 Chateau Fontenil Fronsac
Hele mooie diepe donkerrode kleur. Overrijpe frambozen en bessen overheersen de geur. Zoete tabak, breed en zalvend, dikke structuur, geen scherpe kantjes te bekennen. Wat een zwoel en gul glas wijn is dit! Nu optimaal te genieten. 17,5/20
2.2
2003 Chateau Cantemerle Haut Medoc 5e cru
Zwart fruit (bessen, bramen), zuren die het geheel mooi fris houden, klei, wat poep, chocolade en drop, drop en nog eens drop. Bordeaux in optima forma. Medium bodied, open stijl, genieten maar. 17/20
3.1
1997 Chateau de Reignac Cuvée Speciale Bordeaux Superieur
De geuren die aan het glas ontstijgen zijn zeer intrigerend. Veel tabak, een beetje stoffig, de wijn heeft een stoer en mannelijk karakter. Boeiende smaken heeft ‘ie ook: salmiak en pruimen, licht zoet in de goed aanhoudende ferme afdronk. Wat een concentratie zeg…Werkelijk een ongelooflijk goede prestatie van dit chateau in het koele, magere jaar 1997. 17,5/20
3.2
1997 Domaine de Montpezat Cuvée Prestige Coteaux du Languedoc
Zuidelijke kruidigheid in wijn twee van de serie. Warme terracotta potten, exotische kruiden, stoffig, gedroogde bloemen en tabak. Overtuigend herhaalt alles zich in de mond, complex, breed en lang. Elf jaar oude wijn uit de Languedoc die nog steeds staat als een huis. Eén van de verrassingen van de avond. 17,5/20
4.1
2003 Domaine Daniel Rion Nuits St. Georges Les Lavieres
De kleur van deze wij is licht troebel, en zo zou ik geur ook willen omschrijven: lichtjes troebel en onzuiver, maar wel heel fijn. Lijm, prachtige rijpheid, zacht en rond, met heel duidelijk pinot-typiciteit, maar, let wel: nergens dun of zuur. Goed geconcentreerde mix van zwart en rood fruit. Compleet op dronk. 17/20
4.2
2003 Camille Braun Pinot Noir Alsace
Deze wijn heeft een hele prettige verf-associatie in de neus, verder biedt hij zoete kersen, pruimen en bijzonder stugge tannines en zuren, waardoor ik met mijn gedachten in de richting van de noordelijke Rhone afdwaal, geheel ten onrechte. Is naar mijn idee nu nog te jong. 16/20
4.3
1996 Chateau de la Tour Clos Vougeot
Ik ruik en proef eucalyptus, leer, drop, lichtjes wat rozenbottel, turf en zelfs een ‘whiff of whiskey’. Deze wijn heeft een enorm complex en breed geuren- en smaakpallet wat alle proevers enorm aanspreekt en dan ook door iedereen unaniem als klasbak wordt aangemerkt. Ik ben geen pinot-fan, maar hier moet ik toch een buiging maken.18/20
5.1
1995 Clos Triguedina Prince Probus Cahors
Wauw. Met recht een snuffelwijn. Marmite, bramen, wat zweetlucht, koel, aards. Serieuze aandronk, geeft niet alles ineens maar je moet steeds weer terug naar de wijn om weer wat nieuwe indrukken op te doen. Hij heeft een wat nors karakter, deze wijn, maar dat maakt ‘m intrigerend en karaktervol. 18/20
5.2
1999 Chateau la Nerthe Chateaunef du Pape
Betoverend mooi in de neus. Púúr concentraat. Een tikje likeurachtig met bessen, bramen, zoethout, walnoten en al flink wat ontwikkeling. Het rijke zoet en het ‘dikke’ van de grenache-druiven in deze La Nerthe vallen extra op nu hij naast die koele, norse kikker uit Cahors staat. 17/20
6.1
1996 Chateau Montus Cuvee Prestige Madiran
Hier dacht ik onmiskenbaar Bordeaux te herkennen. Thee, verfijning, bosbladeren, kersen en bessen. Kan niet missen. Dus wel. Ik had alerter moeten zijn op het ruigere karakter van deze Madiran: hoge zuren en tannines die ‘rauwer’ zijn dan van de gemiddelde Bordeaux. Je moet er van houden, die stoere types uit het Zuidwesten (ik hou er van) 17,5/20
6.2
2000 Domaine Pujol Cuvée Saint Fructueux Minervois
En dan die laatste rode wijn van de avond. Ook zo’n fraai exemplaar uit de Languedoc. Warme wijn (maar nergens branderig), asfalt, enorm mild en zalvend zacht van structuur, prima in balans met het hout van de 12 maanden vatrijping. Die Syrah (100%) doet het hier heel goed. 17/20