Wijnsuggestie gevraagd

• Ronald Heijden

Beste Prikkers ,

Mag as. zondag aanschuiven aan de dis bij vrienden op een voorwaarde > dat ik de wijnen meeneem want daar hebben ze volgens zeggen toch geen verstand van…… het wordt steeds gekker :) Hoofdgerecht en nagerecht ben ik al uit maar voor de Ossenstaartsoep kom ik er niet uit. Madeira durf ik niet aan dus dacht ik zelf aan een Gruner Veltliner. Indien iemand een betere suggestie heeft dan sta ik daar voor open ben niet eenkennig qua landen/druiven dus alle tips zijn welkom.

Groeten,

Ronald Heijden

• Mathieu Wechseler

Beaujolais Primeur natuurlijk!!!

• romke van dijk

gv is niet een slecht idee dat witte pepertje doet het vaak heel goed ga den wel voor een beetje dikke gv

• Ronald Heijden

Beste Mathieu ,

Bedankt voor de tip ! Ik heb nog een '83er liggen denk je dat die al op dronk is ??

Groeten,

Ronald die Romke een stuk serieuser neemt

• PeterB

Vind je het niet zonde die 83er bij een simpel soepje te schenken? Misschien eerder wat voor de volgende prikbordproeverij…

Peter

• Pierre Vles

Waarom geen Madeira in en bij de ossenstaart?

Let op goedkope Madeira, zonder indicatie van leeftijd, of slechts 3 of 5 jaar oud is meestal niet zo lekkah, ook niet in sauzen en soepen!

Ga voor minstens 10 Years Old, kost wat, maar dan heb je ook wat. Sercial is meestal te droog, Malmsey (Malvasia) is meestal te zoet, Verdelho (halfdroog) of Boal (halfzoet) is meestal ok!

Mijn favoriete druif op Madeira is Terrantez, maar zeer schaars en kostbaar.

Beter is 15 Years Old of een jaargang Madeira. Nu gaat het echt in de papieren lopen. Maar vergeet niet dat een aangebroken fles bijna onbeperkt lang houdbaar is.

Alternatief is een goede Sweet Old Oloroso Sherry. Een verfijnde Sherry zonder ‘flor’, lang doorgerijpt op hout, een beetje aangezoet met PX. Een soort Medium Sherry, maar dan met culinaire pretenties.

Succes!

• Eelco van Wieringen

Goede suggesties en VERGEET die droge witte wijn bij de soep. Recipe for disaster. Doe anders maar water of niks (of een soepstengel.)

Salut,

Eelco

• Mathieu Wechseler

“Een soort Medium Sherry, maar dan met culinaire pretenties.”

Inderdaad. Gonzalez Byass' Solera 1847 is best binnen te houden en kost nog geen 10 euro de fles. Wel gekoeld drinken (op ca. 12°C).

• Ronald Heijden

Beste Pierre ,

Bedankt voor je deskundige advies , ben er zojuist op uit gegaan maar men had maar 4 soorten in het schap. Heb de duurste genomen ( E 19,50 voor een halfje) maar waarschijnlijk valt de fles dan nog niet in het segment wat jij hebt opgesomd. Madeira is dus blijkbaar een dure liefhebberij. Het is een Welsh Brothers Medium Dry Madeira zonder jaaraanduiding en gemaakt van de Tinta Negra druif. Ben benieuwd hoe die zal smaken heb nog nooit Madeira op. Is het niks dan kiep ik 'm direct door de soep. Moet ik de fles koelen of is kamertemperatuur beter ??

Groeten,

Ronald Heijden

• Ronald Heijden

de door mij genoemde wijn was per abuis verkeerd geplaatst in het schap en kost dan ook geen E 19,50 maar slechts E 3,95…… Is ondertussen zeer netjes opgelost met de leverancier. Nieuwe Madeira is nu geworden de Kopke Reserve Medium Dry 5 years old , lijkt me een veel betere keuze

Groeten,

Ronald Heijden