In de neus een caleidoscoop van geuren. Dat gaat van een vers plakje ossenworst tot diep donker fruit.
De wijn overgeschonken in het Riedel Shyraz glas, en alleen in de neus al komen daar nog tig indrukken bij.
Super shiraz, en 93 punten op mijn schaal. Helaas ook 0,01% rubber, anders was dit een 96+ punter voor mij geweest. Fles 27480 van 28000 is geschiedenis :+
Voor wat het waard is
Hendrik
Ruud Göebel
Beste Hendrik, er zit helemaal geen rubbergeurtje aan die Luddite! Het zit aan je hand, omdat je al sinds zaterdag met dat toetertje loopt te spelen. :D
Ruud.
Ronald Heijden
Beste Hendrik ,
Klint goed ! 4,5 Platter ster voor deze wijn terwijl het pas de 4e oogst was is dus een zeer veel belovende wijnmaker in ZA , zie voor meer info > www.luddite.co.za/images/stories/luddite-shiraz-2004.pdf
Here's a name to watch, and a label to smile at. Penny and Niels Verburg founded Luddite Wines in nov 1999 with the sole aim of making world-class Shiraz. They're far from the only South African winemakers with this aim in view and to my mind most South African Syrah/Shiraz (it's called both) has quite a way to go before it reaches the heights of the best South African reds made from Bordeaux grapes. But to judge from the quality evident in this early release from bought-in grapes, the fruits of their own 10-hectare/25-acre hillside vineyard in cool Walker Bay should be very special when the first vintage, 2004, is eventually released.
This particular wine is emphatically not a cool-climate Shiraz. In fact it's a great walloping thing with 15.5 per cent alcohol from a warmer-than-usual vintage and from unirrigated vineyards in the warmish regions of Malmesbury and Bottelary in Stellenbosch. I would normally expect to find this all a bit too much but the balance is great and the wine, despite its youth, awfully easy to drink.
Here, for detail freaks, are the winemaker's notes on vinification:
The grapes were cooled overnight in a cold store, crushed and destalked the next day into open cement fermentation tanks. Allowed to cold macerate for three days then inoculated with sourced Rhône yeast. Cap was punched down every four hours to ensure better extraction. Average fermentation temperature was 24 deg C. Once fermented dry, the wine was pressed with the horizontal basket press into tank where it underwent malolactic fermentation. Barrels were 30 per cent new, 50 per cent second fill and 20 per cent fourth fill. 75 per cent French Allier and 25 per cent American barrels were used. Total of 12 months in barrel. Wine was racked and given a light filtration before bottling.
additional info
enjoy at 16-18°C
barrique style (12 months)
stock 7 - 10 years from vintage
Sooooo dat weten we nu ook weer :+
Met smakelijke groet Dick.
Udo
waarbij ik nog mag aantekenen dat de eigenaar/wijnmaker een Nederlands paspoort heeft: Niels Verburg spreekt behoorlijk Nederlands met een Afrikaans accent. In het Engels klinkt hij zo: http://www.youtube.com/watch?v=QrLKS7jCcvE
Udo
Hendrik
Ruud, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Na een paar uur in de karaf is de ossenworst, en het rubber finito!
Heel mooi glas wijn.
Kan die afschuwelijke foto weg?
Hendrik
Ruud Göebel
Hendrik, daar heb je toch minimaal een moderator voor nodig en omdat je hebt gereageerd zal dat niet simpel zijn, is de mening van :
Ruud. :+
Robèrt Koopman
Beste Hendrik,
Stuur mij één mailtje met het vriendelijk verzoek om de foto te verwijderen en het is weg…. :+
Privacy gaat boven alles.
M.v.g,
Robèrt
Robèrt Koopman
In verband met de privacy van het “slachtoffer” heb ik de foto verwijderd… :+
Jammer, het was een leuke foto maar de wens van de persoon op de foto gaat natuurlijk voor.
M.v.g,
Robèrt
Ruud Göebel
Waarde Hendrik, ik heb heden nr. 27467 onthoofd en hem (of is het haar? ) even in de karaf laten glijden. Als je dat doet en niet meteen begint met richting keelgat, dan zit je zomaar op 95 punten, lekker dat grafietpotlood toontje met Pruneaux d'Agen, het maakt de wijn spannender en als je dan nog langer de tijd neemt komen er zomaar 1 tot 2 puntjes bij.!
Ruud.
Bevestig spam
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Gerapporteerd als spam
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!