KURK proeverij thema: Bordeaux 85,86,88 en 89

• John

Gisteren weer een K.U.R.K. proeverij gehad met bovenstaand thema. Had veel verwacht van deze jaren en er dus ook echt naar uit gekeken………de werkelijkheid was nog mooier………..GEWELDIGE wijnen!

Uiteraard alles blind (uit Riedel glazen) en wederom hadden we een wedstrijdelement ingebouwd. 2 punten voor het juiste jaar, 2 punten voor de juiste oever (of piraat daar waar je dacht een piraat in het glas te hebben) en 1 bonuspunt als je het juiste chateau noemt…..

Ons dronk (met erachter mijn persoonlijke score)

Wit:

Chenin Blanc Signature 2005, Jean Daneel (89/100)

Rood:

Troplong Mondot 1985 (87/100)

Clinet 1988 (94/100)

La Fleur Petrus 1989 (88/100)

Pavie Macquin 1989 (93/100)

Leoville Barton 1988 (91/100)

Gazin 1988 (97/100)

Pape Clement 1986 (95/100)

Lagrange 1989 (96/100)

Spottswoode 1985 Napa (93/100)

Leoville Barton 1986 (96+/100)

Branaire Ducru 1989 (97/100)

L' eglise Clinet 1988 (98/100)

Gruaud Larose 1986 (95/100)

Grand Puy Lacoste 1985 (92/100)

Montrose 1986 (95+/100)

Ridge Monte Bello 1985 Napa (98/100)

Super proeverij met heel veel mooie wijnen! 3 van de aanwezigen waren vorige week ook bij de 100 punten proeverij en alle 3 hadden het geval dat de kwaliteit niet ver onder die proeverij lag…….dat was zeker ook mijn gevoel.

TIP: Pomerol 1988!!!!! waanzinnige wijnen, L' eglise clinet en Gazin waren niet van deze wereld! Eric Meiboom haalde als enige de 2 piraten eruit, een fles champagne waard! Geen enkel ander persoon haalde er ook maar 1 piraat uit……

Bij het diner nog een geweldige 100% Xarel Lo gedronken uit Penedes Pardas 2006, een eiswein van Jorg Thanish 2002 en een I capitelli 2001 Anselmi. Daarna ook nog een Cornas 1999 (van Voge?)

Als iemand nog iets wil weten van een bepaalde wijn, dan hoor ik het graag.

Leden van K.U.R.K. bedankt voor de fantastische middag, avond en ochtend!

Hasta Luego

John……die heeft moeten koken……benieuwd hoelang K.U.R.K. nog leden heeft….:D

• Robèrt Koopman

Beste John,

Lagrange scoort met elke jaargang goed zo te zien?

Die wijn komt altijd voor in dit soort proeverijen waar jij bij aanwezig bent lijkt wel?

Of staat Lagrange prominent op mijn radar en valt het daarom op?

Lagrange komt tenslotte met grote regelmaat voorbij, en altijd positief.

Vanaf nu gaat zelf koken ook jouw hobby worden toch?

Lang geleden schreef je nog dat je het niet kon of wilde doen… :-)

M.v.g,

Robèrt

• John

Robert,

Ik kan niet koken (laat water nog aanbranden) en zal het ook zeker nooit gaan doen….gisteren was onverwacht omdat de kok op het laatst verhinderd was……al was het voor anderen niet echt koken maar opwarmen ghehehe, op mijn schaal was dit heftig koken!

Lagrange is geweldig! inderdaad altijd goed. Gisteren viel ons op dat Branaire en Lagrange beiden geweldig waren terwijl het zo goed als de goedkoopste wijnen waren in de line-up. Prachtig dus!

Hasta Luego

John

• Peter Z.

John,

Het was inderdaad weer een memorabel proeverijtje…en dan bedoel ik niet alleen vanwege je kookkunsten.

Inderdaad heeft Pomerol 1988 de show gestolen, wat een prachtwijnen zijn Gazin en Eglise Clinet toch, beide 19/20! En 1986 deed zijn eer aan door zich nog zo jong te presenteren, met voor mij Montrose en Gruaud Larose als grote winnars (18.5). 1989 blijkt dan weer toppers te kunnen leveren in het lagere top segment, Lagrange en Branaire waren ‘out of this world’, en lieten La Fleur Petrus en Pavie Macquin serieus achter zich. 1985 bleek niet mijn ding voor bdx, datzelfde geldt voor Spottswood, maar als je dan weer de Ridge Monte Bello 1985 bekijkt…tsja…

Al met al weer een aangenaam en leerzaam samenzijn :) en daar doen we het toch voor!

Nog eens dank voor de enorme gastvrijheid en service gerichtheid ;) , en tot volgende week!

Peter Z.

• Pedro

John,

't was een prachtige middag, helaas moest ik eerder weg en heb ik niet van je kook(opwarm)kunst mogen genieten, maar ik sluit mij geheel aan bij de bevindingen zeker t.a.v. Pomerol 1988…geweldig. Bedankt voor de organisatie..prachtige line up. Ik kijk al uit naar het volgende KURK event enne Peter Z..dank voor de heerlijke medaille en Geee nogmaals van harte met je overwinning..ik had eigenlijk niet anders verwacht, nu John niet meedeed :D

Sante

Pedro

• Willem G

Het was een mooie en leerzame proeverij. Ook weer een lesje in nederigheid. Wat is blind proeven toch lastig. Enorm knap dat Eric de twee piraten er uit wist te halen.

En over eten bij John zal ik me nooit zorgen maken. Hij kent de juiste adressen en opwarmen kan hij als de beste; alles mooi gelijkmatig warm. Ik had geen plaats meer voor het luchtige toetje.

De Ridge Monte Bello 85 en de l’Eglise Clinet 88 vond ik met 19/20 de mooiste wijnen van de avond. Op de voet gevolgd door Montrose 86 en Pape Clement 86 met 18½. Guaud Laroze 86, Léoville Barton 86 en Gazin 88 18+.

Dat Pomerol 1988 nog zo vitaal en mooi is, was toch wel een beetje een verrassing voor me. En dat de linkeroever 86 absolute top is, werd bevestigd. Een heerlijk avondje was het zeker om dit door en naast elkaar te kunnen proeven.

Veel dank voor de gastvrijheid en zeker ook dank aan Angelique, die John bijstond bij zijn keukenavonturen.

Tot volgende week,

Willem.

• Peter V

Prachtproeverij K.U.R.K :) !!!!

Het blijft een feest om die 80ers te proeven en de Pomerols uit 1988 zijn ook in mijn beleving top.

En de mooiste wijn was een Branaire Ducru 1989…..dat is dus de wijn waar Gee,Matthieu en ik ( en Hubrecht Duinker b.v) met het wijnvirus door besmet zijn geraakt.

Overigens is 1988 zowieso een beetje een ondergewaardeerd jaar denk ik want ook de linkeroever maakte fantastische wijnen dat jaar.

Palmer,Las Cases,Lafite zijn nog steeds super bijvoorbeeld.

En weer is iedereen om van de Ridge Monte Bello,wat een prachtwijn is dit toch en scoort blind in een Bordeauxproeverij altijd zeer hoog tot maximaal.

Wel vreemd dat Troplong Mondot 1985 zo tegenvalt….off bottle of te tertière ?

En goed te horen dat Gruaud Larose 1986 alleen maar meevalt,sterker nog, nog steeds zijn reputatie waarmaakt.

Saluut,

Peter V

• Peter V

John,

Volgens mij mocht je niet koken van jouw dokter omdat je dan uitslag kreeg,van die rode vlekken in je gelaat ofzo.

Mocht de ziekte toegeslagen hebben hier de remedie:

1 oz Aalto PS 2001

1 oz Zambujeiro 2000

1 oz Chryseio 2000.

Dit in de blender met een eierdooier van een ouderwetse boernscharrelkip en 2 druppels tabasco toevoegen met wat zout (géén zeezout want dan werkt het niet).

Toevoegen 50cl Blanc de Blanc,bij voorkeur de 2006 van Gabel maar een alternatief mag ook.

Even roeren en….John is weer helemaal hersteld.

Uw gratis internetdokter.

Saluut,

Peter V

• Eric M.

Het was inderdaad weer een groots feestje! Top wijnen, top gezelschap, top gastheer en vrouw …. en mijn griep heb ik uit weten te stellen tot na de proeverij, helemaal goed dus!

De algehele conclusie dat Pomerol uit 1988 zeer mooi is deel ik helemaal, eigenlijk vielen weinig wijnen mij tegen. Leuk ook weer om de prijs-kwaliteitverhouding weer eens te bekijken…..La Fleur Petrus 89 gewoon veel te duur en dus geniet je daar meteen al een stuk minder van dan de Lagrange….is en blijft een mooie wijn en zeker koopwaardig.

John en Angelique vormen een zeer mooi kookduo…heerlijk gegeten en vooral dat luchtige nagerecht was erg smakelijk…..was meteen mijn ontbijt dacht ik :-).

Was weer gezellig en ook erg prettig dat wederom “rozenbottel” mij een fles champagne heeft opgebracht.

John & Angelique en mede proevers wederom bedankt voor de gezellige en heerlijke avond,

Eric