Chateau Veyry 2000

Cotes de Castillon, Saint Laurent de Combes

Misschien nog wel leuker dan een proeverij zelf is het voorbereiden daarvan.

Dat betekent immers maanden voorpret en voorproeven. Ik heb nu al heel veel plezier beleefd aan Cotes de Castillon, de kleine 3.000 hectares die oostelijk van Saint Emilion liggen, het meest oostelijk gelegen Bordeaux gebied (naar de Dordogne toe). Heeft een eigen AC sinds 1989. Nelly kwam gisterenavond laat thuis van een hele dag koken met kinderen voor kwiesien Liflaf (kinderkookcafe). Na bubbels uit Saumur wilde ze wel een glas rood. Toen ik deze gaf - met al mijn goede bedoelingen - kreeg ik grommes. “Ik bedoel een soepele rode wijn, niet zo'n verschrikkelijke krachtpatser…”

Nou, vandaag heeft de wijn in de fles wat lucht gehad. Christian Veyry is oenoloog, hij adviseert tal van Grand Crus op de rechteroever. Dit is zijn ‘eigen’ domein, 4 hectares slechts. Véél merlot aangevuld met CS en CF. Vijfentwintig jaar oude stokken. De kleur van de wijn is héél donker, met veel extractie. Je zou het zomaar voor een Madiran of Cahors kunnen aanzien. Bruine rand, mooi tuilé. Complexe neus met veel vanille en verder leer, tabak, cassis, overrijpe aardbeien. Fluwelige aandronk, maar ook ongelofelijk veel power en fraaie bitters. Dit is eerlijke rooie Baai! Boerse rondborstigheid en wijn op Grand Cru niveau tegen de helft van de prijs. De Fransen noemen het een “vin de race” en zo is het maar net.