CHATEAUNEUF-DU-PAPE PROEVERIJ

• Wil

Wat een geweldige setting vanmiddag (en avond) in Roermond. 7 Tafels vol met een grote diversiteit aan chateauneuf-du-pape wijnen (wit en rood). Deskundige mensen aan tafel (oa. wijnboeren van Clos du Mont-Olivet en Domaine du Banneret).

Voor mij waren er een aantal juweeltjes bij waaronder:

- Domaine des Cellier, Alchimie 2007

- Domaine des Cellier, Privilege

- Domaine la Barroche, Fiancee 2006

- Domaine la Barroche, Pure 2006

- Domaine la Barroche, Signature 2006

- Domaine de Cristia, Vieilles Vignes 2006

- Domaine de la Janasse, Chaupin 2006

- Domaine de la Mordoree, la reine des bois 2006

Er zullen waarschijnlijk nog meerdere berichten volgen over deze prachtige en unieke proeverij.

Ik wil de organisator Harry Karis van harte bedanken dat hij dit mogelijk gemaakt heeft…………..

• Tom

Harry,

Werkelijk m'n allerbeste felicitaties met wat je georganiseerd hebt. Van harte bedankt !!!!!

Behoort tot één van de mooiste grote proeverijen waar ik ooit aan mocht deelnemen. Fantastisch interessante, leerrlijke, smakelijke, … overzichtsproeverij.

Ook fijn om zoveel enhousiastelingen te mogen ontmoeten. sommige zie ik wel vaker, maar anderen kom ik dan weer sporadisch tegen wat me altijd plezier doet.

Mijn mooiste herinneringen

- top cuvées : Barroche Pure 2007 (niet echte ontdekking), Grand Veneur VV 2006 en Cristia VV 2006.

- basiscuvées : Usseglio 2006

- wit : Roquette 2007 en Tardieu Laurent VV 2007

Tom

• Peter Z.

Inderdaad, wat een prachtige proeverij! Precies vijftig Ch9's geproefd, dus slechts een derde van wat er stond. Ongelooflijk….

Mooiste witte was zonder twijfel de Domaine la Rocquete 2007, dat moet ik hebben!

Mooiste rood was er meer dan één, hieronder de, in mijn ogen, toppertjes:

Barroche Fiancée 2007: 18.5

Barroche Pure 2007: 19.5

Domaine Cigale Extrait 2007: 19.0

Clos St. Jean Deus Ex Machina 2006: 18.5

Domaine Grand Veneur Vieilles Vignes 2006: 19.0

Domaine de la Mordorée La Reine des Bois 2006: 18.5

Pégau da Capo 2007: 19.0

In sommige gevallen was er van één wijn meerdere jaren te proeven, en zonder uitzondering bleek 2007 veruit het mooist. Geen verrassing, wel een bevestiging dat ik dit jaar niet links mag laten liggen!

Mooiste basis cuvées (optimale prijs/kwaliteit) waren toch wel de Usseglio en Grand Veneur.

Harry, nog eens enorm bedankt voor dit geweldige initiatief!

Zo, nu nog even nagenieten met een glas water….

Cheers,

Peter Z.

• Tom

glas water …

hier in het glas een ere aan Grand Veneur : Origines 2004 ttz uit een tijd dat de VV nog in de Origines zat :-)

• Freek

Net thuis na een ritje van 2,5 uur. Ik laat nog ‘garrique-boertjes’,…..heerlijk.

Fantastische line-up. Ch9 is inderdaad erg mooi! Heb een wijn of 20 geproefd en de kwaliteit was uitermate hoog. De mooiste wijnen, in mijn ogen, zijn reeds door de anderen genoemd. Extra vermelding verdiend echter wel de Clos St. Jean Combe des Fous 2006, de Nerthe ‘Cadettes’ 2006 en de Clos des Papes 2006. Ben blij hier al het een en ander van in huis te hebben.

Harry, veel dank voor de uitmuntende organisatie.

Freek

• André

Wie haalt bijna 140 wijnen van 72 ChN producenten bij elkaar?

Wat een moddag (en avond) met vele stijlen ChN.

Klassiek tot modern, bijna nieuwe wereld, maar zuiver en meestal toch elegant.

- Domaine Giraud, Les Gallimardes 2006

- Domaine la Barroche, Pure 2006

- Domaine de la Janasse, Chaupin 2006

- Domaine de la Mordoree reine des Bois 2006

- La Nerthe C. Des Cadettes 2006

wit : Roquette 2007 en Tardieu Laurent VV 2007

Domaine de Saint Paul 2007

Diner Pégau 1990

Ch. Rayas 2000

Wat een proeverij , wat een ongedwongen sfeer.

Harry, badankt!

• Willem G

TOPPRESTATIE!!

Fantastische proeverij! Wat een collectie prachtwijnen!

Geoliede ongedwongen organisatie!

Wat een leuke enthousiaste wijnboeren!

Ik had graag alles willen proeven en ben hooguit tot de helft gekomen.

De allermooiste wijnen zijn al genoemd.

Ruim 7 uur treinen vandaag; zelfs dat was een feest.

Na een litertje water nu in het glas een staartje treinwijn Clos la Roquète 2007; heerlijk!

Het was een fantastische dag!!!

Harry bedankt!!

• john

wat een superproeverij! chapeau Harrie!

86 wijnen geproefd en heel veel bekenden gezien en een aantal leuke nieuwe wijndebielen ontmoet.

persoonlijke toppers:

pegau cr 2006

pegau cl 2004

pegau cdc 2007

clos des papes 2006

barroche fiancee 2007

barroche pure 2006 en 2007

usseglio 2006

chante cigale vv 2005

chante cigale extrait 2007

mooie dinerwijnen:

rayas 2000

rayas 2004

pegau 2003

clos des papes 2003

pegau 1990

en nog een ch9dp uit 67 waarvan ik de naam kwijt ben

thuis nog la confession 2005 gedronken……inmiddels 3 dagen open en nog steeds top!

hasta luego

john

• Mathieu Wechseler

Allereerst wil ik een heel groot compliment maken aan Harry Karis voor deze geweldig interessante proeverij. Applaus voor de goede organisatie, overgoten met de heerlijke Limburgse gastvrijheid. De hele familie hielp mee en de sympathieke zoon van Harry, die ook al met het wijnvirus is besmet, zorgde tussen het proeven door voor de pendeldienst Roermond CS en Congrescentrum “Het Forum”. Zo'n service heb ik nog nooit meegemaakt!

Ik hoorde iemand zeggen: “De grootste Chateauneuf-du-Pape-proeverij ooit, vindt vandaag plaats in Roermond”. Dat was niets teveel gezegd.

Leuke gesprekken gevoerd met Michel Blanc (waarvan ik ooit dat oranje CH9dP T-shirt heb gekregen), met Thierry Sabon, Julien Barrot en Jean-Claude Vidal. Het blijft altijd interessant om met de wijnboeren zelf van gedachten te mogen wisselen.

Witte CH9dP die veel indruk op me hebben gemaakt, waren:

WIT

- Tardieu-Laurent Vieilles Vignes 2007 (18,5/20)

- Domaine de Saint Paul 2007 (18/20)

- Chateau Fortia 2007 (17,5/20)

- Domaine de Beaurenard 2007 (17,5/20)

- Domaine de Beaurenard 2006 (17,5/20)

- Chateau Fortia 2006 (17/20)

- Domaine la Bastide St. Dominique 2006 (17/20)

- Domaine Chante Cigale 2007 (17/20)

- Clos du Caillou 2007 (17/20)

- Domaine Juliette Avril 2007 (16,5/20) mooie garrigue-tonen van wilde venkel.

Ook mag de witte dinerwijn uit 2001 van Clos du Mont-Olivet niet onvermeld blijven. Zuiver, mineralig en nog steeds vitaal.

Toen het tijd was om rood te gaan proeven. Nou dat was hard werken en een soort race tegen de klok ;-)

Voor mij waren de meest interessante rode wijnen (hoewel ik maar ca. 30 exemplaren geproefd heb) de volgende:

ROOD

- Chateau de Beaucastel 2006 (18/20) Zeer verfijnde en elegante wijn.

- Tardieu Laurent Vieilles Vignes 2007 (17,5/20) garrigue, concentratie, karcht en toch elegant.

- Clos Saint Jean “La Combe des Fous” 2006 (17,5/20) eigenlijk nog mooier dan Deus-Ex-Machina!!!

- Domaine Grand Veneur Vieilles Vignes 2006 (17/20)

- Chateau la Nerthe Cuvée des Cadettes 2005 (17/20)

- Domaine de Saint Paul, Cuvée Jumille 2006 (17/20)

- Paul Autard Cote Ronde 2005 (17/20)

- Chante Cigale Vieilles Vignes 2005 (16,5/20)

Verder in sneltreinvaart de wijnen van Barroche, Sabon en Usseglio doorgeproefd die indrukwekkend waren.

Ook interessant was het horizontaaltje Banneret 2007 t/m 1998 van de aardige Jean-Claude Vidal die er op 70-jarige leeftijd toch maar mooi aanwezig was.

Pégau heb ik eigenlijk pas bij het diner gedronken. Wat een geweldige wijn is dit toch.

Maar het toppunt aan finesse, elegantie en ingetogen kracht blijft voor mij dan toch RAYAS. Wat een feest om deze wijn te mogen proeven.

Harry, nogmaals bedankt en we kijken reikhalzend uit naar je boek over de Chateauneuf-du-Pape dat ik nu al als een must-buy voor elke wijliefhebber wil verklaren! Houd ons op de hoogte wanneer het uitkomt en waar de signeersessie zal plaatsvinden *D

Amitiés,

Mathieu

PS: Leuk om Guus, Petra, André, Dick…en vele anderen gezien en gesproken te hebben. Het tafelgesprek met meelezende en enthousiaste prikborders Karin en Chris was eveneens onderhoudend. En John liet ons het water in de mond lopen over wat ons binnenkort “en petit comité” te wachten staat.

• Mathieu Wechseler

O ja, de blind geserveerde CH9dP uit 1967 die door een gast was meegenomen, was een Fines Roches. Nog steeds een interessant glas na 41 jaar!