Allereerst wil ik een heel groot compliment maken aan Harry Karis voor deze geweldig interessante proeverij. Applaus voor de goede organisatie, overgoten met de heerlijke Limburgse gastvrijheid. De hele familie hielp mee en de sympathieke zoon van Harry, die ook al met het wijnvirus is besmet, zorgde tussen het proeven door voor de pendeldienst Roermond CS en Congrescentrum “Het Forum”. Zo'n service heb ik nog nooit meegemaakt!
Ik hoorde iemand zeggen: “De grootste Chateauneuf-du-Pape-proeverij ooit, vindt vandaag plaats in Roermond”. Dat was niets teveel gezegd.
Leuke gesprekken gevoerd met Michel Blanc (waarvan ik ooit dat oranje CH9dP T-shirt heb gekregen), met Thierry Sabon, Julien Barrot en Jean-Claude Vidal. Het blijft altijd interessant om met de wijnboeren zelf van gedachten te mogen wisselen.
Witte CH9dP die veel indruk op me hebben gemaakt, waren:
WIT
- Tardieu-Laurent Vieilles Vignes 2007 (18,5/20)
- Domaine de Saint Paul 2007 (18/20)
- Chateau Fortia 2007 (17,5/20)
- Domaine de Beaurenard 2007 (17,5/20)
- Domaine de Beaurenard 2006 (17,5/20)
- Chateau Fortia 2006 (17/20)
- Domaine la Bastide St. Dominique 2006 (17/20)
- Domaine Chante Cigale 2007 (17/20)
- Clos du Caillou 2007 (17/20)
- Domaine Juliette Avril 2007 (16,5/20) mooie garrigue-tonen van wilde venkel.
Ook mag de witte dinerwijn uit 2001 van Clos du Mont-Olivet niet onvermeld blijven. Zuiver, mineralig en nog steeds vitaal.
Toen het tijd was om rood te gaan proeven. Nou dat was hard werken en een soort race tegen de klok ;-)
Voor mij waren de meest interessante rode wijnen (hoewel ik maar ca. 30 exemplaren geproefd heb) de volgende:
ROOD
- Chateau de Beaucastel 2006 (18/20) Zeer verfijnde en elegante wijn.
- Tardieu Laurent Vieilles Vignes 2007 (17,5/20) garrigue, concentratie, karcht en toch elegant.
- Clos Saint Jean “La Combe des Fous” 2006 (17,5/20) eigenlijk nog mooier dan Deus-Ex-Machina!!!
- Domaine Grand Veneur Vieilles Vignes 2006 (17/20)
- Chateau la Nerthe Cuvée des Cadettes 2005 (17/20)
- Domaine de Saint Paul, Cuvée Jumille 2006 (17/20)
- Paul Autard Cote Ronde 2005 (17/20)
- Chante Cigale Vieilles Vignes 2005 (16,5/20)
Verder in sneltreinvaart de wijnen van Barroche, Sabon en Usseglio doorgeproefd die indrukwekkend waren.
Ook interessant was het horizontaaltje Banneret 2007 t/m 1998 van de aardige Jean-Claude Vidal die er op 70-jarige leeftijd toch maar mooi aanwezig was.
Pégau heb ik eigenlijk pas bij het diner gedronken. Wat een geweldige wijn is dit toch.
Maar het toppunt aan finesse, elegantie en ingetogen kracht blijft voor mij dan toch RAYAS. Wat een feest om deze wijn te mogen proeven.
Harry, nogmaals bedankt en we kijken reikhalzend uit naar je boek over de Chateauneuf-du-Pape dat ik nu al als een must-buy voor elke wijliefhebber wil verklaren! Houd ons op de hoogte wanneer het uitkomt en waar de signeersessie zal plaatsvinden *D
Amitiés,
Mathieu
PS: Leuk om Guus, Petra, André, Dick…en vele anderen gezien en gesproken te hebben. Het tafelgesprek met meelezende en enthousiaste prikborders Karin en Chris was eveneens onderhoudend. En John liet ons het water in de mond lopen over wat ons binnenkort “en petit comité” te wachten staat.