CHATEAUNEUF-DU-PAPE PROEVERIJ

• JoostB

Het was absoluut een memorabel feestje. Tot in de puntjes georganiseerd, grandioos!!! Mijn complimenten voor Harry en zijn crew… Goed volk en goede wijn is toch altijd weer een uitstekende combinatie. In één middag heel erg veel wijzer geworden over chateauneuf in al haar verscheidenheid.

Tja en dan de toppers… Veel goeds geproefd, zelden dissonanten in kwaliteit. Soms een beetje tegenvallende ‘grote’ naam. Maar over de hele linie zeer hoge kwaliteit.

- Pierre Usseglio (vooral de Mon Aieul) is geweldig, wist ik eigenlijk al

- Barroche is grandioos, in al zijn wijnen, met Pure voorop

- Cristia, was mij nog onbekend en is top

- Beaucastel was heel mooi (uiteraard bekend)

Daarnaast bijzonder veel moois geproefd oa 3 Celliers, Durieu, Banneret en Vieux Telegraphe…

Santé,

Joost

• Dick Schinkel

Dit was een zeer indrukwekkende proeverij,

Harry en z'n team hebben er alles aan gedaan om hier een feest van te maken, en dat is ze meer dan ook gelukt !!

Maar natuurlijk ook de “proevers” zorgden voor een uitstekende sfeer.

Leuk om te vermelden is dat er proever speciaal uit Zwitserland was overgekomen om dit evenement mee te maken.

En nog leuker : een Amerikaan die over deze proeverij had gelezen op het Mark Squires forum was speciaal overgekomen om deze proeverij mee te maken…..geweldig !

En na het dinner de engels sprekende duitser die steeds maar weer een nog oudere Ch9 tevoorschijn haalde…..

Weer een paar geweldige prikkers ontmoet waarvan ik nu niet alleen de naam ken maar ook hun “gezicht”

Ook opvallend dat er nu meer vrouwen tot “wijndebiel” :D gerekend kunnen worden.

De mooiste wijnen zijn hierboven allen al vermeld.

Harry en team chapeau !!!

Na met een half uurtje trein vertaging weer veilig thuis, had miss net een glas met Scali Blanc 2006 Voor–Paardeberg gevuld, met deze heel mooie wijn deze fantastische dag afgesloten.

Met smakelijke groet Dick.

• Dick Schinkel

Ook leuk om te lezen….Philippe_C heeft op :

http://www.cellartracker.com/list.asp?Table=Notes&szSearch=Domaine+la+Barroche%2C+Pure

al pn's genoteerd !

Met smakelijke groet Dick.

• ChrisW

Werkelijk een tot in de kleinste details perfect georganiseerde proeverij! Zowel de deelnemers als CdP zijn Harry denk ik veel dank verschuldigd.

Het was een unieke gelegenheid om zoveel CdP wijnen naast elkaar te proeven. De verschillen in stijl tussen de wijnen kwamen er goed uit.

De beste wijnen voor mij waren de bekende toppers (niet veel anders dan door anderen hierboven zijn genoemd). De Chante Cigale 2005 VV vond ik weer opvallend goed in een stijl die een beetje lijkt op Pegau (boers, brett en vol fruit). Ik ben blij dat ik hier eerder dit jaar wat van op het domain had gekocht.

Na afloop van de proeverij ben ik tezamen met de zoon van Harry, de wijnmakers en nog een paar andere deelnemers aan de proeverij nog het nachtleven van Roermond ingegaan. Uiteindelijk heb ik hier om 2-3 uur 's-ochtends moeten afhaken. Te beoordelen aan hoe de wijnmakers er toen nog bijstonden, zou het mij niets verbazen als ze nog wel een paar uur langer zijn doorgegaan.

Naast het directe wijngenot vond ik de sfeer ontzettend plezierig, wat waarschijnlijk ook werd veroorzaakt doordat vrijwel alle deelnemers soortgelijke wijnfanaten waren.

Chris

• Wolf

Wat een geweld, inderdaad! Zelden zo hard moeten werken. Heb de aanslag nog steeds tot diep in de neus zitten. Maar het was het waard (alhoewel de griep zondag meteen heeft toegeslagen). Proefnotities en punten, ga ik jullie niet mee vermoeien. Daar staan er genoeg van. Cristia voor wit en rood een openbaring. Barroche kende ik niet, maar vergeet ik nu nooit meer. Clos des Papes, Vieux Telegraph, evenzo, maar dat was te verwachten. Welke niet genoemd zijn, maar een bijzondere vermelding voor mij hadden waren:

- Janasse (wit)

- Solitude (wit)

- Usselgio (rood, basis)

Aan de witte kant zaten ook aardig wat tegenvallers. Zo heb ik 3 wijnen gescoord die ik onzuiver vond (off bottle of off day mijnerzijds?). En wat ik heel opvallend vond was dat er een aantal 2004 wijnen waren die al heel ontwikkeld overkwamen.

Enfin, al met al weer veel geleerd. De ene 2005 drink je nu al lekker weg en bij de andere (bv. Vieux Tel.) kwam ik eeee's tekort bij het opschrijven van Veeeeel te jong.

Groet,

Wolf

• Olaf

Inderdaad een TOP proeverij. Een mooi overzicht van wat voor kwaliteit Chateauneuf-du-Pape te bieden heeft en een perfecte gelegenheid om de laatste paar jaren kwalitatief met elkaar te vergelijken.

Heerlijk was ook het feit dat het niet te druk was en dat je goed bij de tafels kon zonder je ellebogen te gebruiken.

Mijn lijst rode:

- Chante Cigale Vieilles Vignes 2005

- Clos Saint Jean La Combe des Fous 2006

- Clos Saint Jean Deus Ex Machina 2006

- Grand Veneur VV 2006

- Pegau Capo 2007

- Pegau Laurence 2006

- Peagau Reserve 2006

- Pierre Usseglio, Mon Aïeul (=voorvader) 2006

- Roger Sabon Reserve 2006

- Tardieu-Laurent VV 2006

- Chante Cigale VV 06,07en ook de Extrait 2007

en een speciale vermelding voor de

- La Nerthe Cuvée Des Cadettes 2005 (en niet de 2006 zoals Freek en André schrijven want die heb ik niet op tafel zien staan), wat is dat goed.

Leuk was ook het rijtje 6 wijnen van Banneret waar je mooi de evolutie van de wijn zag in de oudere jaartallen zoals 1999 en 1989.

Ik hoorde J-C Vidal tegen een andere wijnproducent vertellen dat hij de hele nacht naar het toilet was geweest om al het bier eruit te pi….. want ze waren blijkbaar naar een café geweest de avond te voren waar men 400 soorten bier had en het was nogal gezellig en laat geworden.

2007 heeft trouwens nogal wat in petto in de Châteauneuf-du-Pape.

Helaas kon ik niet voor het diner blijven want voor de wijnen die daar geserveerd werden had ik graag nog even willen blijven hangen.

Een grote pluim voor Harry Karis. En nu maar wachten tot we het boek kunnen kopen.

Olaf (voorheen Robert)

• Wim dL

Waar koop ik die La Roquette Blanc 2007? Iemand enig idee?

• John Copier

Wat is dit heerlijk leesvoer.

John

• Harry Karis

Hartelijk dank voor jullie aanwezigheid en meer dan lovende woorden.

Met goede moed was ik zelf begonnen aan de marathon echter ben blijven steken bij de….7e wijn. Van 3 tot 10 bijna aaneengesloten gesproken met de aanwezige proevers. De positieve reacties en het zichtbaar genieten waren hartverwarmend en vormden voor mij een volledige compensatie voor het ontberen van de proeverij.

Een eer om voor zo'n gemotiveerde club mensen een dergelijk proeffestijn te mogen organiseren.

Harry

• sjaak Kaptein

Hoe zou de wereld er uit zien als er geen constructieve dromers meer zijn.

Dromers die zich iets voorstellen en het dan nog waarmaken ook.

Dromers die in staat zijn om vele mensen om zich heen te infecteren met hun droom en passie.

Zo iemand is Harry Karis.

Hij neemt zich voor om het meest complete boek over Chateauneuf du Pape te schrijven.

Een schier onmogelijke taak om daar de medewerking voor te krijgen van de wijnboeren uit dit toch wel gesloten Rhône gebied.

Maar natuurlijk gaat het een beschaafde doorduwer als Harry Karis lukken.

In de voorbereiding van zijn boek organiseert hij een Chateauneuf du Pape proeverij op mondiaal niveau.

Hij krijgt ook de mensen van de beroemdste wijndomeinen zo ver dat ze deelnemen of zelfs in sommige gevallen aanwezig zijn.

Ik had nog nooit van Harry Karis gehoord.

Maar zijn naam staat nu in mijn geheugen geëtst.

En dan is het ineens zo ver.

Een proeverij waar ik me al weken op verheugd had. 29 November.

De grootste Chateauneuf du Pape proeverij die ooit in Nederland gehouden is.

Zo’n 140 verschillende witte en rode Chateauneufs du Pape wijnen stonden open om geproefd te worden.

Een unieke gebeurtenis.

Ben eerst de witte Chateauneuf du Pape wijnen gaan proeven.

Daar had ik al eerder kennis mee gemaakt op de Chateauneuf du Pape dag tijdens de 6 daagse manifestatie Découverte en vallée du Rhône in 2007.

Ik was toen al onder de indruk van de rijkheid en originaliteit van de

witte Chateauneuf du Pape.

Die overweldigende indrukken kwamen hier helemaal terug:

Witte Chateauneuf du Papes die de meest indruk op me gemaakt hebben.

Domaine de Beaurenard, wat een diepgang.

Domaine Benedetti, ronde rijkheid.

Domaine Bouquet des Papes, voorspelt een grote toekomst.

Domaine Chante Cigale, alleen maar superlatieven

Clos du Caillou, prachtig mineralig harmoniseus citrusfruitindrukken

Domaine Grand Veneur, een veelheid aan over elkaar heen buitelende smaken

Domaine de la Janasse, wat een rijkdom

Tardieu Laurent, maakt ook hier zijn reputatie als wonderwijnmaker waar

Domaine du Vieux Telegraphe, mooi, maar had er wat meer van verwacht

Rode Chateauneuf du Pape

Domaine la Barroche, Indrukwekkende Signature

Domaine de Beaurenard, wonderbaarlijke frisheid en diepgang

Domaine Chante Cigale, Vieilles Vignes, indrukwekkende klassieke rijkheid

Clos du Caillou, prachtige concentratie, complexiteit en heel veel toekomst.

Domaine de la Janasse, Vol en weelderig

Chateau Mont-Redon, klasse, nog tanninerijk

Chateau La Nerthe, goed natuurlijk, maar had nog iets meer verwacht

Domaine Paul Autard, mooie spanning

Domane du Pegau, rijk, klassiek, heel goed

Tardieu Laurent, 2x Chateauneuf du Pape 2x wijnwonderen

In de professionele wijnwereld kom je nogal wat opgeklopte bla bla figuren tegen.

In Roermond waren alleen maar liefhebbers.

Heel goed publiek bij een proeverij die tot in de puntjes verzorgd was.

Het was een race tegen de klok.

Zo’n proeverij vergt veel van de concentratie van een mens.

Een indrukwekkende proeverij.

Een ontdekkingstocht door de rijke wereld van Chateauneuf du Pape.

waar ik weer veel wijzer van geworden ben.

En dat allemaal door Harry Karis

Harry geweldig bedankt.

Veel sterkte met het afmaken van je boek.

Sjaak Kaptein