PN Jacques Prieur Meursault Clos de Mazeray 2000 (4-12-2008)
Tijdens de Ch9-proeverij kwam de witte bourgogne ter sprake. Mensen werden vaak teleurgesteld in deze wijnen, zelfs van recente topjaren als 2002. Werd tijd om zelf eens de proef op de som te nemen.
Mooie heldere licht strogele kleur. Neus typisch bourgogne. Niet meer dat explosieve fruit van een jonge wijn , maar wel dat zwoele, verleidelijk tropische fruit, mooi hout en vanille. In de mond mooi abrikoos en perzik, mooie frisse ondertoon, stevige zuren en dat typische botertje en noten.
Dit is alive and kickin'!!
Een stevig glas wijn, maar met voldoende frisheid om zeer aangenaam, zelfs elegant, te zijn. Lange prettige afdronk. Zeer goed in te zetten bij een dikke vis met een saus op basis van boter.
Ik ben positief verrast! Prieur staat natuurlijk niet bekend om zijn fragiele, verfijnde witte bourgogne's, maar misschien dat daar wel het verschil zit. Deze stevigere soort gaat misschien gewoon wat langer mee en misschien houd ik gewoon meer van deze stijl!
Mijn andere fles kan nog wel een paar jaartjes mee, maar zal mi niet beter worden.
Freek