kleur : diepdonker rood
geur: eekhoorntjesbrood, ozon, mon cherry en (over)rijpe pruimen ( o als eieren zo groot)
smaak: hartelijke ontvangst, schouderklopjes en high fives met de tong en het verhemelte. Na verloop van tijd een lawine van koele aalbessen en amarenekersen. Daarna een serene rust van rijpe tannines en ragfijne zuren, zo compleet in balans, dat menig Zen boeddhist er jaloers op zou zijn. Structuur van de wijn is ook dik in orde, het vult de mond op een overtuigende wijze met krachtige smaken variërend van paddenstoelen tot een kompleet kruidenrek. Het hout is aanwezig maar is, net als de alcohol, mooi verweven in de wijn. Het is onderdeel van de wijn, geen dominante factor daarin. Niets is storend op de voorgrond als een overdrachtelijke wethouder “ Hekking” aanwezig.
Afdronk is van epische omvang, oneindig als het heelal, zo lijkt het zeker een minuut of vijf. Nergens maakt de afdronk een rafelige indruk, alle smaakelementen blijven hun rol met verve spelen, ook tijdens de staande ovatie die ik de wijn gaf.
Conclusie: ga je met de kerst een stevige stoofschotel eten ( hazenpeper, ossobuco) dan is dit de wijn die je erbij wilt drinken.
Ik ben de 2e kerstdag nog in staat om zulks moois mee te nemen indien ik een uitnodiging krijg :-)