6 december wijn

• pieter-jan

uit een klein partijtje oude wijnen:

Pommard 1957.

Mooie fles met goede afvulling en stevige kurk:dacht ik want was een tijdje bezig om dit vermolmde exemplaar er enigzins knap uit te krijgen.

P. Misserey & Frere,dat is een betrouwbare bottelaar,had ooit een aantal 69'ers die stuk voor stuk goed waren.

Even lucht in de Riedel en godnondeju wat een mooie wijn !

echte ouderwetse pommard…nog fruit en kruidigheid,het laatste zuurtje verdwijnt na een kwartiertje en de wijn komt mooi op….waarom wordt ik vrijwel altijd teleurgesteld door oude bordeuax en zelden door oude Bourgogne.

Klein stukje bladerdeeg met wat sesamzaad en wat zachte stilton in de oven en lauw bij deze wijn…hij kan er met gemak tegenop

Verheug me al op de Chambertin 1964 en de Clos de Vougeot 1959 (een tientje de fles meneer,mag u ze meenemen)

• Dick Schinkel

Hee dat is leuk, alhier ook een Bourgogne in het glas :

Domaine Taupenot-Merme-Chambolle-Musigny 1er Cru “Combe d'Orveau” 1999

Deze wijn heeft eerst toch heel wat lucht nodig.

Helder Robijnrood.

Heel intessant aan deze bourgogne is de boeren stallucht…. vooral in het begin ….later wordt dit wat minder.

Rijp Pinot Noir fruit zwoel en aangenaam, zoete zwartebessen .

In de mond ook hier weer dat lekkere rijpe fruit van besjes met een iets kruidige vanille toets.

Dit is geen fruitbom , Maar voor een Chambolle toch behoorlijk stevig.

Een beetje zwoel in de mond. Fruit en zuren komen mooi samen, zodat er in de afdronk geen storend zuurtje zit, wat bij deze wijnen wel eens vaker voorkomt.

Met smakelijke groet Dick.

• Chris

Hi Dick,

Ken de wijnen van Domaine Taupenot-Merme vrij goed , we kwamen er elk jaar op onze strooptochten door de Bourgogne.

Helaas werden we een keer geweigerd omdat we een espresso voor de proeverij hadden gedronken, Jean (de vrouw van) vatte dat op als een belediging voor haar wijnen en we konden zoweer vertrekken. Sindsdien zijn we er niet meer geweest:D

Vond de wijnen altijd aan de lichte kant , wel lekker en vol fruit maar miste toch wat ruggengraat, maar 1999 is natuurlijk een topjaar in de Nuits met dito stevige wijnen .

Gr.Chris,

• Chris

Pieter-Jan,

Gelukkig zijn er meer die van rijpe/oude Bourgognes kunnen genieten ben zelf ook een liefhebber van Bourgognes jong en oud!

Gr.Chris,

• john

mooi verhaal Chris!

:D die arrogantie kan je ook alleen maar in Frankrijk vinden……

hasta luego

John

• sjaak Kaptein

Tijdens de ontelbare bezoeken die ik in de loop der jaren in Frankrijk gemaakt heb is het onderwerp koffie één keer aan de orde geweest.

Ook met de vrouw van.

Haar commentaar was“ U maakt het zich wel moeilijk om na de maaltijd en koffie te gaan proeven”

Toen we zeiden dat er geen suiker in de koffie zat was er geen vuiltje aan de lucht.

Veel wijnboeren drinken tijdens de lunch geen wijn maar water.

Ben tijdens mijn tochten nauwelijks arrogante mensen tegengekomen.

Wel opmerkelijk veel gepassioneerden

Herinner me wel van heel lang geleden één bezoek aan de vorige eigenaar van Chateau l'Evangile.

Die was zo verrukt van zijn wijn, tot drie maal toe vertelde hij dat l'Evangile naast Petrus ligt en gaf vooral af op alle Grand Crus uit de Médoc.

Bij wat doorvragen vond hij de vergelijking Pomerol/ Médoc een vergelijking van boter met margarine.

Ik probeerde nog enige malen ter verdediging van de topwijnen uit de Haut Médoc een: " Maar vindt u niet………..? vraag te stellen.

Die werden zeer arrogant afgeblaft met een: Ik vind niet dat …….. , c'est une certitude!

Bij zoveel verbazingwekkende arrogantie verflauwt mijn belangstelling snel!

Sjaak Kaptein

• john

ik kan er niets doen dat dit mijn ervaring is Sjaak. Uiteraard heb ik bij lange na niet de ervaring die jij hebt mbt bezoeken aan wijnboeren maar ik doe mijn best om met grote stappen de achterstand te verkleinen. Inmiddels een 150 tal wijnboeren bezocht in Spanje, Duitsland, Portugal en Frankrijk. Bij de bezoeken in de 1e 3 landen heb ik alleen maar passie en warmte gevoeld. In vele gevallen was dit ook in Frankrijk zo, maar helaas waren daar ook een aantal ervaringen met arrogante onprettige boeren…..en dan heb ik het niet eens over het commerciële programma wat sommige wijnboeren afdraaien bij een bezoek.

hasta luego

John