rvaringen Top bezoek/Slecht bezoek Wijndomaines/Chateaux/ Bodegas/ Quntas/Wineri

• sjaak Kaptein

Misschien zijn de negatieve opmerkingen van Chris en mij bij het 6 December onderwerp wel een aardig begin van een nieuw wijndraadje.

Op welk Domaine /Chateau/Bodega/Quinta tijdens uw wijnbezoeken in Frankrijk of daar buiten bent u het allersympatiekst ontvangen. Maakte de ontvangst een overrompelende indruk en was dit een gebeurtenis die je je hele leven niet vergeet?

Op welk Domaine/Chateau/Bodega/Quinta werd u afgeblaft, stond de eigenaar stijf van bespottelijke arrogantie, gaf men u niets te proeven en moest u vooral het gevoel krijgen dat u bij het betreden van het wijngoed op een soort heilige grond terecht kwam?

Heb bij het 6 December onderwerp een voorzet gegeven met mijn slechtste ervaring.

Over de mooiste moet ik nog even nadenken over welke te kiezen?

Ben benieuwd naar uw reacties

Sjaak Kaptein

• JoostB

Beste ontvangsten in willekeurige volgorde:

Triacca, Valtellina, Italië: ondanks geen tijd mochten we komen. Moesten weliswaar ‘alleen proeven’, maar er werd zeer frequent tussendoor gevraagd of alles naar wens was en op de koop toe kregen (naast enkele standaard kaasjes) ook nog een prachtig bord pizzocheri (plaatselijk pastaspecialiteit) aangeboden…

Domaine de Souch, Jurancon, Frankrijk: zonder aankondiging, Mevrouw wilde er haar wekelijkse tripje naar de stad voor ‘annuleren’. korte wandeling door de wijngaarden en heel uitgebreid geproefd. Op aandringen van ons hebben we het kort gehouden, zodat ze nog de stad in kon. (mevrouw is in de zeventig!)… Overigens geweldige wijn!!!

Mas Martinet, Priorat, Spanje: met Sarah Perez de wijngaarden in, in de 4x4…

Domaine de la Charriere, Joel Gigou, Jasnieres Loire, Frankrijk: Uitgebreid alle fustmonsters proeven, daarnaast uitgebreid alle flessen. Rare vent, maar erg leuk bezoek…

Domaine Taille aux Loups, Jacky Blot: Zeer uitgebreid doorproeven van het assortiment, zelden iemand zoveel tijd zien nemen hiervoor…

Verder nog een heleboel goede: Sottimano, Emrich-Schonleber, Schafer-Frohlich en meer…

Slechtst ervaringen zijn:

Herdade de Malhadinha Nova, alentejo, Portugal. Moeten betalen voor een proeverij van 2 ‘supermarktwijntjes’ en ‘verplicht kijken naar een commercieel verhaal over de Familie’… Verder vooral compleet onwetende mensen, fikse tegenvaller…

Santé,

Joost

• Klaas Vaak

Leuk onderwerp!

Tot mijn meest memorabele bezoekjes (om verschillende redenen) reken ik:

Oasi degli Angeli (Marche)

Castello del Terriccio

Fritz Haag

Molitor

Quinta do Noval

Echt slecht ben ik nog nooit ontvangen. Ook in Frankrijk niet.

Groet, Klaas :z

• Hendrik

Wat een leuk onderwerp Sjaak!

Na enig nadenken kom ik tot maar EEN echt negatieve ervaring.

Alles is verder positief, en ik heb in de loop der jaren heel wat bezoekjes, al dan niet aangekondigd afgelegd :+

Het zal misschien verbazing opleveren, maar mijn eerste en enige echt negatieve ervaring was Ch. d`Yquem.

Mijn oudste zoon heet Alexander, en dat had ik de Comte dan ook geschreven, met het verzoek een kist 1981 (geboortejaar) voor mij apart te houden.

Iedereen verklaarde mij voor gek, dat doet ie niet, je krijgt niet eens antwoord, het zijn F!$%^&**( etc. etc.

Tot mijn verbazing ontving ik een vriendelijke brief, een boek over Yquem, en de garantie dat t.z.t. er een kist voor mij klaar zou staan.

Paar jaar later, toen de wijn klaar was naar het Chateau gereden, dhr Lur du Luc etc. bleek een ouwe sjacherein te zijn, stak het geld in zijn zak, en liet de kist in mijn auto zetten.

En dat was dat! Geen rondleiding, of een praatje, laat staan een proef glas…BAH

Alles weten is alles begrijpen zegt de Profeet, en later snapte ik ook wel dat de man in de problemen zat. Ben toch een aardige innemer van dat spul gebleven:)

uw Hendrik

• Chris

Top bezoek bij Sottimano , ondanks dat de man midden in de verbouwing zat van zijn huis toch nog tijd gevonden om ons rond te leiden en proeven .

Zeer goed bij Pierre-Bisse zeer aardige stel en alle wijnen en div. jaargangen geproefd.

Minder bij Domaine Taupenot-Merme .

Gr.Chris,

• sjaak Kaptein

Hendrik

Wat kunnen ervaringen toch verschillen.

Heb een eeuwigheid geleden met vrouw en jongste zoon De Comte de Lur Saluces ontmoet. Er waren net een tweetal Zwitsers die een rondleiding zouden krijgen.

Het was geen enkele probleem om spontaan mee te lopen.

Hij vertelde uitermate boeiend over Yquem.

Het slot was het proeven van een glas Yquem 1971.

Door de Comte de Lur Saluces zelf ingeschonken.

Toch een aparte ervaring

De fles stond op een tafel met een lengte van zeker vijf meter.

Op die tafel stond slechts één fles 1971 met aan beide kanten een aantal glazen.

Was een majeteitelijk gezicht.

Heb met Sandrine op Yquem dag 2 ook nog over de Comte de Lur Saluces gesproken. Zij was heel positief over hem.

Zo zie je maar.

Sjaak Kaptein

• Willem Booij

Ik weet dat Duitsers gastvrij kunnen zijn, ik heb geweldige ervaringen met Markus, Jorg en Olivier.

Maar ik was met stomheid geslagen bij een bezoek ergens in de buurt van Neumagen Droin..

Ontvangen in een heerlijke rustige tuin door de moeder van de wijnmaker, deze lieve vrouw wist niet veel over het wijnmaken, de wijngaarden en de wijnen te vertellen. Echter haar zoon was verhinderd maar ons buiten laten staan was niet aan de order. We mochten het hele gamma proeven en dat ook nog eens uit Riedel glazen welke al klaar stonden op tafel.

Gewoonweg een heerlijk moment.

Idem in Poully Fuisse bij het huis Luquet, http://www.domaine-luquet.com/english-version/domaine/index.php

Een ontzettend aardige, enthousiaste, jonge en bevlogen wijnmaker nam daar (zonder aankondiging) ruimschoots de tijd voor ons. Uitgebreidde rondleiding met aansluitend proeverij. Niet alle wijnen top maar toch een aantal dozen meegenomen, al was het maar dat ik het hem gunde.

Gr

• Udo

Zomaar bij de boer langsgaan doe ik eigenlijk nooit.

De mooiste bezoeken zijn toch die met een groep wijngekken bij wijnmakers in Zuid-Afrika. Zal geen namen noemen om reclame te voorkomen.

Denk verder met veel plezier terug aan een bezoek aan Cantine Leonardo in Chianti. Bloedstollend mooie dame die ons (vriendin was mee :-) )ook nog een lunch aanbood.

Een dagje de oogst meemaken bij Prieuré-Lichine en slapen op het Château roept ook een vette glimlach op.

Slechtste ervaring is bij Vergelegen. Prachtige omgeving, maar keer op keer een standaard ontvangst met een student die verveeld de wijnen laat proeven met een standaard verhaal.

Udo

• Wim dL

Tijdens de wijnreis van de wijnacademie twee domaines bezocht in de Beaujolais. Een groter contrast was niet denkbaar…

Eerst Les Vins Georges Duboeuf, na zijn meng-affaire aka ‘Sjors de Boef’. Eerst een prachtig commercieel verhaal, vervolgens een fabriek die meer uitblonk door massaliteit en techniek dan door passie. Die passie was vooral te zien in iets dat me deed denken aan het spoorwegmuseum, een hobby van meneer Sjors senior. Zeer ingericht op ‘wijntourisme’, erg professioneel, echter niet mijn feestje.

Vervolgens naar Domaine des Rosiers, een kleinere wijnboer die ook wijn maakt voor Duboeuf. Een heel ander verhaal. Eigenaar Gérard Chervet liet ons de wijn proeven waarmee hij destijds voor het eerst een grote prijs had gewonnen, in hetzelfde jaar waarin zijn vader was overleden. Hij schonk de wijn in met een blik die zowel de trots op de wijn als het gemis van zijn vader uitdrukte. Prachtig.

Vervolgens kregen we een Moulin-a-Vent uit 1990 te proeven, toen 15 jaar oud. Hoezo ‘Beaujolais kan niet ouderen’. Werkelijk een prachtige belegen wijn die ik zomaar voor een Pinot Noir had gehouden als me niet verteld was dat dit een Gamay-product was.

Minder ‘gepolijst’, deze ontvangst. Maar wel recht uit het hart!

• John Copier

Veel slechte ervaringen heb ik niet. Zoals met alles blijft er altijd wel een puntje van kritiek hangen. Ernstig? Nee, zeker niet. Maar met erg diep graven kom ik dan toch in de Champagne uit. Te gelikt, te afstandelijk, te veel op de automaat, geen persoonlijke aandacht maar slecht kan je het natuurlijk niet noemen.

Zelfs bij en achter het ijzerengordijn op een kiertje in de Tokaji was van buitengewone klasse. Maar misschien komt dit wel omdat ik mij op weinig had ingesteld. Oostduitsland eind 1989. Nauwelijks 14 dagen nadat de muur was omgegaan. Dat was slecht, qua wijn, qua ontvangst enz. Maar daar was het hele gebied schuld aan. Vul verder maar in.

In Nederland, zal de naam hier niet noemen, begin '90. Zeer matige ontvangst (wat heet), veel te zure wijn en de prijs?

John