wine en dine in Antwerpen

• john

Afgelopen zaterdag met een aantal prikkers en partners een mooie avond beleefd in restaurant Magma in Antwerpen.

Ons dronk: (tussen haakjes mijn score)

Bollinger RD 1990 (94/100)

Knoll GV Smaragd Vinotek 2005 (97/100) waanzinnig zuivere terroirwijn. TOP!

Albet y Noya El Blanc XXV 2003 (95/100) pure finesse en balans.

Pardas 2006 (89/100)

Meursault Perrieres 2000 Jadot KURK

Meursault Perrieres 2000 Leroy (88/100) teleurstellende wijn van dit huis

Beringer Sbragia chard. 2000 (93/100) dikke Amerikaan voor de liefhebber, ik dus!

Malleolus Emilio Moro 2005 (91/100)

Venus La Universal 2004 (94/100) Zeer boerse animale wijn

El Pison 2000 (92/100) verfijnde Pison. Mooie wijn maar ken betere Pisons

Lynch Bages 1990 (93/100) verwachtte power maar was juist zeer elegant

Cheval Blanc 1995 (95/100) zeer mooie typische bordeaux met nog veel toekomst

Barolo Ornate Pio Cesare 2004 (95/100) voor mij ongekend hoge score voor een Barolo. Heel erg veel mooie cacao in de neus en mond. Perfecte balans!

Tirecul cuvee Madama 1999 (93/100)

Raymond Lafon 1997 (89/100) te licht voor dit mooie edele rotting jaar

Rieussec 2001 (96/100) zeer mooie sauternes, is nu veel “eleganter” dan de eerder gedronken flessen, is ie aan het openen of sluiten?

Yquem 1986…..boeh boeh…..flesfout! Volgens een aantal kurk volgens een aantal geen kruk maar geen goede fles. Concreet: slechte wijn in onbalans met een vieze bijsmaak…..wat een deceptie!

Daarna nog wat Gin Tonics om de pappillen weer op scherp te zetten……. :D mooie avond!

Hasta Luego

John

• ralph

mijn hemel john! een italiaan (en nog wel een barolo) als RWOTN!

Barbaresco Bricco en Barolo Ornato zijn idd dikke zalvende cacao Nebbiolo's. Voor mij is dat eerlijk gezegd een contradictio in terminis, maar zo af en toe vind ik dat ook niet versmaden

ik wil binnenkort de rieussec 2001 eens openen. is dat nou aan te raden of juist niet, gezien jouw commentaar

gr, ralph

• Ronald Heijden

Beste John ,

Mooie afwisselende lijst zeg dat was Genieten. Heb ik het nou goed begrepen dat invincible gesloten is en dat dit de opvolger is ?? Hoe was overigens het eten/bediening/entourage ?? op de belgische “restaurantfora” zijn de meningen namelijk nogal verdeeld. Sommige kritieken lovend en weer andere boren de zaak rechtstreeks de grond in.

Groeten,

Ronald Heijden

• ChrisW

Ralph,

Ik heb de 2001 Rieussec enkele maanden geleden met heel veel plezier gedronken. De ervaring was zo goed dat ik zeker geen 5 jaar ga wachten om een volgende fles open te trekken. Als je meerdere flessen hebt, zou ik er zeker eentje openen. Als je wil wachten op additionele ouderingselementen dan kan je bij deze krachtige wijn denk ik ook nog lang wachten.

Persoonlijk vind ik een groot voordeel van Sauternes dat je vrijwel alle wijnen op elke leeftijd wel kunt opentrekken. Jong zijn de betere wijnen al heerlijk door de overdaad aan tropisch fruit. Echt gesloten sauternes kom ik niet veel tegen.

ChrisW

• ChrisW

Mooie gediversificeerde lijst met wijnen!

Wel weer twee teleurstellende prestaties van witte Bourgognes met een paar jaar flesrijping achter zich (hoewel het nu kennelijk niet ging om overdreven oxidatie).

Ik ben erg blij met de hoge score voor de Pio Cesare Ornate 04. Ik koop niet zo heel veel barolo, maar hier heb ik toevallig net een paar flessen van gekocht.

ChrisW

• Willem G

Was een prachtavond!

Die Beringer is een beest, maar ik lust daar wel pap van.

Knoll ook, maar een heel ander gamma.

Lynch Bages vond ik helemaal top. Geen powerhouse, maar heel compleet en nog voor jaren reserve, ook gezien de kleur.

Het Witte Paard en de Pio waren ook voortreffelijk. De Malleolus, 2x eerder gedronken, toonde zich nu toch wat meer teruggetrokken. Heeft gewoon meer tijd nodig.

Raymond Lafond was niet slecht, maar werd door een Monbazillac die ervoor geschonken werd van de sokken geblazen. Rieussec is sneller terug dan verwacht. Nu heerlijk, maar voor nog heeeeeeel veel jaren toekomst. Een voorrecht om die weer te mogen drinken.

Yquem 86. Oei oei oei oei oei, dat was toch wel heel triest. Niet zuiver en ws. toch kurk. Maar alle andere wijnen waren ok of meer dan ok!

Ronald,

Ik had dezelfde site vooraf gelezen en was dus ook heel nieuwsgierig.

En ik moet zeggen; ok, nog geen Librije niveau, maar zeer verrassende gerechten en zeker ook van zeer goede kwaliteit. Kan ik thuis niet op tafel zetten.

Met die de grond in borende berichten ben ik het dan ook absoluut niet eens.

Groeten,

Willem G. (Die de komende twee weken moet Chinezen en zonder acceptabele wijn. Was dus een mooi heerlijk avondje in het Antwerpse.)

• Willem G

Slordig!

De Pison was ik niet vergeten, die was zoals John zei. De Venus had ik wel moeten melden. Een heel mooi glas!

G.

• john

Ronald,

je hebt inderdaad gelijk. Invincible bestaat niet meer (staat te koop). Magma is het nieuwe restaurant van Kenny en co.

Magma wil in haar gerechten anders zijn dan overige restaurants, noem het experimentele gerechten op klassieke wijze bereidt. zo aten wij bijvoorbeeld doperwten met mint en italiaanse worstjes, gelakte paling met ei (wooooooow), itaiaanse steak tartare en kalfshart met rode kool. ik heb heerlijk gegeten, maar ben ook iemand die alles eet en dol is op vernieuwende gerechten. Wij hadden ook een echte Ollander aan tafel die niets eet wat rauw is, orgaan is, lijkt op een orgaan, klinkt als een orgaan, een ei op ligt, wat niet op de kaart staat in een gemiddeld hollands eetcafe, wat je niet in jus kunt klaarmaken en wat je niet kunt prakken……..dat soort mensen kunnen beter niet bij Magma gaan eten. Ali's kebab house is een perfect alternatief…. :D

entourage en bediening is super!

hasta luego

John

• Peter V

“entourage en bediening is super! ”

Volledig mee eens !!!

Maar het eten was driewerf @!#$ met peren in het kwadraat daar. :0

Het is te hopen dat Kenny en Dave zich culinair gaan herpakken en vreemde verzinsels op spijsgebied ingegeven door “de Luc *** ” ,die kennelijk op de paylist van vele driesterrenkoks (Beresategui,Boer,Herman) staat gaan verlaten en een andere formule op spijsgebied gaan invullen.

Een restaurant wat pretenties heeft om misschien tzt op 2* te gaan bedienen gaat toch niet in de aanloop naar de top als dessert een bordje grintpap met geflambeerde zoetsels op dak serveren in een schaaltje waar 2 of meer personen gezamenlijk uit moeten gaan scheppen.

De gelakte paling ( U moet zich voorstellen: dikke aal,ff van het vel ontdaan, even garen onder de magno,bestrijken met een mengsel van soja,PX en gember).

Wel lekker maar waarom moet daar moet dan ineens een spiegelei op (met rauwe dooier.).

Wat heeft dit nou te maken met smaken combinaties .

Kaflshart was een surprise maar om nou met John te zeggen WOWWW….beetje (te) lauw en dacht dat ik plakjes kalslever in de mond had,ook geen gerecht om nog eens om te fietsen.

Daarbij een bord met een schijfje van waarschijnlijk een gegrilde Aubergine…..iedereen dacht een visje maar nee…een Aubergine.

Lekker voor Ruud Goebel maar die was allang van de honger onder de tafel gevallen en dit was ook geen culinair hoogstandje.

Dan een stukje spekvlees waar meer vet dan vlees aan zat, Ruud is inmiddels per ambulance afgevoerd.

Kom eens op heren daar bij Magma !

Dit haalt zelfs het niveau van InVinCible niet.

Werk aan de winkel !

Saluut,

Peter V

• Peter V

PS: De Yquem 1986 kwam van een Belg :)

Saluut

Peter