wine en dine in Antwerpen

• John Copier

Beide voeten op de grond heeft ook wel iets. De flauwe kul afpellen tot z'n werkelijke waarde, “flauwekul”.

Een voormalige 1 en 2** sterrenkok in ruste heeft ooit mijn lachrimpels weer uit de plooi gekregen toen hij in alle ernst op de TV verkondigde dat mensen vooral bij hem weg moesten blijven wanneer ze een zeebaars aan de lijn gevangen niet konden onderscheiden van een gevangen zeebaars uit het net. En die omschrijving, “aan de lijn gevangen zeebaars”, stond ook op de kaart.

John

• Hendrik

en van die kok krijg ik nog geld, de gemene vos :+

• john

dat zei ik dus….nun echte Ollander haha

Ronald, zoals je ziet controversiële gerechten met dito meningen………De gelakte paling was bij de meerderheid aan tafel lievelingsgerecht nummer 1. Zeker ook omdat het werd afgemaakt door dat ei…(als je geen rauwe dingen eet dan vindt je dat inderdaad niets, maar zegt het meer over de persoon dan over dat ei), Verder vonden in ieder geval 2 vrouwen, Willem *** en ondergetekende de aubergine geniaal! Waanzinnige smaken van een “simpel” stukje aubergine…….dat een ander een solo stukje aubergine minder waardeert kan ik me helemaal voorstellen……maar zegt weer niets over het gerecht an sich…..Verder was het Berkshire varkentje erg lekker, zeker omdat het was klaargemaakt inclusief zwoert. Heeeeerlijk! maar weer afwijkend van gemiddeld….dus kan je er ook geen fan van zijn……..zegt mijn inziens weer meer over de eter dan over het gerecht. Neemt niet weg dat men bewust voor deze kant heeft gekozen en dat het vanaf de opening iedere dag stamp- en stampvol zit. Lijkt me dus geen enkele reden om te veranderen….Persoonlijk vind ik het veel beter dan Invincible, omdat ik de gerechten bij Invincible nogal “basic” waren. Dat kon ook niet anders aangezien er maar 1 persoon in de keuken stond.

Misschien kunnen we wel concluderen dat durfallen, avonturiers en omnivoren zich zeer thuis zullen voelen bij Magma en dat de overigen 1 van de 80 restaurants in de nabije omgeving prefereren………iedereen blij :D

Hasta Luego

John

• Ronald Heijden

Beste John en andere recensisten ,

Bedankt voor jullie uitgebreide recensies. Aangezien ik ook tot de omnivoren wordt gerekend zal ik zeker de gok eens wagen en me melden “op het Zuid”.

Groeten,

Ronald niet vies van eitje

• Mathieu Wechseler

Het feit dat de avond in no time voorbijvloog, bevestigt dat het idd een hele mooie avond was in Antwerpen dankzij John en partner en natuurlijk het aangenaam gezelschap van de overige prikkers, partners en ingebrachte wijnen.

Magma is een strak, urban en toch sfeervol restaurant met verrassende gerechten. Ik heb er lekker gegeten.

De wijnen waren voortreffelijk met dank aan John en de prikkers. Ik noem er een paar die op mij een bijzondere indruk hebben achtergelaten.

- Bollinger R.D. 1990 (18,5/20)

Het blijft een feest om deze Champagne te mogen drinken. Bedwelmend briochedeeg, mooie oxidatieve tonen van vins de réserve. Grip, frisheid, concentratie, ingetogen kracht en vooral elegantie. Mooi filmende afdronk.

- Albet y Noya El Blanc XXV 2003 (19/20)

Enorm aromatische neus, roomboterbabbelaar en vegetale tonen. Veel lagen. In de mond groene appel, citrusfruit en mineralen. Kracht en diepgang en mooi gedoseerd luxe hout (hoewel John me vertelde dat de wijn absoluut geen hout heeft gehad!!!).

Als ik de wijn ergens mee moet vergelijken, dan met een seigneur uit de Bourgogne.

Wat een topwijn!!!

- Venus La Universal 2004 Montsant (18,5/20)

Stallen en leren zadels in de neus.

Mooi van structuur en elegant in de mond. Complexe aroma’s. Enorm mooie balans tussen zoet/zuur/fruit/mineralen/zachte tannines.

- Cheval Blanc1995 (19/20)

Fraaie, dikke, vitale kleur.

Geroosterde tonen van koffie en amandelen, afgewisseld met cassistonen. Mooie, complexe neus. Snuffelwijn.

In de mond mooie, rijpe zwarte bessen, ingetogen kracht, fraaie zoet/zuur-balans en vooral weer die elegantie. Dit is een echte “seigneur”. Nergens dominant, maar juist perfect uitgebalanceerd. Top Saint-Emilion.

- Tirecul la Gravière Cuvée Madame 1999 Monbazillac (19/20)

Fraaie oranje kleur met kopertonen.

Weelderige neus van zeste d’orange en ook botrytistonen.

In de mond veel zeste en gedroogde abrikozen. Hele rijke wijn met veel concentratie, weelderig zoet, maar ook frisheid en ziltige smaken. Volop spanning in die wijn en alles mooi in balans.

De Rieussec 2001 is stukken toegankelijker. Alles heeft na een aantal jaren flesrijping z’n plek gevonden, waardoor de wijn opener en uitgebalanceerder overkomt. Inderdaad een wijn die het zeker nog 25 jaar volhoudt en nog mooier gaat worden.

Kevin van Magma en zijn brigade hebben hun best gedaan om een paar mooie gerechten neer te zetten.

Vooral de erwtjes vooraf en de gelakte paling met ei vond ik lekker. De aubergine was subliem. Leek net crème brulee.

Amitiés,

Mathieu

• Ronald Heijden

Beste Mathieu ,

De Albet i Noya heeft toch een snufje hout gehad hoor zie hieronder de technische gegevens. De wijn bestaat uit 3 druiven waarvan 2 niet worden prijs gegeven. Ben er afgelopen zomer geweest en dat was zeer aangenaam. Men experimenteerd enorm veel met oude vergeten druiven en heeft daar een apart stuk wijngaard voor ingeruimd. Alles volledig biologisch. Ik heb er nog een verslagje van geschreven te vinden via het prikarchief.

Groeten,

Ronald

Grape varieties

60% Viognier, 40% Experimental varieties

Ageing

34% of the Viognier spent 3 months in French barrels with battonage

Winemaking

34% of the viognier fermented at 15º Limousin and Allier barrels, the rest in stainless steel . Not clarified or cold stabilised. Lightly filtered before bottling.

Vine age

Planted 1996 (Viognier) & 2000 (Experimentals)

Winemaker's notes

This white wine is based on the Viogner variety, part of which fermented in french oak barrels, and part in stainless steel. It also contains two experimental varieties recovered from old abandoned vineyards. We believe these varieties to date from the pre-phylloxera period, making them particularly interesting due to their natural resistance to disease.

• Mathieu Wechseler

Dankjewel Ronald voor deze waardevolle, aanvullende informatie. Ik vond het al vreemd om dingen waar te nemen die er niet in zouden zitten! Hoe dan ook, een bijzonder interessante wijn van heel hoog niveau.

Amitiés,

Mathieu …die erachter komt dat 2 van zijn favoriete wijnen die avond uit Spanje komen. Ik ga Spanje steeds meer waarderen, Hendrik! ;-)

• Willem Booij

Uiteraard wil ik ook nog even reageren op deze mooie avond in Antwerpen, een avond in het fantastisch mooie, luxe, soms hoerige (aparte ruimte) restaurant van Kenny, Dave en Luc..

Uiteraard is de ontvangst van Dave warm en die van Kenny welhaast gepassioneerd, wat een topgozer toch en welk een arbeids ethos!

Direct werd mijn glas gevuld met de huisbubbel van Magma de mooie Philipponnat.

Vervolgens ons diner met de wijnen, laat ik eerst de wijnen vanuit mijn ervaring doorlopen

Bollinger RD 1990 (91/100) Mooie bijna stille champagne, wel iets te stil en wat meer vermoeid dan eerdere flessen. Desalniettemin gewoon lekker!

Knoll GV Smaragd Vinotek 2005 (94/100) strakke wijn, zuiver en erg lekker.

Albet y Noya El Blanc XXV 2003 (92/100) mooie eigenzinnige wijn, echt een wijn om op zichzelf te drinken.

Pardas 2006 (85/100) na de vorige wijn te saai en te dominant hout, zou ik weglaten bij deze druif.

Meursault Perrieres 2000 Jadot helaas afgekeurd

Meursault Perrieres 2000 Leroy (85/100) tegenvallende wijn van dit huis, wel verfijning maar geen complexiteit en wowfactor.

Beringer Sbragia chard. 2000 (84/100) simpelwig niet lekker, een bak fout hout en veel te zoet.

Malleolus Emilio Moro 2005 (91/100) Lekker

Venus La Universal 2004 (97/100) Zeer boerse animale wijn, mijn wijn! onwijs lekker.

El Pison 2000 (92/100) dit was een lichtgewicht Pison, meer van verwacht.

Lynch Bages 1990 (95/100) feest om te drinken.

Cheval Blanc 1995 (96/100) wanneer mag je dit drinken, alleen al daarom in katzwijnm. Van genoten en ik denk de puntjes zeker waard. Qua moment en beleving wel 100 punten.

Barolo Ornate Pio Cesare 2004 (98/100) geweldig, geniaal en heerlijk!

Tirecul cuvee Madama 1999 (88/100) te saai voor mij, heb zelf ook nog een fles. Gaat mijn vader lekker vinden.

Raymond Lafon 1997 (86/100) lekker maar ik had iets meer verwacht.

Rieussec 2001 (96/100) ik zou hier de 1ste 15 jaar vanaf blijven, vond de wijn 2 jaar terug imponerend nu dicht.

Yquem 1986 tja, een fout, helaas

De gerechten waren een ontdekkingsreis door de aspiraties en ambitie van de chef. Nog erg ruw met hier en daar een signaal van geniale kookkunst.

De amuse (steak tartaar fantasie) was onwijs lekker.

De gelakte paling met de gehele dooier is in mijn ogen een voor veel mensen te gewaagd gerecht. Ik vind het geniaal! een werkelijke smaakexplosie met een nasidderend effect.

Het grecht met kaflshart was bijzonder, een gerecht wat in mijn ogen als vleesonderdeel goed kan matchen met gerijpte Bourgogne. Lekker maar in mijn ogen iets te hoog in de zuren qua combinatie.

Daarna de Aubergine (niet iedereen dacht een visje :D) wederom zo onwijs lekker, dat de doktert het niet lekker vond, tja kouwe vis is altijd minder lekker :D Ik vond het een soort van Creme Brulee van Aubergine, dit gerecht krijgt van mij 98 punten.

Als laatste een stukje varkens spek met erbij een Picalilly saus, mijn maag was al te vol om dit goed te waarderen, ik kom er graag een keer voor terug. Had wel sterk de indruk dat de cuisson van het vlees niet ok was.

Tja de dessert, rijstepap en creme brulee. Tuurlijk kan je een discussie voeren over de wijze waarop. Ik had er geen moeite mee, een vrienden groep die uit een schaal lepelt. Deden we in de oorlog ook :D

Maar de creme brulee op zich dan? Die was in 1 woord FANTASTICH!!!!!!!!!!!!!

Mooie avond Angelique en John, jullie kunnen een prima hap voorschotelen aan vrienden!

Kenny, I'll be back!

gr