Nicolaas Klei's kerst budgetwijn.....

• Dick Schinkel

Uit het LimburgsDagblad van vandaag:

Uitslag: De beste budgetwijn voor Kerst

Welke budgetwijn schenkt u voor voor het kerstdiner? Wijnschrijver Nicolaas Klei proefde voor Scala blind veertien geselecteerde wijnen en wees één winnaar aan. Lees verder voor de uitslag.

De beste budgetkerstwijnen:

1. Plus, Jumbo, Natuurvoedingswinkels, De Natuurwinkel

Initium

2006 Spanje, biologisch wijnbouw, winkelprijs 4,99 euro

Rapportcijfer 9½; taxatieprijs 7 euro.

Klei: „Onbedorven, onbezorgde Ot en Sien-wijn. Heel puur en zuiver. Vrolijk rood fruit, pietsje kruidig, wat tannine zodat het niet te makkelijk wordt. Een superieure landwijn. Heerlijk.”

2. C1000

El Bio

2007, tempranillo, Spanje, EKO-keur, winkelprijs 3,99 euro

Rapportcijfer 9; taxatieprijs 6,50 euro.

Klei: „Mmmmmm. Erg lekker. Veel bessenfruit. Mooie frisse zuren. Heel heldere, zuivere, vrolijke wijn.”

3. Albert Heijn

Château Coulon

2007, Frankrijk, winkelprijs 4,99 euro

Rapportcijfer 9; taxatieprijs 7 euro

Klei: „Deze kan zonder meer bij het kerstdiner. Donker fruit, ook kersenfruit. Stoer, rokerig, beetje herfst. Beetje koffie, cacao, tannine, rijk en vriendelijk. Mooie, heldere smaak. Landelijke chique.”

4. Gall&Gall

Matahawi Estate

2006, pinot noir, Nieuw-Zeeland, winkelprijs 14,99 euro

Rapportcijfer 9; taxatieprijs 7 euro.

Klei: „Bessenfruit, fiks veel maar mooie heldere zuren. Heel licht. Hij doet denken aan een hete, zonnige zomerdag. Sierlijk.

5. Lidl

Barceliño

2004, Catalunya Spanje, winkelprijs 3,99

Rapportcijfer 8½; taxatieprijs 7 euro.

Klei: „Veel donker fruit. Mokka, specerijen, chocola. Type Bordeaux-wijn. Wat strenge tannine, voor sommigen misschien net te streng. Maar daar staat mooi fruit tegenover. Een serieuze meneer. Sjiek en statig. Past prima bij het gebraad.”

6. Super de Boer

Château Mire L’Étang La Clape

2007, syrah-grenache, Frankrijk, winkelprijs 4,49 euro

Rapportcijfer 8½; taxatieprijs 7 à 8 euro

Klei: „Echt bessenfruit, niet die overdreven snoepjescassis. Bordeaux-achtig, zonder streng te zijn. Heeft fruit op het skelet. Wat strak, maar bij vlees proef je die tannine minder. Mensen omschrijven tannine vaak als ‘het zure’ in de wijn. Ze bedoelen eigenlijk het bittere, het stroeve. Past bij klassiek wild.”

7. Aldi

Kaapse Pracht

2007, cinsault-pinotage, Zuid-Afrika, winkelprijs 2,29 euro

Rapportcijfer 8; taxatieprijs 6 euro.

Klei: „Fruitig, maar geen snoepjes. Beetje kruidig, schoon en helder. Iets opgewekts. Wat meer tannine dan je zou denken. Hij heeft beet. Heerlijk bij lam.”

8. Mitra’s Slijterijen

Mon Domaine

Geen oogstjaar, syrah en cabernet sauvignon, Argentinië, huiswijn, winkelprijs 3,49 euro

Rapportcijfer 8; taxatieprijs 6,50 euro.

Klei: „Behoorlijk stevig, wat zwaarder en somberder door zijn stevige tannine. Iets aards. Je moet hem fiks wat lucht geven: gooi hem eerst in een karaf. Deze wijn zou ik een dag later herproeven.

9. Jan Linders, Jumbo, Coop, Plus

Indomita

2007, cabernet sauvignon, Chili, winkelprijs 4,99 euro

Rapportcijfer 8; taxatieprijs 6,50 euro.

Klei: „Enorm veel puur en rijp fruit. Bijna eau-de-vie van fruit, zo geconcentreerd. Vleugje kruiden. Licht en vrolijk. Niet bij heel stevig vlees.”

10. De Natuurwinkel, Oxfam Wereldwinkels, Plus (ex aequo)

Stellar Organics

2008 pinotage, Zuid-Afrika, biologische wijnbouw, Max Havelaar, winkelprijs 4,99 euro

Rapportcijfer 8; taxatieprijs 5 euro.

Klei: „Deze wijn klopt. Zit goed in elkaar. Beetje terughoudend, maar heeft kersenfruit en specerijen. Heeft meer tannine dan je op het eerste gezicht zou denken. Niets mis mee.”

10. Hema (ex aequo)

Chat-en-Oeuf

2006 Frankrijk, winkelprijs 5 euro

Rapportcijfer 8; taxatieprijs 5 euro.

Klei: „Veel donker fruit. Kruidig. Schoon en helder, Ietwat stevige tannine. Eerlijk. Bij de stamppot en een stukje vlees.

12. Jumbo, Jan Linders, Coop, Nettorama, Plus

Qué Mas

2007, cabernet sauvignon en merlot, Chili, winkelprijs 2,19 euro

Rapportcijfer 7½; taxatieprijs 5 euro

Klei: „Keurig. Statig. Beetje streng, maar ook simpel. Bordeaux-achtig. Bessen, vleugje leer. Rechttoe, rechtaan. Niet erg spannend.”

13. Gall&Gall

Argento

2007, malbec, Argentinië, winkelprijs 4,99 euro

Rapportcijfer 7½; taxatieprijs 5 euro

Klei: „Streng, stevig, veel fruit, ingetogen. Wat vriendelijk. Aan het eind is hij wel weg.”

14. , Spar, Plus

Château Rouvière

2006, Frankrijk, winkelprijs 3,99 euro

Rapportcijfer 7; taxatieprijs 4 euro

Klei: „Wat simpeler dan de rest. Hij is oké, maar minder in evenwicht, minder fruit. Er valt wat minder aan te beleven.”

• John Copier

Dit lijkt ook op gezwatel.

Wat is in vredesnaam “Ot en Sien” wijn? Een serieuze meneer? Heeft fruit op het skelet?

En bij dat laatste weet ik niet of de omschrijving “onbedorven” wel recht doet aan de wijn om op plaats 1 te komen.

John

• Robèrt Koopman

Inderdaad zeg, wat is nu weer een “Ot en Sien” wijn?……

Waarom stoppen alle wijnschrijvers niet met het verzinnen van al dit soort onzin?

Elkaar de loef afsteken met de meest vreemde termen slaat toch werkelijk nergens op?

In ieder geval zijn dit de wijnen die er bij mij met de Kerst niet inkomen….:+

Is het Kerst moeten we al weer op het budget letten….

Kan dat nu eens één keertje niet?

Die zijn toch de wijnen die de meeste Nederlanders toch al het hele jaar drinken?

Kan je het anders niet betalen?

Drink dan eens een paar weken niets en koop eens wat leuks als het Kerst is.

Waarom niet eens een lijstje met “spring eens uit de band” wijnen?

Of noem ze van mijn part “de toppers” van het jaar.

Ik begin echt een beetje genoeg te krijgen van al die goedkope wijntjes in al die gidsjes die je maar elk jaar in vernieuwe uitgave krijgt!

Hoe heten die twee schijvende wijndames ook al weer, die schrijven over wijnen die wel net een beetje duurder dan gemiddeld zijn.

M.v.g,

Robèrt

• Appelsientje

Ruit & Rijst - 2009 Topwijn

Genieten!

• Robèrt Koopman

Appelsientje schreef:

>

> Ruit & Rijst - 2009 Topwijn

>

> Genieten!

Precies!

Die bedoelde ik, kon even niet op de naam komen.

Van zulke initiatieven hou ik wel, niks geen budget of gemaakt goedkoop.

Nee, gewoon “lekker” al leidraad gebruiken ook al kost het dan een eurootje meer.

Boekjes/gidsen over de goedkope wijnen zijn er al meer dan genoeg.

Ik ben gestopt met het kopen van dat soort gidsjes, en ook met die wijnen overigens.

Zoals bekend moet ik erg oppassen met mijn "wijn-inname, als ik dan iets drinks moet het ook gewoon goed zijn!

Is dat overigens iets typisch Nederlands?

Die gidsjes met goedkope wijnen bedoel ik?

Heb je dat in andere landen ook?

In Frankrijk heb ik het nooit gezien, niet op gelet ook maar dat terzijde.

M.v.g,

Robèrt

• romke van dijk

Goede tekst Robèrt,

Daar gaat het om! Minder maar beter.

Maak keuzes en drink geen meuk, maar soms iets echt verheffends!

groet,

romke

• Robèrt Koopman

Dankje Romke… :-)

Minder maar beter is inderdaad een prima lijfspreuk.

En dat “beter” is vaak niet eens zo gek veel duurder.

Geef gewoon eens €7,50 voor een fles uit en je proeft al wat moois.

Een fles van zeg €4,50 klinkt niet duur dus koop je er twee.

Nee, laat staan die “bende” en koop een fles van €7,50.

Heb je toch geld over én wat moois in het glas… :-)

Ik had vanavond een uitstekende Zuid-Afrikaanse wijn in het glas.

Weet de prijs niet eens precies maar is wel zoiets.

Is morgen en overmorgen nog net zo goed als vanavond.

Ik heb er nu al zin in!

M.v.g,

Robèrt (die inderdaad wel eens over de grens drinkt….)

• Robèrt Koopman

Robèrt Koopman schreef:

>

> Inderdaad zeg, wat is nu weer een “Ot en Sien” wijn?……

>

> Waarom stoppen alle wijnschrijvers niet met het verzinnen van

> al dit soort onzin?

Ik moet mijzelf toch echt even terecht wijzen…… :+

Natuurlijk is dat “alle wijnschrijvers” niet juist, “vele wijnschrijvers” is een betere term.

Ik liet me even meevaren in een golf van emotie, nu denk ik er iets milder over.

Maar dat komt wel na een privé mailtje van zo'n wijnschrijver.

En hij heeft gelijk, gelukkig zijn er ook schrivers die dit niet doen!

En die zich ook sterk maken of willen maken voor de wijnen van een iets hogere prijs.

Nu lijkt het net alsof dure wijnen niet meer kunnen, het moet goedkoop en budget zijn wat de klok slaat.

Natuurlijk is dat gewoon onzin, waarom niet genieten van de leuke dingen in het leven?

Het leven is al kort genoeg en je moet er uit halen wat er in zit!

M.v.g,

Robèrt

• PeterB

Ach Robert, voor bijna heel wijndrinkend Nederland zijn dit zeer reeele prijzen. Niet iedereen heeft dan ook hetzelfde te besteden (of er voor over) natuurlijk. Ik kan me dan ook goed indenken dat zulke boeken ieder jaar weer uitkomen en daar is volgens mij ook niets mis mee. Overige boeken en gidsen voor voldoende lijkt me!

Groeten,

Peter

• John Copier

Hier een door HD samengesteld lijstje uit Management Team. Zonet van de deurmat geplukt. Dit ziet er heel wat beter uit.

http://www.mt.nl/artikel/1714532/Proost!_Kerstpakkettenwijntest_.html

John