Nu in het glas....Clos Mogador 2006

• ChrisW

Na alle handel in Mogador 2006 en gedachteuitwisseling over de planning van een proeverij rondom deze wijn, kon ik er niet meer anders dan één van mijn afgelopen zaterdag gekochte flessen te openen.

De eerste indruk is gelijk goed. De wijn is nog een beetje gesloten (komt net uit de koude kelder), maar de neus is nu al prettig kruidig en gedomineerd door perfect rijp fruit. Zeker geen overrijp fruit of een kloon van een zware Australische Syrah. Heel prettig is ook dat het hout er niet bovenop ligt en nu al goed in balans lijkt te zijn, waarschijnlijk omdat vaten met weinig toast zijn toegepast (?).

De afdronk is goed geconcentreerd en lang. Heel primair fruit en nog redelijk wat zoet hout.

Tot zover een allereerste impressie. Later een wat meer gefundeerd oordeel.

ChrisW

PS: Hendrik, staat mijn bestelling voor 6 flessen nog genoteerd? Meer dan één slok van een nog te koude Mogador 2006 is eigenlijk niet nodig om te concluderen dat deze wijn in mijn kelder thuishoort…

• Dick Schinkel

Hoi ChrisW,

Heb je hem in een karaf gemikt ?

Zoniet …… doe dat alsnog, ……deze wijn heeft jong veel lucht nodig……, en dan even flink hotseklotsen in de karaf…

Ben benieuwd naar je tweede impressie.

Met smakelijke groet Dick.

• ChrisW

Dick,

Ik had de wijn niet in een karaf gegoten, maar dat was met de glazen die we gebruiken ook niet echt nodig. Ik heb de Mikasa Open Up glazen gebruikt (de op een na grootste uit de serie). Dit zijn eigenlijk mini-karafjes en werken naar mijn bescheiden mening heel erg goed met veel jonge wijnen. Ik heb vanavond ook even gewone universele Spiegelau glazen gebruikt en ben hierna snel overgestapt op de Mikasa glazen. Het verschil tussen de twee glazen was groter dan het gemiddelde verschil tussen een wijn uit Bourgogne en Californië.

Na het lezen van het karaf-advies heb ik het laatste deel van de fles toch nog maar even in een karaf gegoten. Wie weet maakt dit toch nog een verschil.

later meer,

ChrisW

• ChrisW

Bij deze een update. De fles is helaas inmiddels leeg.

De Mogador 2006 is nu echt opvallend toegankelijk en drinkbaar, wat geenszins betekent dat de wijn niet nog 10-15 jaar kan liggen en verder kan verbeteren.

In de neus is de wijn nog heel erg primair en gekenmerkt door heel intens rijp fruit, ondersteunt door perfect houtgebruik op de achtergrond. Nu heel prettig, maar dit zal over een aantal jaren zeker in complexiteit toenemen. Zoals wel vaker heb ik ook nu geexperimenteerd met verschillende glazen om het maximale geurenpallet uit de wijn te halen.

Nu is met name de afdronk om stil van te worden. Heel veel drop en laurier verpakt in een heel geconcentreerde lange afdronk. Vooral de perfect ronde tannines en de enorme hoeveelheid “glycerine” vallen op: de wijn is allesbehalve drogend, wat hem (gezien het gewicht van de wijn “hem” i.p.v. “haar”) nu al zo gemakkelijk en plezierig drinkbaar maakt. Geen drogende tannines van te lange extractie of fout houtgebruik. Hier komen de kwaliteiten van de wijnmaker echt naar voren. Zowel in de neus als in de afdronk komt de wijn niet alcoholisch over omdat dit perfect wordt verpakt in de enorme hoeveelheid fruit en in concentratie van de wijn in de afdronk.

Voor wat het waard is: voor mij 95-97 puntjes.

ChrisW

• Dick Schinkel

Mooie PN ChrisW .

Bedankt voor deze update…….Was het gebruik van de karaf nog merkbaar ??

Met smakelijke groet Dick.

• ChrisW

Dick,

Ik denk dat de tijd in de karaf te kort was om echt verschil te maken. Eigenlijk veranderde de wijn in de neus niet echt veel in de ongeveer 3 uur dat de wijn open was. Misschien had het een verschil gemaakt als de wijn al vanochtend in een karaf gegoten was, maar ik denk dat het grote verschil pas komt na een minimaal vijftal jaar flesrijping. Met de spits toelopende Mikasa glazen was de wijn nu in ieder geval reeds zeer goed te genieten (het perfecte jonge fruit kwam meer dan goed door).

ChrisW

• Hendrik

Whow, mooie P.N. Chris.

De toegankelijkheid van een jonge C.M. verbaasd mij ook elk jaar weer.

Van de 2005 heeft een fors aantal flessen mijn kelder niet eens bereikt :+

Bedankt, en ik hoop tot Februari

Hendrik

• John Bindels

Wat een gestamel en gestotter, mannen. Geen enkele reactie in gaaf polderlands. Wat moeten jullie onderwijzers daar wel niet van denken. Lees eens wat meer dan stripverhalen om je beter te leren uitdrukken. Wat ik nu lees is echt bagger.

Kom er maar in om mij uit te schelden. Want de boodschapper deugt nooit.

• Mathieu Wechseler

Geachte heer Bindels,

Een uitspraak die ik hier een aantal jaren geleden gelezen heb en die me is bijgebleven: “Nooit iets posten na 00:00 uur”. Daar zult u 's anderendaags spijt van hebben. Dus zitten we morgen ochtend samen met de gebakken peren.

• john

niiet ob reageeruh mannuh, daor sit ie ob te wagten :D