Het dilemma van de wijn/klimaatkast

• Willem Booij

Een aantal berichten aangaande een wijn klimaatkast brengt mij er toe jullie mijn dilemma voor te leggen.

Ik ben in het gelukkige bezit van zo'n ding en heb daarnaast een “wijnkeldert”..

Wat stop je nu in de kast en wat laat je in de keldert?

Kijk mijn kelder is nu gemiddeld 12 graden en is in de zomer gemiddeld 16 a 18 graden, gaat tot nu toe nog steeds goed, Oudere flessen of flessen die normaal gesproken lang liggen in een kelder hebben behoefte aan contante omstandigheden, blablablabla..

Dat zal best, maar sinds in de Doktert ken zijn die flessen toch allemaal opgezopen! Dus is het spul maximaal 15 jaar oud. Maar zowel in de kast als in de keldert ligt topspul, dus weer dat dilemma…

In de kast al mijn Duitsers, die kan je toch maar beter achter slot und grendel hebben :D Plus toppers uit Spanje, Italie en de rest van de wereld uiteraard in goed gezelschap van de Founding Fathers of Fine Wine de Fransosen..

Eigenlijk moet ik nog 2 van die kasten, kan ik de wijnen zo verdelen dat ik ze altijd goed kan zien (het blijft toch een postzegelverzameling voor grote jongens) en af en toe uit de kast kan halen om aan een andere wijnfreak te showen en wellicht eens te drinken :D

Nu ligt die kast tot aan de strot vol en mis ik dus de lol hierboven omschreven. Herkennen jullie toch wel jongens? Dat lekkere gevoel om eens goed naar je flessen te kijken en te ruiken aan de etiketten. Net als vroeger door je album bladeren met sigaren bandjes en postzegels.. Is toch een deel van onze passie om dit met andere freaks te delen en een beetje te showen? Kijkt eens die heb ik ook!

Maar ja, moet ik nu een kast erbij? Of 2? Meer in de kelder (onder misschien minder ideale omstandigheden) leggen en dus minder in de kast..of?

Pffffffffffffft, eerst maar eens een flesje leegdrinken ter inspiratie :D

Gr

• Robèrt Koopman

:D:D:D

Wat een zorgen Willem…. :+

Heerlijk om te lezen.

Dit zijn echte wijnliefhebberszorgen.

M.v.g,

Robèrt

• John Copier

He gelukkig. Willemt is weer betert. Wat een uitpakker(t).

John

• Martin

Ik zou gewoon bier gaan drinken, das een hele zorg minder.

• Robèrt Koopman

Martin schreef:

>

> Ik zou gewoon bier gaan drinken, das een hele zorg minder.

:D

• Wim dL

Willem, ik zou een ander huis kopen. Met een forse wijnkelder.

Da's enerzijds een impuls voor de vastgoedmarkt. En daar maak je vrienden mee.

Ik heb altijd een wijnkast gehad, maar die geeft toch minder lol dan een kelder. Zo'n kelder is echt een ‘plekje’, waar je lekker kunt rommelen met je wijn, de boel weer een keer ordenen, de hele collectie weer een keer bekijken.

Met een kast heb je dat stuk lol toch een stuk minder.

Kortom: consuMEER!

Op naar een huis met een grote wijnkelder ;-)

• john

Wim,

op zich helemaal gelijk, maar mijn kelder is 300 kuub en aangezien wijnfreaks allemaal hebberig zijn liggen er dan al snel een paar duizend flessen te veel……heb je weer een ander probleem….. :D

hasta luego

John

• Mathieu Wechseler

Nou Willem, als de temperatuur in jouw kelder in de zomer de 16 à 18°C Ø niet overschrijdt, is er volgens mij niet eens sprake van een dilemma. Ideale omstadigheden toch! Ik zou dan de wijnen die je echt binnen 10 jaar niet wilt aanraken, in de bewaarkast leggen.

Amitiés,

Mathieu

• Wim dL

John…. kop houwe…. niet verder vertelleh…… ;-)

Dat is de illusie van ‘morgen heb ik genoeg ruimte’…

Ooit had ik met 150 flessen in zijn wijnkast toch wel een heel behoorlijke voorraad, vond ik.

Huis gekocht.

EuroCave gebeld.

Kelder ingericht. Wijn bestellen. Vol. 1.000 flessen. Best veel.

EuroCave maar weer gebeld om nog wat meters te vullen.

Kelder ingericht. Wijn bestellen. Vol. 1.200 flessen. Best veel.

Kelder ingericht. Wijn bestellen. Vol.1.500 flessen. Best veel.

En nu. Vol. 2.200. Flessen. Best veel.

Nu nog tegen een vrijstaand huis in het centrum aanlopen met diepte tuin op het zuiden met geen-gluur-garantie en parkeerruimte voor een karretje-of-wat..

Maar met een GROTERE kelder….

Kans 1 op nihil…

Het blijft sappelen ;-)

• Hendrik

Tsja, dan is een kelder van 10X3.5 meter gruwelijk behelpen, zeker als ie maar plm 1.45 cm. hoog is.

Voordeel is wel dat je er tot op hoge leeftijd lenig bij blijft :+

uw Hendrik