Het dilemma van de wijn/klimaatkast

• Peter vdB

Willem, als ik de kelder in duik (dat is de kelder van mijn schoonvader zaliger, die NIET aan huis is) ben ik daar vaak anderhalf uurtje zoet. Precies met die onbenullige maar zalige bezigheden die jij zo mooi beschrijft. Moest erg lachen om de postzegel vergelijking. Je hebt helemaal gelijk dat het lekker is om dat eens door de handen te laten gaan. Jouw kelder is toch prima?

Ik vind het ook wel lekker dat de kelder niet aan huis is, dat maakt dat ik ook erg goed van de oplegwijnen af kan blijven. Soms zelfs tien jaar na aankoop niet gedronken! Als je een of meer klimaatkasten in huis hebt, kun je volgens mij systematischer de flesjes proeven. Of denk ik me dat nu alleen maar in?

Hartelijke groeten, Peter vdB

• Willem Booij

Leuk om te merken dat we er allemaal onze “problemen” in herkennen..

Zo ook vandaag weer, ik heb echt waar een uur zitten dubben wat uit de keldert te r.u.k.k.e.n…

Mat adviseerde mij een rijpe Rioja, tuurlijk heb ik die liggen. Een enkele Pison, een enkele Conde de Valdemar, wat Bodegas Lan etc..

Ik was vandaag ook klaar voor RWT van Penfolds, zo'n ontzettend lekkere wijn..

Maar de kurk uit een fles trekken doet toch altijd weer een beetje pijn als het een lang gekoesterde fles is met uitstekende reputatie. Zo'n fles die gerust gezien mag worden als een zelf opgevoede puber welke zich heeft ontwikkeld tot een grote meneer of mevrouw..

Uiteindelijk is het vandaag geworden een Condada de Haza, barrel bermented, frans hout uit het jaar 2000. Gewoonweg heerlijke wijn met een uitstekende P/Q

De fles is leeg en straks met de vrouw lekker onderuit naar een lekker filmpje kijken met een mooie fles Vintage Port welke (naast een aantal broertjes en zusjes) al jaaaaaaaaaaaaaaaaren in mijn keldert ligt. Het is een Dow Vintage Port 1994, ik weet dat Udoot deze lekker vind :D

Wat Wimmie schrijft herken ik helemaal, al jaren struin ik Barendrecht af naar een geschikte vrijstaande woning met kelder. Recent een bijna ideaal huis gevonden, echter een tuin waar ik mijn kont niet kan keren…

Ik blijf zoeken naar het ideale huis..

gr

• john

Kijk, nu snij je een onderwerp aan waar ik (als het om wijn uit wijn kelder gaat) veel last van heb Willem…….KIEZEN!……..dit kan zijn om een flesje in huis te openen, een fles (of meerdere) te pakken die ik inbreng op een proeverij of flessen die ik meeneem naar een restaurant om te degusteren bji de maaltijd……..in alle gevallen kost het me heel veel moeite om een keuze te maken. Ik word er soms gek van! Ontelbare keren verlaat ik met diverse flessen de kelder om vervolgens deze flessen nog 4 keer om te ruilen voor anderen……pffffffffff ben ik echt de enige die hier last van heeft?

Hasta Luego

John die voor andere zaken in het leven sneller en makkelijker keuzes maakt dan een vogel zijn stront laat vliegen

• Wim dL

Haha, John, ik ken het dilemma.

Ik heb al mijn wijnen keurig overzichtelijk in CellarTracker staan. Ik kan met één druk op de knop sorteren op drinkbaarheid, druivenras, parkerpuntjes, wijngebied, desnoods op de schoenmaat van de wijnmaker.

Heb al dat spul zelfs nog in een wijnkaart gezet (gelukkig voor 90% automatisch gegenereerd door CellarTracker), verrijkt met mijn eigen proefnotities. Sortering op land, wijngebied, AOC.

En toch gebeurt het met enige regelmaat dat mijn lief me een half uur ziet zoeken en bladeren alvorens ik het juiste flesje naar boven heb gehaald….

En ja… ook ik heb sommige investeringsbeslissingen in enkele minuten genomen ;-).

Zou het komen omdat het openen van elke fles toch automatisch ook een soort afscheid is? ;-)

(we moeten in therapie!)

• Martin

Heren, niet zo moeilijk ende gewichtig doen. Het is “slechts” een luxe probleem. Hoe meer keuze je hebt, hoe lastiger het kiezen wordt, en dat is niet alleen met wijn zo hoor.

Steeds meer wijnen in de kelder of kast en maar bewaren, bewaren en bewaren….tja leuk maar op een gegeven moment moet je ook datgene doen waar de wijn uiteindelijk voor bestemd is, nl. opdrinken!

Mvg

Martin

• Hendrik

Martin schreef:

Heren, niet zo moeilijk ende gewichtig doen. Het is “slechts” een luxe probleem. Hoe meer keuze je hebt, hoe lastiger het kiezen wordt, en dat is niet alleen met wijn zo hoor.

Dat doet mij plots denken aan die 72 maagden die op mij wachten:+ :)

• john

Het is “slechts” een luxe probleem……KLOPT!

Hoe meer keuze je hebt, hoe lastiger het kiezen wordt, en dat is niet alleen met wijn zo hoor………KLOPT NIET! Althans niet in mijn geval……heb op meerdere zaken meer dan genoeg keuzes, maar beslis voor alles in een oogwenk…..behalve wijn

Zou het komen omdat het openen van elke fles toch automatisch ook een soort afscheid is?…..KLOPT!….vrees ik…..

(we moeten in therapie!)…..KLOPT! :D

Hasta Luego

John

• Robèrt Koopman

Natuurlijk moeten wij allemaal in therapie… :+

Maar juist het kiezen van de wijn is een groot onderdeel van het plezier.

Een wijn kopen is 100 maal makkelijker dan het kiezen van een wijn om te drinken.

Het kiezen van de juiste wijn is voor mij een prachtig iets, zou ik niet graag willen missen in het geheel.

Ik heb geen kelder maar als ik er wel één had liet ik er een bed in zetten.

Het is toch heerlijk om zo bij al je schatten te zijn?

Noem het een luxe probleem, dat moet dan maar.

M.v.g,

Robèrt

• romke van dijk

Mooi Wim, dat afscheid dat is de crux!

Ook ik heb een volstrekt overvolle kast van Liebherr, doet u maar de grootste kast die u heeft…maakt dus niets uit.

Ik ga denk ik ook deze kast alleen gebruiken voor wijnen die nog minstens 5 jaar nodig hebben.

Kan ik lekker vogelen in de kelder met de wijnen die aan het consumeren toe zijn.

Groet,

romke

En die therapie laten me daar in mijn geval maar niet aan beginnen…

Als die put open gaat

• Mark

Ben helaas niet in de gelegenheid een eigen kelder te hebben (moet een paradijs zijn om honderden/duizenden flessen onder handbereik te hebben liggen ;-)

Ik heb wel een klimaatkast (cooling.nl) en moet zeggen dat ik erg tevreden ben met een kast in mijn huis. Je kan daardoor ook op elk moment genieten (zien en drinken) van de geneugtes des levens….!

Maar ja een echte kelder is natuurlijk de top!