Kerstmenu

• Wil

Zoals velen

Voorgerecht Zalmpochet met coctailsausje, avocado en beetje dille

Hoofdgerecht Hertenbief met wijnsausje met zilveruitjes

Ik had zelf voor de zalm een Elsas in gedachten: Pinot Gris, Silvaner of Gewurtztraminer. Waarom deze keuze? Weet ik niet.

Bij het hoofdgerecht wil ik een keuze maken uit:

Chianti Classico Riserva Castello di Cacchiano 2003

Nero D'Avola Feudo Montoni Special Selection, Vrucara 2002

Rioja Conde de Valdemar Reserva 2001

Protos Reserva 2002

Waarom. Zomaar…

Met andere woorden: Ik heb geen verstand van afstemming wijn/gerecht.

Wie geeft advies?

• Eelco van Wieringen

Wil,

Hier advies.

Dat voorgerecht zou ik niet doen. Ervoor in de plaats een coconnetje met gesmoorde prei, shii-take, ei, gruyere en truffel. Geen van de door jou geselecteerde wijnen past hier bij. Koop een La Louviere blanc.

Dan nu advies aangaande het hoofdgerecht. Ik zou dat niet nemen. Doe het met in de oven gesmoorde, met schapenkaas beplakte lamsbout. De wijnen die je klaar hebt staan kunnen hier absoluut niet bij. Ga naar een goede wijnhandelaar en vraag om een Cairanne.

Zo, weer een geholpen. Nog iemand?

Salut,

Eelco

• VinnoTim

Beste,

Neem de hertebout……Lam met kerst….doe dat over 10 jaar als de aarde zo is opgewarmt, dat je in een korte broek kerst kunt vieren en dan zullen er best Nederlandse lammetjes zijn…..nu een lekker hertenboutje met een Amarone van Marion ofzo…..speri kan ook en voor de bikkels Quintarelli of Dal Forno

Fijne dagen…..

• Jeroen de Zeeuw

Hertebout….lekker hoor doe maar lekker die Valdemar bij . Gaat prima. Zoals VinnoTim al mooi aangaf doe maar lekker koken met de seizoenen en laat die Nieuw Zeelandse lammeren voor wat ze zijn. Dat eten we in de lente wel weer.

Voorgerecht is wat moeilijker. Ik zou geen Elzas nemen. Neem een wat vettere chardonnay of Viognier bij. Ook leuk is een goede witte niet al te zware Rhone witte.

Mocht je toch echt voor de Elzas willen gaan dan de Pinot Gris.