Afgelopen zondag zijn we weer naar de grote Bordeaux-proeverij in Voorschoten geweest. Zoals altijd was het ook nu weer zeer goed verzorgd en was er meer te proeven dan fysiek mogelijk was.
Het leek wel minder druk dan vorig jaar. Misschien dat over de hele dag nog net zoveel mensen aanwezig waren, maar dat mensen of later kwamen of eerder weg gingen. Ook de koopgekte aan het begin van de dag leek afwezig. Ik kan me herinneren van voorgaande jaren dat er vanaf de opening van de proeverij reeds veel verkocht werd. Nu leek het langzamer te gaan en was ik om 10:10 uur (10 minuten na opening) de eerste die iets kocht. Het feit dat nu het minder geliefde (want te hoog geprijsde) Bordeaux 2006 centraal stond, zal denk ik in combinatie met de mindere economie wel een effect hebben gehad. De mindere drukte maakte wel dat het veel minder hectisch en dringen was aan de proeftafels en dat de kans dat je per abuis werd onder gespuugd door onoplettende proevers in de buurt van de spittoons ook aanzienlijk minder was.
Uiteindelijk heb ik nog zo'n 90 wijnen geproefd. Uitgebreide notities heb ik niet gemaakt. Hieronder volgen alleen enkele voor mij opvallende positieve en negatieve observaties:
Het aroma van zowel de 2004 en 2005 van Pape Clement behoorde tot de absolute top van de proeverij. Het is heel modern met behoorlijk wat toast, maar ondersteund door veel rijp fruit en een goede, spannende, kruidigheid. Nu reeds enorm complex in de neus. In de afdronk domineert nu het hout nog te veel, maar ik heb goede hoop gezien de concentratie van de wijnen dat dit nog goed kan komen. Het enige twijfelpunt betreft ook de toastsmaak in de lange afdronk. Dit zal ook na jaren flesrijping nog wel aanwezig zijn. 2004: 95-96pt; 2005: 95-96pt
In dezelfde stijl als de Pape Clement is ook de La Tour Carnet 2005 gemaakt, alleen is de intensiteit en concentratie in de afdronk net wat minder en misschien hierdoor is het toast-gehalte in de afdronk meer aanwezig. Voor mij nu denk ik net iets te modern (ik zou er nu alleen aan blijven ruiken), maar ook hier denk ik dat het na een paar jaar nog goed kan komen. 91-92pt en redelijke prijs/kwaliteitsverhouding (alleen niet voor de prijs op de proeverij afgelopen zondag).
d'Aiguilhe 2005 was echt bizar overrijp. Ik heb de wijn 3x uit verschillende flessen geproefd omdat we deze wijn van 99/00/01 tot een van onze dagelijkse huiswijnen hebben bestempeld en er met veel plezier al meerdere kisten van hebben gedronken. D'Aiguilhe is altijd een beetje modern gemaakt met redelijk wat hout en veel rijp fruit, maar het lijkt wel alsof ze de druiven in 2005 2 weken te lang hebben laten hangen. Misschien 92 punten (de RP rating) als de wijn in een competitie voor aardbeien- en bosbessenjam meedoet, maar vooralsnog niet op mijn schaal. De flessen die ik heb, laat ik nog maar even liggen in de hoop dat de fruitintensiteit af gaat nemen en de wijn meer in balans komt. Grappig genoeg hoorde ik wel diverse mensen om me heen die de wijn héél opvallend en bijzonder goed vonden. Smaken verschillen, hoewel ook ik de wijn in ieder geval héél opvallend vond.
De wijnen uit 2005 vond ik nu al minder te genieten dan vorig jaar op dezelfde proeverij. Het perfecte fruit is in het algemeen al iets naar de achtergrond gedrukt, maar de enorme berg tannines is natuurlijk nog aanwezig. In de regel zijn de beste wijnen geen wijnen om met veel genot jong te drinken. Pichon Baron, d'Issan, Brane Cantenac, Pape Clement en Sociando Mallet waren wel weer erg heel goede voorbeelden van de hoge kwaliteit dit dit jaar heeft voortgebracht. Als de prijzen nu nog iets verder naar beneden komen dan worden deze wijnen nog koopwaardig ook.
De Pichon Comtesse is door Parker de grond in geboord met een rating van 86. Afgelopen zondag moet ik een gepimpte fles hebben gehad, want ik zou hem echt hoger willen waarderen. De wijn is veel minder expressief dan de wijnen van Rolland of Derenoncourt die aan beide kanten naast de Pichon Comtesse op de proeftafel stonden, maar is zeker geen supermarktwijntje. Elegant is het woord dat ik zowel voor het aroma als de afdronk heb opgeschreven. Nu erg moeilijk te beoordelen, behalve dat ik de wijn zeker niet zou durven afschrijven. De Pichon Baron was wel een tandje beter met voller en rijper fruit en iets meer hout in de neus.
Cheval Blanc 2001 was één van de teleurstellingen van de dag. Ik vraag me af of iemand hier een kist van à EUR 270,- per fles heeft gekocht (en zo ja: waarom?). Meer dan 90-91 punten was hij voor mij nu niet waard. Ik moet wel zeggen dat ik ooit een iets betere 2001 heb gedronken en dat de 1998 Cheval Blanc één van de beste wijnen is die ik ooit heb geproefd en dat ik de 1998 na de proefervaring wel voor meer dan de prijs van deze 2001 heb gekocht.
De 5 premier grand crus uit 2001 waren interessant om te proeven. De flessen stonden wel in een erg gekoelde ruimte, wat het moeilijk maakte om een goede indruk te krijgen van de wijnen. De Latour en Lafite waren voor mij het beste met een schoolvoorbeeld voor hoe goede door cabernet sauvignon gedomineerde Medoc kan en moet ruiken. Beide waardeerde ik op 94-95 punten. Mouton 2001 vond ik prettig in de neus, maar te licht in de afdronk (91 pt). De margaux en haut brion waren minder expressief en eleganter. Score ergens er tussen in. Het is een open deur, maar als je wijn zoekt van dit niveau dan kan je beter de wijnen uit het tweede echelon uit 2005 kopen dan deze 5 premier grand crus (zoals de pichon baron, pape clement of zelfs d'Issan). Ik vind deze wijnen zelf alleen in de beste jaren koopwaardig, met uitzondering van 2005 omdat ze toen te duur waren en met uitzondering van 2002 omdat ze toen zo goedkoop waren.
Een van de meest interessante proefervaringen vond ik de Guiraud 2003. Twee flessen van deze wijn waren niet goed omdat de wijn weer aan het vergisten was. In één van de flessen zat ook een opvallend bruinkleurig bezinksel dat volgens de persoon achter de tafel van de vergisting moet zijn gekomen (het was zeker geen normaal bezinksel voor een (zoete) witte wijn). Zou men te weinig sulfiet hebben gebruikt voor dit heel warme en suikerrijke jaar?
Tot zover wat persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een wederom zeer goede proeverij. Mijn tanden zijn gelukkig inmiddels weer hersteld van al het geweld dat ze door al die jonge wijnen uit Bordeaux is aangedaan.
ChrisW