Vorige week een prachtige avond gehad bij Le Defi in Sprang-Capelle. Uiteraard zoals altijd eigen wijnen meegenomen en helemaal klaar voor mooie gerechten aangevuld met dito wijnen……Uiteraard hedden we mooie wijnen meegenomen, maar het niveau blies ons echt van tafel! Alles was nog veel mooier dan dat we gedacht hadden……….goede wijnen bestaan niet….goede flessen wel…en die hadden we!
Ons dronk:
Puligny Montrachet 1988 Carillon (97/100) wooooooooow, alleen die neus al! Is dit echt 20 jaar oud? Zeer vitaal! Prachtige rokerige neus. Pure magie, en wat een afdronk……helaas wordt niet meer gemaakt in de Bourgogne….sinds jaargang 96 hebben ze daar een serieus bewaarpotentie probleem.
Mas Daumas Gassac Blanc 2000 (95/100) dit spul kan dus ook ouderen! Nog dik in zijn fruitfase en waanzinnig lekker om te drinken. Nog lang niet uitgerijpt
Leoville Lascases 1995 (97/100) Bordeaux op zijn best! perfecte balans, prachtige kruidige neus die blijft veranderen in je glas. Enorm veel lengte met in de neus heerlijke tabak, truffel, leer en cederhout. 95 heeft veel groene wijnen voortgebracht in de bordeaux…..Deze Leoville rules!
La Jota Howel Mountain 1996 Cabernet Franc (95/100) Mooi om naast de Leoville te drinken. Zowel mijn tafelgenoot (wijnfreak en ervaringsdeskundige )) als de Maitre gokte oude wereld. En terecht, want top NAPA wijkt niet af van top oude wereld…..sterker nog: het gaat er vaak overheen in kwaliteit. Langer in het glas kwam er iets van zoethout naar boven wat zijn afkomst verraadde…..
Terra di Lavoro 2003 (97/100) Prachtige dikke Italiaanse cultwijn! Ik ben niet zo'n Italië freak….mij doorgaans veel te fragiel en elegant…..deze broeder zit aan de andere kant en laat al mijn bellen rinkelen! meeeeeeeeer…….
Spätlese Erdner Treppchen 2001 Kees Kieren (90/100): Kan deze wijn op slot zitten? Heb dat eigenlijk nooit meegemaakt met Riesling. Was een meer dan ok glas, maar in mijn beleving bracht ie veel minder dan de vorige flessen die ik dronk.
Eiswein Brauneberger Juffer 2002 Jörg Thanisch (95/100): Topglas! Mooie diepgang in smaak maar blijft “lichtvoetig”. Zo moet Eiswijn zijn!
Na de koffie nog afgesloten met een GV van Pichler Smaragd Loibenberg 2006 en een Pouilly Fuissé Les Roches 2004 van Guffens. Beiden waanzinnig mooi en lekker, maar op dat moment vond ik al snel iets lekker geloof ik…..
Alle flessen waren leeg……….en aangezien we met z'n 2en waren hoop ik dat de chef en de witte en zwarte brigade ook heeft meegenoten van deze wijnen….vast wel…..
Hasta Luego
John